Schneider Electric lanseeraa EcoStruxure Building -ratkaisun – kiinteistön IoT-teknologia- ja palvelualustan

• EcoStruxure Building on uusi älykäs teknologia- ja palvelualusta, joka kasvattaa rakennuksen arvoa sekä parantaa tehokkuutta suunnitelussa, käytössä ja ylläpidossa.
  • Päästä päähän avoin IP-arkkitehtuuri takaa IoT-laitteiden nopean yhdistettävyyden sekä nopeamman käyttöönoton ja muutosten soveltamisen.
  • Järjestelmän EcoStruxure Building Advisor -palvelu sisältää edistyneet analytiikkaominaisuudet sekä kuntoon perustuvan huollon – jopa 80 % rakennuksiin liittyvistä ongelmista voidaan ratkaista etänä.
  • EcoStruxure Building Operations 2.0:n kyberturvallisuus on huippuluokkaa, ja se tarjoaa huomattavat skaalautuvuusmahdollisuudet eri tyyppisten kohteiden seurantaan ja ohjaukseen. Avoin alusta mahdollistaa järjestelmäintegraattoreille innovatiivisten sovellusten rakentamisen.
  • SmartX IP -ohjaimet ja SmartX Living Space -sensorit tuovat jopa 30 % lisää tehokkuutta suunnitteluun ja nopeuttavat käyttöönottoa 20 %.

Schneider Electric
tuo markkinoille seuraavan sukupolven EcoStruxure Buildingin, alan ensimmäisen avoimen kiinteistöjen teknologia- ja palvelualustan. EcoStruxure Buildingiin voi liittää saumattomasti yhdelle teknologia- ja palvelualustalle kaiken kiinteistötekniikan, kuten rakennusautomaation, sähkönjakelun, valaistuksen ohjauksen sekä palo- ja turvaratkaisut.

EcoStruxure Building -ratkaisun päästä päähän avoin IP-arkkitehtuuri mahdollistaa nopean yhdistettävyyden esineiden internetiin sekä ripeän muutosten tekemisen. Lisäksi se tarjoaa edge-rajapintojen hallittavuutta ja mahdollistaa yhteistyön rakennusten ja kolmansien osapuolten järjestelmien ja laitteiden välillä. Ratkaisun sovellukset sekä analytiikka- ja palveluominaisuudet tarjoavat edellytykset edistyneen analyysin suorittamiseen ja kuntoon perustuvaan huoltoon nojaavaan reaaliaikaiseen päätöksentekoon.

Odotukset kiinteistöjen käyttöasteelle, sijoituksen kannattavuudelle ja energiatehokkuudelle kasvavat samalla kun niihin kohdistuu uusia haasteita. Kiinteistön elinkaaren kustannuksista 75 % muodostuu huolto- ja käyttökuluista. 82 % häiriöistä on sattumanvaraisia, eikä niihin pystytä varautumaan kausittaisilla huoltokäynneillä. Keskimääräisen kaupallisen kiinteistön energiasta kuluu 20 % hukkaan heikosti ylläpidetyn järjestelmän vuoksi.

Kehittyneissä maissa kaikkein kriittisin infrastruktuuri on rakennettu jo yli 50 vuotta sitten. Vuonna 2050 käytössä olevista kiinteistöistä 75 % on jo rakennettu. Silti tämänhetkiset huoltosuunnitelmat eivät välttämättä huomioi 80 % kiinteistön häiriöistä ja monissa kiinteistöissä on useita erillisiä järjestelmiä. Vain 20 % kiinteistöpäälliköistä hyödyntää 80 % kiinteistönhallintajärjestelmän mahdollisuuksista. Kiinteistöjen vanhentuneet järjestelmät sekä perinteisten huoltopalveluiden vastaamattomuus nykypäivän tarpeisiin aiheuttavat suuria kustannuksia ja energiatehottomuutta.

EcoStruxure Building parantaa rakennuksen arvoa tarjoamalla rakennusten omistajille sekä kiinteistöissä toimiville ammattilaisille jopa 15 prosenttia enemmän lisäarvoa heidän omistamilleen rakennuksille sekä 6 prosentin korotuksen vuokra-arvoon.

”Schneider Electric oli selkeä johtaja Facility Optimization Software -raportissamme tänä vuonna”, totesi Derrek Clarke, Verdantixin toimiala-analyytikko. ”Seuraavan sukupolven EcoStruxure Building -ratkaisun myötä Schneider Electric tarjoaa entistä enemmän innovaatioita rakennusten toiminnallisen tehokkuuden parantamiseksi. Yritysten, joilla on monitahoinen operatiivinen toiminta, ja jotka pyrkivät turvaamaan rakennusjärjestelmien investoinnit, tulisi nähdä Schneider Electric luotettavana ratkaisujen toimittajana.”

”Olemme erittäin innoissamme seuraavan sukupolven EcoStruxure Buildingin lanseerauksesta, sillä se tuo useita kehitysaskeleita sekä asiakkaille että kumppaneille”, toteaa Tuomas Qvick, Schneider Electricin EcoBuildings-liiketoimintayksikön johtaja. ”Se auttaa parantamaan tehokkuutta, ei pelkästään energian vaan myös integraation, toiminnallisuuden ja suunnittelun suhteen. Se kasvattaa rakennuksen käyttäjien viihtyisyyttä ja tuottavuutta, mikä on olennaista huippuosaajien palkkaamisessa ja pitämisessä. EcoStruxure Building -ratkaisun IP-ominaisuuksiin nojaavan skaalautuvuuden ja nykyaikaisuuden ansiosta omistajat ja tuotekehittäjät voivat kasvattaa kiinteistöjensä arvoa pitkällä tähtäimellä.”

EcoStruxure Building osa Schneiderin EcoStruxure -arkkitehtuuria. EcoStrucure on Schneider Electricin avoin, edistyksellinen, esineiden internetiin yhdistetty järjestelmäarkkitehtuuri, joka tuo turvallisuuteen, luotettavuuteen, tehokkuuteen, kestävyyteen ja liitettävyyteen keskittyvää arvoa asiakkaille. EcoStruxure hyödyntää esineiden internetin, mobiliteetin, mittaamisen, pilvipalvelujen, analytiikan ja kyberturvallisuuden teknologioita tarjotakseen innovaatiota jokaisella tasolla, mukaan lukien kytkettävät komponentit, Edge-rajapinnat, sovellukset, analytiikka ja palvelut. EcoStruxure on otettu käyttöön yli 480 000 asennuksessa yli 20 000 järjestelmäintegroijan tuella, ja se on yhdistetty yli 1,5 miljardiin laitteeseen.

EcoStruxure Buildingin uusiin elementteihin lukeutuvat:

• EcoStruxure Building Advisor -sovellus, joka suorittaa automaattisesti prosessianalysointia usealle sijainnille vähentäen ennakoimattomia huoltoja 29 prosenttia sekä energiakustannuksia jopa 30 prosenttia. Lisäksi olosuhteiden ja prosessipoikkeamien jatkuvalla analysoinnilla päästään keskimäärin 33 prosenttia pienempään käyttäjiltä tulleiden valitusten määrään.
  • EcoStruxure Building Operations 2.0, joka sisältää luokkansa parhaat kyberturvallisuusominaisuudet ja tarjoaa ainutlaatuisen käyttäjäkokemuksen responsiivisen WebStation-käyttöliittymän ja mobiilisovellusten ansiosta. Nämä myös tekevät suunnittelusta helppoa, ja kaikki laitteet voidaan ottaa käyttöön kerralla. Lisäksi niihin pääsee uutuutena käsiksi myös mobiililaitteilla etänä. Avoimia standardeja noudattava Smart Connector -integraatiorajapinta mahdollistaa järjestelmäintegraattoreille innovatiivisten sovellusten rakentamisen sekä tuottaa arvokasta tietoa helposti asennettavien raportointi- ja mittaritaulujen ansiosta.
  • SmartX IP Controller -ohjaimet ja SmartX Living Space -sensorit ovat seuraavan sukupolven monikäyttöisiä paikallisia ohjaimia ja sensoreita, jotka pohjautuvat alan standardeihin sekä IP-pohjaisiin avoimiin protokolliin, jotka lisäävät suunnittelutehokkuutta 30 prosenttia ja mahdollistavat 20 prosenttia nopeamman käyttöönoton eCommission-mobiilisovelluksen ansiosta.

• Lisätietoja:

Boston Scientific -case EcoStruxure Building Advisorin hyödyntämisestä