Tämän kesän halutuin lomakohde on Suomi – kotimaanmatkailun suosio kasvussa

Lehdistötiedote   •   Heinä 03, 2017 15:21 EEST

Vaihtelevasta alkukesän säästä huolimatta aiempaa useampi suomalainen viettää kesälomansa kotimaassa, selviää Suomen matkatoimistoalan liiton kyselystä. Suomalaisten innostus jäädä lomailemaan kotimaahan on kasvanut 10 prosenttia viime kesästä. Kotimaanmatkailun suosio näkyy myös hotellien varauslistoilla.

Tänä kesänä yhä useampi suomalainen viettää lomansa kotimaassa. Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL) toteuttaman kesälomakyselyn vastaajista 42 prosenttia valitsee tänä kesänä matkakohteekseen Suomen. Toiseksi suosituinta on matkustaa muualle Eurooppaan (27 %), Baltiaan (24 %) ja muihin Pohjoismaihin (17 %).

Kotimaanmatkailun suosion kasvu näkyy myös hotelleissa.

”Aiemmin esimerkiksi pääsiäinen oli todella hiljaista aikaa, nyt yksi kiireisimmistä sesongeista. Myös kesän varaustilanne näyttää todella hyvältä. Erityisesti tapahtumaviikonloppujen hotelliyöt ovat olleet erityisen kysyttyjä”, summaa Scandic Kuopion ja Scandic Kajanuksen hotellinjohtaja Mikko Mononen

Halu irtautua arjesta houkuttelee yöpymään hotellissa

SMALin kyselystä selviää, että 65 prosenttia matkaajista majoittuu mieluiten hotellissa tai vastaavissa majoituspalveluissa.

”Ihmiset haluavat nyt vapaa-ajanmatkailulta laatua ja mukavuutta, mikä näkyy myös hotelliyöpymisten suosion kasvuna. Viikonloppulomailu ja arjen pienet irtiotot ovat lisääntyneet, ja lomailuun ollaan valmiita satsaamaan. Parempien huoneluokkien kysyntä kasvaa meillä koko ajan,” Mononen sanoo.

Laadun ja elämyksellisyyden lisäksi matkailijat arvostavat hyvää palvelua.

”Huone kannattaa aina varata mahdollisimman aikaisin. Tällöin erityistoiveiden toteuttaminen onnistuu varmimmin. Huoneen saa myös edullisemmin, kun varausta ei jätä viime hetkeen”, Mononen vinkkaa.

Kesämatkailija haluaa nauttia aamupalansa rauhassa

Monosen mukaan hotellimajoitusta suosivat erityisesti nuoret lapsiperheet sekä suurten ikäluokkien edustajat. Lisäksi erilaiset kaupunkitapahtumat, kuten ruokafestivaalit, houkuttelevat ihmisiä kaupunkilomalle.

Scandic varautuu kotimaanmatkailun kasvuun lisäämällä henkilökuntaa ja mukauttamalla palvelutarjontaansa kesämatkailijoiden toiveiden mukaan.

”Ravintoloiden aukioloaikoja muutetaan monissa hotelleissa lomalaisten tarpeisiin. Lisäksi tarjoilemme perheen pienimille aamiaisella lettuja. Myös kesäterassit pidetään auki iltaisin säiden suosiessa. Kuopiossa teemme yhteistyötä Bike Taxin kanssa: hotellin ovelta voi lähteä suoraan ekologiselle kaupunkikiertoajelulle tai vaikkapa torille mansikkaostoksille”, Mononen kertoo.

Kesälomakyselyn toteutti Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL yhdessä jäsenyritystensä kanssa. Kyselyä ovat jakaneet sosiaalisen median ja internet-sivujen kautta niin matkatoimistot ja matkanjärjestäjät kuin muut matkailualan toimijat kuljetusyhtiöistä ja muista matkailupalveluiden tuottajista matkailualan oppilaitoksiin. Vastauksia 2.–23.5.2017 toteutettuun kyselyyn saatiin 1 855.

Scandic is the largest hotel company in the Nordic region with 15,000 team members and a network of close to 230 hotels with about 44,000 hotel rooms in operation and under development. Scandic Friends is the biggest loyalty program in the Nordic hotel sector with 2 million members. Corporate responsibility has always been a part of Scandic’s DNA and Scandic has been named Best Hotel Brand in the Nordic countries (BDRC). Since December 2, 2015, Scandic has been listed on Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Kommentit (0)

Kommentti

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/fi/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.