SAP:n selvitys: 80 prosenttia yrityksistä aikoo investoida ennakoivaan analytiikkaan

Uutinen   •   Joulu 09, 2013 13:38 EET

Ohjelmistoyhtiö SAP:n teettämän selvityksen mukaan 80 prosenttia yrityksistä aikoo investoida ennakoivan analytiikan ratkaisuihin seuraavan viiden vuoden aikana. Yli 60 prosenttia vastaajista kertoi ennakoivan analytiikan ratkaisujen olevan heidän investointilistansa kärjessä. 90 prosenttia ennakoivan analytiikan ratkaisuihin jo investoinneista vastaajista kertoi ratkaisujen tuoneen heille selkeää kilpailuetua. Selvityksen toteutti SAP:n toimeksiannosta riippumaton tutkimusyhtiö LoudHouse Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa ja siihen osallistui 309 haastateltavaa.

95 prosenttia selvitykseen vastanneista organisaatioista kertoi datan määrän kasvaneen räjähdysmäisesti organisaatioissaan. Tämä tuo paineita organisaatioille hallita ja analysoida dataa tehokkaasti liiketoiminnan tarpeisiin. Jotta työkalut palvelisivat liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla, analytiikkatyökalut halutaan laajasti liiketoiminnan käyttöön organisaatiossa, ei vain tietohallinnon tai yritysanalyytikoiden käsiin.

“Pohjoismaiset yritykset ovat yleensä edelläkävijöitä uuden teknologian käyttöönotossa. Organisaatioissa ollaan jo hyvin perillä big datan merkityksestä liiketoiminnalle, mutta ennakoivan analytiikan mahdollisuuksia ei vielä täysin ole ymmärretty. Ennakoiva analytiikka tarjoaa organisaatioille historiatiedon sijasta kuvan tulevasta, mikä on jättiläismäinen askel tiedon analysoinnissa. Esimerkiksi, talousjohtaja voi laske tulevaisuuden likviditeetin ja tuotantokustannukset perustuen tuotteen erilaisiin hintaolettamuksiin. Yritys voi säästää huomattavia summia rahaa pystyessään varautumaan tulevaan”, sanoo Mattias Bolander, joka vastaa SAP:n analytiikkaratkaisuista Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Selvityksen keskeisiä tuloksia:

- Yritykset, jotka jo ovat investoineet ennakoivan analytiikan ratkaisuihin, kertoivat investoinnin maksaneen itsensä nopeasti takaisin. 30 prosenttia vastaajista ilmoitti merkittävästä positiivisesta vaikutuksesta liiketoimintaan ensimmäisen kuuden kuukauden aikana ja 50 prosenttia 6-9 kuukauden aikana ratkaisun käyttöönotosta.

- Ennakoivan analytiikan ratkaisuja käyttävät organisaatiot kertoivat positiivisista vaikutuksista organisaation taloushallintoon sekä myyntiin ja markkinointiin. He myös uskoivat positiivisten vaikutusten jatkuvan tulevaisuudessa.

- Organisaatiot kertoivat käyttävänsä ennakoivan analytiikan ratkaisuja uusien mahdollisuuksien etsimiseen, eikä niinkään riskien minimointiin.

- Asiakkaiden tarpeiden ennakointi ja markkinatrendien selvittäminen olivat tärkeimmät syyt käyttää ennakoivan analytiikan ratkaisuja.

Kommentit (0)