Mehiläisparvi muutti hotelliin kesävieraaksi – Lähes sukupuuttoon kuollut mustamehiläinen sai asuinpaikan hotellin sisäpihalta

Lehdistötiedote   •   Heinä 26, 2019 13:46 EEST

Turkulaisen Scandic Plaza -hotellin sisäpihalla on käynyt iloinen pörinä alkuviikosta lähtien, kun hotellin kesävieraaksi saapui mehiläisyhteisö. Pohjolan tumma mehiläisparvi tuottaa hotellivierailunsa aikana hunajaa muiden hotellivieraiden nautittavaksi.

Hotellin oma mehiläisparvi on ollut Turun Scandic-hotellien hotellinjohtajan Mikko Henrikssonin haaveena jo useamman vuoden ajan. Nyt haave on vihdoin toteutunut ja hotellin pihalla asuu Pohjolan tumma mehiläisparvi.

”Löysimme lietolaisen yhteistyökumppanimme Farmer to bee -yrityksen kanssa sopivan paikan mehiläisille hotellin sisäpihalta. Nyt mehiläiset ovat lennelleet määrätietoisesti uudessa ympäristössään jo muutaman päivän”, kertoo Henriksson.

Pohjolan tummaa mehiläistä (Apis mellifera mellifera), kutsutaan myös mustamehiläiseksi sen tumman värityksen vuoksi. Mustamehiläinen on vanha pohjoismainen maatiaismehiläisrotu, joka on sopeutunut hyvin Pohjolan oloihin. Mustamehiläinen kerää erityisen hyvin luonnonkasvien, kuten kanervien arvokasta mettä.

Mustamehiläinen oli aiemmin yksi maailman yleisimmistä tarhamehiläisen alalajeista, mutta muiden lajien syrjäyttämänä se katosi lähes kokonaan. Mehiläiskantaa onkin elvytetty viime vuosien aikana aktiivisesti.

”Pohjolan tummien mehiläisten suojelu palvelee siis luonnon monimuotoisuuden säilymistä”, sanoo Henriksson. ”Mehiläiset sopivat hyvin myös kaupunkiin – jopa hotellin pihamaalle. Näiden kesäisten hotellivieraidemme työn tuloksista voimme nauttia myöhemminkin, kun syksyllä valmistuvaa hunajaa on tarjolla myös vieraillemme”.

Lisätietoja:

Mikko Henrikssonin
Hotellinjohtaja Turun Scandic-hotellit
mikko.henriksson@scandichotels.com
050 528 7393

Scandic is the largest hotel company in the Nordic countries with more than 280 hotels, in operation and under development, in more than 130 destinations. The company is the leader when it comes to integrating sustainability in all operations and its award-winning Design for All concept ensures that Scandic hotels are accessible to everyone. Well loved by guests and employees, the Scandic Friends loyalty program is the largest in the Nordic hotel industry and the company is one of the most attractive employers in the region. Scandic Hotels is listed on Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.