Schneider Electric ja Lidl toteuttavat Suomen ensimmäisen älykkään teollisen energianhallinnan järjestelmän jakelukeskukseen

Lehdistötiedote   •   Huhti 16, 2018 16:09 EEST

Schneider Electric toimittaa Lidlin Järvenpäähän rakennettavaan uuteen jakelukeskukseen Suomen ensimmäisen kysyntäjoustoa hyödyntävän teollisen energianhallinnan järjestelmän. Edistyksellinen, jakelukeskuksen energiaomavaraisuuden mahdollistava ratkaisu on Lidl-konsernille maailmanlaajuisesti ensimmäinen laatuaan. Integroidulla järjestelmällä tavoitellaan yli 50 % energiasäästöä.

Schneider Electric toimittaa Lidlin Järvenpäähän rakennettavaan uuteen jakelukeskukseen kiinteistönhallintajärjestelmän sekä Suomen ensimmäisen tässä laajuudessa jakelukeskukseen toteutettavan teollisen mikroverkon ohjausjärjestelmineen. Toimituksen arvo on yli miljoona euroa. Uusi jakelukeskus tulee käyttöön vuoden 2019 alussa.

Jakelukeskus toimii 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla. Rakennuksen katolle tulevan 1600 paneelin aurinkovoimalan ansiosta aurinkosähkön tuotantoa voidaan hyödyntää lämmityksen ja jäähdytyksen yhteistuotannossa. Jakelukeskuksen kylmälaitteista ja -järjestelmistä talteen otettava lauhdelämpö voidaan hyödyntää rakennuksen energiatarpeisiin ja syöttää myös eteenpäin järvenpääläisten asukkaiden käyttöön. Ylijäämälämmöllä voidaan lämmittää jopa 500 omakotitalon käyttövesi. Älykkään tekniikan ansiosta jakelukeskuksen energiatehokkuus on huippuluokkaa.

Järjestelmä seuraa reaaliaikaisesti muun muassa käyttöastetta, hintaa, säätä ja sähkönkulutusta Suomessa

Jakelukeskuksen energianhallintajärjestelmään kuuluu älykäs mikroverkko-ohjaus, energiakäytön optimointi, sähkön ja lämmön kysyntäjousto, sähkövarasto ja aurinkosähköjärjestelmä sekä lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmä. Älykäs mikroverkko koostuu jakelukeskuksen katolla olevasta aurinkovoimalasta, energiavarastosta, kaksisuuntaisesta kaukolämmöstä ja Microgrid Advisor -ohjausjärjestelmästä.

Jakelukeskuksen integroitu kiinteistöautomaatiojärjestelmä toteutetaan Schneider Electricin älykkäällä EcoStruxure Building -ratkaisulla, mikä mahdollistaa täyden etäkäytön sekä energiatehokkuutta edelleen parantavat analytiikkapalvelut. Kiinteistöautomaation etäkäyttöpalveluilla on Suomen ainoana toimijana kansainvälinen ISO 27001-tietoturvasertifiointi.

”Mikroverkon ja kiinteistöautomaation hallintajärjestelmät integroiva kokonaisratkaisumme perustuu pilvipohjaiseen EcoStruxure-arkkitehtuuriimme. Ratkaisumme ansiosta Lidl voi optimoida sähkön- sekä lämmön- ja kylmäntuotannon sekä seurata ja ohjata kiinteistön energiankäyttöä tarkasti. Älykkäiden energiaratkaisuiden, kuten lämmön talteenoton avulla Lidl säästää merkittävästi energiakustannuksia ja pienentää jakelukeskuksen hiilidioksipäästöjä. Tämä on kansallisesti ja kansainvälisestikin merkittävä projekti, jota lähdemme toteuttamaan suurella innolla”, kertoo Tuomas Qvick, Schneider Electricin liiketoimintajohtaja, kiinteistöautomaatioliiketoiminta.

Lidl: Energian säästötavoite yli 50 %

”Asetimme jo suunnitteluvaiheessa tavoitteeksi rakentaa Pohjoismaiden ympäristöystävällisin päivittäistavarakaupan jakelukeskus. Rakennukselle on määritelty tiukat energiatekniset tavoitteet koko elinkaarelle. Rakennuksen hiilidioksipäästöjen vähennystavoite on 40 % ja energiakustannusten säästötavoite on yli 50 % verrattuna kahteen muuhun jakelukeskukseemme Janakkalassa ja Laukaassa. Lidlin tavoitteena on saavuttaa arvostetun BREEAM-ympäristöluokituksen Excellent-tasoa vastaavat vaatimukset. Meille on tärkeää, että Schneider Electric pystyy tarjoamaan energiatehokkaan, useita eri kiinteistön- ja energianhallinnan järjestelmiä yhdistävän integroidun kokonaisratkaisun rakennuksen koko elinkaarelle”, kertoo Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen.

Sähkön varastoinnin mahdollistava teollisuusmittakaavan sähköakku on tärkeä kulutuspiikkien tasaamisessa ja jakelukeskuksen katkeamattoman sähkönjakelun varmistamisessa. Jos valtakunnan sähköverkko kuormittuu hetkellisesti, pystytään Lidlin jakelukeskuksessa pudottamaan ostosähkön määrää ja ottamaan käyttöön omaan akkuun varattua sähköä.

"Esimerkiksi usein kovien pakkasten aikaan nousee puheenaiheeksi sähkön riittävyys Suomessa. Akun ansiosta pystymme nopeasti reagoimaan kulutuspiikkeihin, ja näin voimme omalta osaltamme vaikuttaa sähkön riittävyyteen kaikille Suomessa”, Siitonen jatkaa.

Järvenpäähän rakennettavan, Suomen suurimman Lidl-jakelukeskuksen pinta-ala 60 000 m2 vastaa kooltaan 10 jalkapallokenttää. Lidlillä on entuudestaan jakelukeskukset Janakkalassa ja Laukaassa. Jakelukeskus avataan palvelemaan etenkin Etelä-Suomen myymälöitä portaittain loppuvuodesta. Ensimmäiset tavarantoimitukset myymälöihin lähtevät alkuvuonna 2019.

Tuomas Qvick
Liiketoimintajohtaja, kiinteistöautomaatioliiketoiminta
Schneider Electric
tuomas.qvick@schneider-electric.fi

Simo Siitonen
Energianhallintapäällikkö
Lidl
media@lidl.fi tai 09 23456 400

Tietoa Lidlistä
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 172 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.

Kommentit (0)