Tiedote -

Euroopan Avaruusjärjestön ja SAP:n sovelluskehityskilpailu – Suomea Barcelonan loppukilpailussa edustaa maanviljelijöille suunnattu sovellus

Euroopan Avaruusjärjestö, ESA, ja ohjelmistoyhtiö SAP järjestävät yhteistyössä Euroopan-laajuisen ESA App Camp Barcelona -sovelluskehityskilpailun. Kyseessä on sovelluskehityskilpailu, jossa hyödynnetään ESA:n kaukokartoitussatelliittien tietoja ja SAP Hana Cloud -sovelluskehitysalustaa. Kilpailijoiden tulee niitä käyttäen kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja, joiden avulla yritykset ja yhteiskunta voisivat toimia tehokkaammin sekä energiaa ja ympäristöä säästäen. Eri maissa järjestettävien osakilpailujen voittajat kilpailevat kolme päivän mittaisessa Hackathon-loppukilpailussa Barcelonan Mobile World Congress 2015 -tapahtuman yhteydessä maaliskuun alussa.

ESA ja SAP järjestivät kuusi osakilpailua eri puolilla Eurooppaa, ja Suomi oli valittu yhdeksi esikarsintamaaksi. Suomen osakilpailu järjestettiin Turussa Turku Science Park:ssa 24. - 25. tammikuuta.

Suomen osakilpailun voittanut joukkue, Henrik Skogström, Aarni Koskela, Otso Rasimus ja Matti Määttänen, ideoi maanviljelijöille suunnatun AGRAI-sovelluksen, joka hyödyntää satelliittien välityksellä kerättävää tietoa esimerkiksi säätilasta ja ilmastosta. Sovelluksen avulla maanviljelijä saa tietoa kasvukauden edistymisestä ja sadon oletetusta valmistumisajankohdasta. Näin viljelijä voi esimerkiksi optimoida lannoitus- ja sadonkorjuuajankohtia.

Tuomaristo piti voittanutta ehdotusta pitkälle mietittynä ja selkeänä. AGRAI-sovelluksella katsottiin myös olevan kaupallista potentiaalia, sillä sen avulla maanviljelijä voi saavuttaa suuremman sadon ja siten myös taloudellisesti paremman tuloksen. Sovelluksen arvioitiin myös tarjoavan lukuisia jatkokehittelymahdollisuuksia Internet of Things:ä (asioiden internetiä) varten.

Turun osakilpailun muut sovellukset liittyivät esimerkiksi metsäpalojen seurantaan ja pyöräilyreittien suunnitteluun. Kilpailuun osallistuneet neljän hengen joukkueet valmistelivat ehdotuksiaan vuorokauden ajan, minkä jälkeen ne esiteltiin tuomaristolle. Kaukaisin kilpailuun osallistunut joukkue tuli Intiasta.

ESA App Camp:n yhteistyökumppaneita Suomessa ovat Turku Science Park Oy, ohjelmistoyhtiö SAP, Fujitsu Finland Oy, Turku Energia, Turun kaupunki ja Ilmatieteen laitos.

ESA App Camp Barcelona -kilpailusta

ESA App Camp Barcelona -kilpailu on tarkoitettu opiskelijoille, tutkijoille ja start-up-yrityksille. Kilpailijoiden tarkoituksena on luoda toimiva ja tuottava liiketoimintasuunnitelma, ja samalla he saavat mahdollisuuden ohjatusti kehittää liiketoimintataitojaan. Kilpailijoille asetetut tehtävähaasteet liittyvät SAP:n asiakkaiden toimialoihin, kuten valmistavaan teollisuuteen sekä kaivos- ja autoteollisuuteen sekä toimialoja puhuttaviin ajankohtaisiin teemoihin, kuten Internet of Things, ennakoiva ylläpito sekä joukkoistaminen. Kilpailijat saavat käyttöönsä SAP:n Hana Cloud -kehitysalustan sekä ESA:n kaukokartoitussatelliittien tiedot.

Avaruusteknologian sovellukset tulevat tulevaisuudessa yleistymään myös muilla toimialoilla. Erityisesti henkilökohtaiseen paikannukseen liittyvien markkinoiden uskotaan kasvavan vahvasti. Avaruussatelliiteista saatavien tietojen jakaminen avoimeen käyttöön voi avata yrityksille täysin uusia mahdollisuuksia ja markkinoita. SAP Hana kykenee käsittelemään valtavia määriä Euroopan Avaruusjärjestön satelliittien keräämiä maapallon havainnointietoja.

Muut ESA App Camp Barcelona -osakilpailumaat olivat Saksa, Italia, Hollanti, Portugali ja Iso-Britannia.

Barcelonassa Mobile World Congress 2015 -tapahtuman yhteydessä järjestettävän loppukilpailun voittajilla on mahdollisuus päästä mukaan SAP:n Startup Focus -ohjelmaan sekä Euroopan Avaruusjärjestön yrityshautomoon.

Kuvassa voittanut joukkue on eturivissä ja tuomaristo takarivissä.

Lisätietoja ESA App Camp Barcelona -kilpailusta: www.app-camp.eu

• Talous, rahoitus

• sap hana
  • sap hana enterprise cloud