Scandicin puolivuotisraportti 2013

Lehdistötiedote   •   Heinä 24, 2013 15:00 EEST

Kuluvan vuoden ensimmäisen puolivuotiskauden aikana Scandic Hotels -konsernin kokonaistulot kasvoivat 1,1 prosentilla 448,6 (443,6) miljoonaan euroon. Liikevoitto (EBITDA) oli 27,6 (32,6) miljoonaa euroa ja voittomarginaali oli 6,2 (7,4) prosenttia. Hotellien kehittäminen ja remontointi alensi Scandicin majoituskapasiteettia, mikä vaikutti liikevoittoon. Scandic avasi tammi-kesäkuussa 2013 kolme uutta hotellia, joissa on yhteensä 659 uutta huonetta. Scandic on äänestetty jo kolmatta vuotta peräkkäin vastuullisimmaksi hotelliketjuksi Ruotsissa.

Kuluvan vuoden ensimmäisen puolivuotiskauden aikana Pohjoismaiden hotellimarkkinat ovat kehittyneet hitaasti. Huoneiden käyttöastetta laskivat taloudellinen epävarmuus, vähäisempi suurien kokousten määrä ja lisääntynyt huonemäärä verrattuna vuoteen 2012.

Scandic Hotels -konsernin liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia 448,6 (443,6) miljoonaan euroon. Hotellien kehittäminen ja remontointi alensi Scandicin majoituskapasiteettia, mikä vaikutti siihen, että vertailukelpoisten hotellitoimintojen liikevaihto laski 4,7 prosentilla. Vuonna 2012 Scandic aloitti yhteistyössä hotellikiinteistöyhtiö Pandoxin kanssa 40 tienvarsihotellin remontoimisen. Nämä parannukset on otettu vastaan erittäin hyvin, mikä on nostanut entisestään asiakastyytyväisyyttä.

Scandic on jatkanut palveluidensa laadun kehittämistä. Scandic on muun muassa lanseerannut uudet hiusten- ja ihonhoitotuotteet, jotka kehitettiin yhteistyössä FACE Stockholmin kanssa. Scandic ottaa myös ensimmäisenä pohjoismaisena hotelliketjuna käyttöön sähköisen huoneenluovutuspalvelun kaikissa hotelleissaan. Huoneen voi maksaa sekä luovuttaa nopeasti ja kätevästi joko älypuhelimella tai tietokoneella.

Scandic on äänestetty jo kolmatta vuotta peräkkäin Sustainable Brand -tutkimuksessa vastuullisimmaksi hotelliketjuksi Ruotsissa. Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa yritykset asetetaan paremmuusjärjestykseen niiden ympäristö- ja yhteiskuntavastuutyön osalta.

“Jatkamme uusiin hotelleihin investoimista ja olemassa olevien hotelliemme remontoimista”, kertoo Scandicin konsernijohtaja Anders Ehrling.

“Investoimme myös uusiin digitaalisiin ratkaisuihin, jotta huoneemme ovat helposti varattavissa ja luovutettavissa myös digitaalisesti. Lisäksi tänä syksynä kanta-asiakasohjelmamme Scandic Friends ylittää miljoonan asiakkaan rajan, mikä tekee ohjelmasta Pohjoismaiden suurimman”, hän jatkaa.

Kolme uutta hotellia

Tämän vuoden alusta aloitti toimintansa lippulaivahotelli Scandic Triangeln Malmössä. Kesäkuussa Gotlannin suurimmasta hotellista tuli Scandic Visby, ja samassa kuussa aloitti toimintansa myös Scandic Kristiansand Bystranda Norjassa.

Ympäristöystävälliset ravintolat

Scandic jatkaa kokous- ja ravintolatoimintojensa kehittämistä. Scandicilla on noin 160 ravintolaa, jotka muodostavat noin 30 prosenttia koko konsernin tuloksesta.

Scandic kehittää myös ravintoloidensa ympäristöystävällisyyttä. Ravintoloiden ruokajäte muodostaa suuren osan hotellien jätteistä, ja Scandic panostaakin jätehuoltoonsa kaikissa hotelleissaan. Paremmalla suunnittelulla ja koulutuksella on tarkoitus vähentää yli 30 prosenttia Scandicin aamiaisnoutopöytien jätemäärästä. Lisäksi Scandic käyttää ravintoloissaan palmuöljyn sijaan auringonkukkaöljyä tai rapsiöljyä ympäristösyistä. Scandic jatkaa myös onnistunutta yhteistyötään maailmankuulun kokin Jamie Oliverin kanssa ja tarjoilee Jamien upean kesämenun kaikissa ravintoloissaan.

Scandic Hotels Holding AB -konsernin tammi–kesäkuun 2013 tulos

1) Ei sisällä uusien hotellien avauskuluja
2) Sisältää vuokratut, management- ja franchising-hotellit
3) Laskettu työtuntien yhteismäärä vuosityöajalla