Nyt testataan muutoskykysi! | SAP Innovation Forum 2016

Blogikirjoitus   •   Helmi 15, 2016 10:58 EET

Charles Darwinin väitetään sanoneen, ettei se ole lajinsa vahvin tai viisain, joka selviytyy, vaan se, joka on kaikkein muutoskykyisin. Digitalisaation myötä yritysten ja organisaatioiden muutoskyvykkyys testataan.

Sanotaan, että digitalisaatiota voi verrata teolliseen vallankumoukseen. Suuruusluokka ja muutoksen nopeus ovatkin varsin suuria. Aiheen tärkeyden vuoksi kokosimme sekä omien että ulkopuolisten asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta e-kirjaamme “Accelerating business through digitalization.”

Tiedon Teollinen internet -start-upin vetäjän Taneli Tikan mukaan suurin innovaatioaalto syntyy maailman digitalisoitumisen myötä.

“Kaikki asiat muuttuvat digitaalisiksi - eivätkä vain asiat, vaan ekosysteemit, ajattelutapamme ja näkökulmamme”, hän toteaa kirjassa.

Se pitänee paikkansa, sillä Cisco Ruotsin johtaja Niklas Anderssonin mukaan digitalisaatio tarkoittaa Ciscolle koko yrityksen keksimistä uudelleen. Muutos on siis varsin suuri.

“Kaikki muuttuu samalla kun mikään ei muutu.”

Hän myöntää, että ajatus kuulostaa ristiriitaiselta. Hän haluaa kuitenkin sanoa, että yrityksen perusajatus asiakkaiden palvelemisessa parhaalla mahdollisella tavalla ei häviä mihinkään, mutta koska suurin osa Ciscon tuotteista ja palveluista hyödyntää digitalisaatiota, yrityksen pitää keksiä itsensä uudelleen pysyäkseen vauhdissa mukana.

Keskon digitaalisen liiketoiminnan johtaja Anni Ronkainen toteaa kirjassa, että 1% digitaalisesta muutoksesta on tehty, 99 % on vielä toteuttamatta.

“Digitalisaatio muuttaa kaiken, ja kaikki mikä voi olla digitaalista muuttuu. Prosessi on vasta alussa. Tämä tarjoaa valtavan mahdollisuuden yrityksille”, hän uskoo.

Tiedon toisen start-upin, Asiakaskokemuksen hallinnan, vetäjä Mikko Leinonen on samoilla linjoilla. Hän on sitä mieltä, että vanhat liiketoimintamallit eivät välttämättä enää toimi, tai ainakin ne ovat rajussa muutoksessa.

“Toimialat etsivät vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja ja uusia tapoja tehdä työtä ja palvella asiakkaitaan. Asiakkaiden käyttäytyminen ja tarpeet muuttuvat niin nopeasti, että yritysten on haasteellista pysyä niiden perässä.”
Missä mittakaavassa bisneksen teko muuttuu ja miten eri toimialojen yritykset löytävät muutoksesta uusia liiketoimintamahdollisuuksia? Lue lisää e-kirjasta ja blogistamme.

Tieto

Tieto on yksi SAP Innovation Forum 2016 -tapahtuman pääkumppaneista. #SAPIF16

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi. Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon sisäisten startupien kautta saavutettu joustavuus ja ketteryys auttavat asiakkaita tavoittamaan kiihtyvän digitalisaation hyödyt nopeammin.

Tieto palvelee asiakkaitaan SAP ratkaisujen elinkaaren kaikissa vaiheissa kehitystarpeiden tunnistamisesta jatkuviin palveluihin. Osaaminen kattaa SAP – teknologian alustasta sovelluksiin ja tulevaisuuden asiakaskokemukseen.

Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

Kommentit (0)