Schneider Electric lisää älyä kaukolämmönjakeluun

Espoo, 22.8.2017 – Hämeenlinnan Verkatehtaalla 23.–24.8.2017 järjestetään Kaukolämpöpäivät, jonne kokoontuu noin 300 kaukolämpöalan asiantuntijaa ympäri Suomen. Tänä vuonna Energiateollisuus järjestää tapahtuman ensi kertaa yhteistyössä Kuntaliiton kanssa. Schneider Electric esittelee Kaukolämpöpäivien kohtaamispaikalla kaukolämmöntuottajille ja -kuluttajille suunnattuja ratkaisujaan ja palveluitaan.

Kaukolämpö on Suomen yleisin lämmitysmuoto. Kaukolämpöverkko on lähes 170 kunnassa. Energiatehokkuuden parantamiseksi ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi kaukolämmön tuotannossa on otettu käyttöön uusia tuotantomenetelmiä ja polttoaineita. Energiatehokkaan rakentamisen myötä kiinteistöjen lämmitystarpeen arvioidaan pienentyvän ja jäähdytystarpeen kasvavan. Kulutusjouston ansiosta lämmöntuottajat voivat entistä joustavammin vastata lämmönkuluttajien tarpeisiin. Tämä tarjoaa monia mahdollisuuksia entistä energiatehokkaampien ratkaisujen luomiseen.

Schneider Electric tarjoaa EcoStruxure -alustan ja avoimen järjestelmäarkkitehtuurin esimerkiksi voimalaitosten prosessien ja kiinteistöjen hallintaan. EcoStruxure-ratkaisuilla pystytään kiinteistöjen lämmönjakelu ja kiinteistönhallinta optimoimaan siten, että ne ovat entistä energiatehokkaampia ja helposti päivitettävissä myös tulevaisuuden tarpeisiin. Lisäksi EcoStruxure -alusta mahdollistaa kiinteistön lämmönvaihtimen ohjauksen ja rakennusautomaatiojärjestelmän liitettävyyden energiantuottajien kysynnänjoustojärjestelmiin.

”Olimme jo toteuttaneet Fortum Heat and Powerin asiakaskohteen Joensuun Ellin kiinteistöihin EcoStruxure-perustaisen rakennusautomaatiojärjestelmän lämmönvaihtimen ja ilmanvaihdon ohjauksineen. Nyt liitämme yhteistyössä Fortumin kanssa Joensuun Ellin kiinteistöjä Fortumin kulutusjoustojärjestelmään. Fortumilta saadun signaalin avulla ohjataan kohteita ISO 27001-sertifioituun Nordic Connected Services (= NCS) IT & Infra -palveluun kuuluvan eValvomo -ratkaisun kautta. Tämä on oivallinen esimerkki siitä, miten voimme EcoStruxuren avulla pala palalta rakentaa entistä energiatehokkaampaa kaukolämmönjakelua osana älykästä kaupunkia”, kertoo Jukka Romppanen, Schneider Electricin myyntipäällikkö.

”Olemme erittäin tyytyväisiä Schneider Electricin kanssa tekemäämme hedelmälliseen yhteistyöhön. Järjestelmämme analytiikasta saatava ajantasainen tieto auttaa meitä ennakoimaan asiakkaidemme kaukolämpötarpeita ja optimoimaan kaukolämpökuormaamme entistä paremmin kulutusta vastaavaksi. Näin voimme vastata kaukolämpöasiakkaidemme tarpeisiin joustavasti kulutuksen mukaan ja tarjota esimerkiksi asiakkaallemme Joensuun Ellille mahdollisuuden säästää kaukolämpökustannuksissa. Myös me säästämme, kun pystymme vastaamaan asiakkaidemme kaukolämpötarpeisiin joustavasti siten, ettei meidän tarvitse käynnistää varavoimalaitosta lisätarpeen kattamiseksi,” sanoo Ilkka Rautio, Fortum Heat and Power Oy:n kehityspäällikkö.

EcoStruxure -ratkaisu tuo asiakkaille tehokkuutta, turvallisuutta ja kysynnänjoustavuutta koko elinkaaren ajan. EcoStruxure on otettu käyttöön yli 450 000 asennuksessa yli 9 000 järjestelmäintegroijan tuella, ja se on yhdistetty yli miljardiin laitteeseen.

Jukka Romppanen
myyntipäällikkö
Schneider Electric
jukka.romppanen@schneider-electric.com

Ilkka Rautio
kehityspäällikkö
Fortum Heat and Power Oy
ilkka.rautio@fortum.com

EcoStruxure on Schneider Electricin avoin, edistyksellinen, esineiden internetiin yhdistetty järjestelmäarkkitehtuuri, joka tuo turvallisuuteen, luotettavuuteen, tehokkuuteen, kestävyyteen ja liitettävyyteen keskittyvää arvoa asiakkaille. EcoStruxure hyödyntää esineiden internetin, mobiliteetin, mittaamisen, pilvipalvelujen, analytiikan ja kyberturvallisuuden teknologioita tarjotakseen innovaatiota jokaisella tasolla, mukaan lukien kytkettävät komponentit, hallintataso (edge control), sovellukset, analytiikka ja palvelut. Se myös yksinkertaistaa huomattavasti lämmönjakelu- ja kiinteistönhallintajärjestelmien rakentamista, käyttöönottoa, muunneltavuutta ja hallintaa. Kaikki tämä on myös etäohjattavissa ISO27001-kybersertifioidussa pilvipalveluissa tai laitehallintatasoilla (edge control). Katso englanninkielinen videoesittely EcoStruxure-alustasta: https://youtu.be/ZGrch1-Wm9A

NCS:n (Nordic Connected Services) Energy Services -palveluun kuuluva eLämpö-ratkaisu on Schneider Electricin kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöille suunnattu älykäs palvelu lämmönjakelun ohjaukseen ja kulutuksen seurantaan. eLämpö-ratkaisu on helppo liittää kiinteistövalvomojärjestelmiin ja se tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet kustannusten säästöihin kuten esimerkiksi kulutusjousto, tilausvesimäärän optimointi, sääkorjattu lämmitys sekä säädön optimointi paluuveden lämpötilan avulla.

NCS:n IT & Infra (eValvomo) -palvelu on Schneider Electricin kokonaisvaltainen palvelu kiinteistönhallintaan. eValvomon avulla käyttäjä voi internet- tai mobiiliyhteyden välityksellä seurata energiankäyttöä, valvoa ja ohjata kiinteistön olosuhteita sekä palvelun lähettämien hälytysviestien perusteella reagoida nopeasti mahdollisiin häiriötilanteisiin. Palvelun avulla voi hallita useita eri kiinteistöjä samasta kiinteistövalvomosta tai jakaa eri kiinteistöjen käyttöä useammille osapuolille.

• Ympäristö, energia

Schneider Electric on maailmanlaajuinen energianhallinnan ja automaation asiantuntija. Vuonna 2016 yrityksen liikevaihto oli noin 25 miljardia euroa. Yrityksemme yli 160 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli 100 maassa ja auttavat heitä hallitsemaan energiaansa ja prosessejaan turvallisesti, luotettavasti, tehokkaasti ja kestävästi. Yksinkertaisimmista kytkimistä aina monimutkaisiin toimintajärjestelmiin asti teknologiamme, ohjelmistomme ja palvelumme auttavat asiakkaitamme hallitsemaan ja automatisoimaan toimintojaan paremmin. Kytketyt teknologiamme uudistavat teollisuudenaloja, muuttavat kaupunkeja ja rikastuttavat elämiämme. Me Schneider Electricillä käytämme tästä sanontaa Life Is On. www.schneider-electric.fi