Suositut kesätapahtumat täyttävät hotellit jopa vuotta aikaisemmin – kesämatkailija, näin varaudut ruuhkiin

Lehdistötiedote   •   Kesä 14, 2018 07:00 EEST

Mielitkö kesätapahtuman ajaksi hotelliin? Saatat olla jo myöhässä. Tapahtumakaupunkien hotellit varataan yleensä loppuun reilusti etukäteen. Ruuhkaviikonloput vaativat kärsivällisyyttä myös huoneensa jo varmistaneilta. Fiksu vierailija selviää kesän kiireisimmistä vaihtopäivistä venyttämällä sisäänkirjautumista iltapäivälle ja selvittämällä liikkumiseen liittyvät aikataulut ajoissa. Kaupunkimatkailijan kannattaa suosiolla ajoittaa lomansa tapahtumaviikonloppujen ulkopuolelle.

Yhä useampi kesätapahtuma- ja festarikävijä haluaa majoittua teltan sijaan hotellissa. Syitä on monia: hotelliin on helppo tulla, lämpimään suihkuun pääsee ilman jonottamista ja päivän voi aloittaa valmiiksi katetussa aamiaispöydässä. Hotellimajoitusta suosivat etenkin nuoret aikuiset, pariskunnat ja varttuneemmat kävijät.

Ruuhkaiset viikonloput vaativat varaajalta nopeutta. Suosituimmat kesätapahtumat, kuten Turun Ruisrock, Tampereen Tammerfest ja Seinäjoen Tangomarkkinat varataan yleensä täyteen jopa vuotta ennen varsinaista tapahtumaa.

”Ruisrockin kysyntä ylitti tänä vuonna kaikki odotukset. Huoneet myytiin loppuun jo ennen vuodenvaihdetta”, kertoo Scandicin Turun ja Porin hotellien johtaja Mikko Henriksson

Tilanne on sama myös muiden kesäkaupunkien hotelleissa. Seinäjoen, Joensuun, Tampereen ja Oulun Scandic-hotellit on lähestulkoon loppuunmyyty suosittujen tapahtumien ajaksi. Henrikssonin mukaan peruutuspaikkoja kannattaa kuitenkin kysyä suoraan hotellista aina tapahtuman alkuun saakka.

Kesämatkailija: ajoita kaupunkilomasi tapahtumaviikonloppujen ulkopuolelle

Jos haaveissa on kaupunkiloma kotimaassa, kannattaa vierailu suunnitella siten, ettei se osu päällekkäin suosittujen kesätapahtumien kanssa.

”Jos matkan ajankohtaan ei voi vaikuttaa, kannattaa tarkistaa, löytyisikö vapaata hotellia läheisestä kaupungista. Kaikki Suomen kaupungit eivät myöskään ole täynnä yhtä aikaa – kaupunkilomakohteista löytyy hyviä vaihtoehtoja ympäri vuoden”, sanoo Scandicin markkinointijohtaja Kati Litmanen

Varmimmin kesäsuunnitelmansa pääsee toteuttamaan, kun varaa hotellihuoneen riittävän ajoissa. ”Aikainen varaaja voittaa myös hinnoissa: mitä aikaisemmin majoituksen varaa, sitä edullisemmin sen saa”, Mikko Henriksson vinkkaa.

Edessä kesätapahtuma? – muista nämä, jos majoitut hotellissa

1. Lykkää saapumista – Tapahtumien aloitus- ja lopetuspäivät ovat hotelleissa koko kesän vilkkaimpia vaihtopäiviä. Kovin kuhina käy yleensä puolen päivän jälkeen. Jos pystyt joustamaan omista aikatauluistasi ja haluat välttää jonottamista, kannattaa huone lunastaa vasta hieman myöhemmin iltapäivällä.

2. Tarkista kulkuyhteydet tapahtuma-alueelle – Ydinalueet sijaitsevat tyypillisesti hieman kauempana kaupunkien keskustoista. Vältät kiireen ja ruuhkaisimmat vuorot, kun tarkistat jo etukäteen julkisen liikenteen aikataulut ja paikallisen taksin puhelinnumeron. Kesällä voit myös vuokrata esimerkiksi pyörän päästäksesi alueelle.

3. Varaa lähtöaamuksi lisäaikaa – Hotellihuone pitää yleensä luovuttaa viimeistään puoleen päivään mennessä. Jos tiedät tarvitsevasi lähtöpäivänä pidemmät yöunet, kysy hotellista mahdollisuutta varata itsellesi myöhäinen uloskirjautuminen.

4. Vältä turhaa jonottamista – Vilkkaina kesäviikonloppuina hotellien vastaanotot ruuhkautuvat herkästi. Scandic-hotelleissa voit kirjautua ulos myös netissä silloin kun haluat, ja välttää turhaa jonottamista aulassa. Laskun voit maksaa esimerkiksi jo lähtöä edeltävänä iltana. Kuitin saat sähköpostiisi.

Julkaisuvapaita kuvia

Lisätietoja:

Kati Litmanen
Markkinointijohtaja, Scandic Hotels Oy
kati.litmanen@scandichotels.com

Mikko Henriksson
Hotellinjohtaja, Turun ja Porin Scandic-hotellit
mikko.henriksson@scandichotels.com

Scandic is the largest hotel company in the Nordic region with 16,000 team members and a network of around 280 hotels in operation and under development. Scandic Friends is the biggest loyalty program in the Nordic hotel sector. Corporate responsibility has always been a part of Scandic’s DNA and Scandic has been a pioneer when it comes to integrating sustainability in all of its operations. Scandic Hotels is listed on Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Kommentit (0)