Schneider Electricin eValvomon avulla energiankulutusta hallinnoidaan etänä

• Holiday Club Kuusamon Tropiikki halusi optimoida uuden mökkikylänsä lämmityksen ja käyttöveden lämmönsäädön.
  • Jakotecin modulaarinen ja etähallittava kiinteistöautomaation ohjauslaite takaa loma-asuntoihin tarkan tehonohjauksen, mitattavuuden ja säädön. Ratkaisu tuo merkittävän säästön kokonaisenergiankulutukseen.
  • Schneider Electricin toimittaman eValvomo-pilvipalvelun avulla mökkien energiankulutuksen valvominen ja lämpötilojen säätäminen onnistuvat nyt etänä.

Espoo, 20.3.2020 – Holiday Club Kuusamon Tropiikki on panostanut uuteen tekniikkaan loma-asuntokylän lämmitys- ja käyttövesijärjestelmässä. Uusi, älykäs talotekniikkaratkaisu tekee mökkien lämmityksestä ja käyttöveden lämmönsäädöstä kustannus- ja energiatehokasta, kun mökkien lämpöjä pystytään säätämään etävalvomon kautta tilannekohtaisesti.

– Holiday Clubille oli tärkeää löytää ratkaisu, jolla voidaan taata ensiluokkainen asiakaskokemus ja viihtyvyys, mutta samalla myös loma-asuntokylän energiatehokkuus. Etävalvonnan avulla nähdään loma-asuntojen lämpötila reaaliajassa ja asiakkaiden pyyntöihin voidaan reagoida nopeasti, kertoo huoltopäällikkö Ari Kämäräinen Holiday Club Kuusamon Tropiikista.

Vähemmän hukkaenergiaa, enemmän ohjausta

Talotekniikkaa lähes neljäänkymmeneen Kuusamossa sijaitsevaan mökkikohteeseen on toimittanut kytkentävalmiita alan järjestelmiä tuotteistava Jakotec Oy.

Jakotecin hajautettu energiaratkaisu, jossa perinteinen 5-putkijärjestelmä muunnetaan 3-putkijärjestelmäksi, tuo huomattavat energia- ja kustannussäästöt. Toteutus mahdollistaa myös lämmityksen tarkan ohjauksen, mitattavuuden ja säädön jokaiselle loma-asunnolle erikseen.

– Automaatioratkaisu sopii erinomaisesti mökkeihin, erillistaloihin ja kiinteistöihin, joissa tarvitaan yksilöllistä säätöä ja etäohjattavuutta. Tuotteistettu ja esivalmistettu tekniikka menee pieneen tilaan ja samalla kiinteistöautomaation ohjauslaitteella voi ohjata ja mitata kaikkia vesikiertoisia lämmitystapoja joustavasti vain asetusta muuttamalla. Yhdellä mittauksella voidaan valvoa kaikkea kohteen energiankulutusta, sanoo toimitusjohtaja Sami Salmela Jakotec Oy:stä.

Putkistopituuksissa säästöä kaksi kilometriä

Jakotecin talotekniikkaratkaisussa lämmin käyttövesi tuotetaan mökissä paikan päällä ohjaamalla energia oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.

Samalla lämminvesiputkistolla, joka palvelee lämmitystä, tuotetaan vaihtimen kautta myös lämmin käyttövesi mökin tarpeeseen juuri silloin kun lämmintä vettä tarvitaan. Ratkaisu tuo säästöjä tarvittavien putkistojen määrään.

– Esimerkiksi Holiday Club Kuusamon Tropiikin tapauksessa putkea tarvitaan noin kaksi kilometriä vähemmän verrattuna perinteiseen toteutustapaan, koska mökkien välistä lämpimän käyttöveden runkoputkistoa ei tarvita lainkaan. Säästöt esimerkiksi lämpöhäviöiden osalta ovat merkittävät, kertoo Salmela.

Teho ohjautuu automaattisesti lämpimän käyttöveden kulutuksen mukaan ja vain silloin, kun lämmintä käyttövettä tarvitaan.

– Ratkaisu poistaa lämpimän käyttöveden osalta rakennusten ulkopuolisten runkoputkien järjestelmähäviöt kokonaan vähentäen samalla kokonaisenergian kulutusta ja pienentäen kiinteistöjen hiilijalanjälkeä, Salmela sanoo.

Mökkiolosuhteita seurataan eValvomon kautta

Jokaiseen kohteeseen asennettu Schneider Electricin Modicon M171 -ratkaisu, joka ohjaa lattialämmitystä. Samalla M171 mittaa lämmitykseen kuluvan energian ja käyttöveden määrää.

Kulutusta seurataan ja säädetään EcoStruxure Building -kiinteistöautomaatiojärjestelmään liitetyssä pilvipalvelussa. Schneider Electricin moderni eValvomo-pilvipalvelu mahdollistaa kiinteistöjen olosuhteiden hallinnan web-selaimen kautta. Palvelu on ISO27001-tietoturvasertifioitu.

– Pilvipalvelu seuraa kiinteistön olosuhteita, esimerkiksi energiankäytön seuranta onnistuu reaaliajassa eValvomon kautta. Järjestelmä reagoi nopeasti myös mahdollisiin hälytyksiin, jotka se ilmoittaa eteenpäin tekstiviestillä tai sähköpostina, kertoo Senior Project Engineer Esa Korva Schneider Electriciltä.

Hotellin varausjärjestelmä on myös mahdollista liittää eValvomoon.

– Silloin saadaan automaattisesti tieto, ollaanko mökissä paikalla. Näin järjestelmässä voidaan tehdä esimerkiksi lämmönpudotuksia tyhjillään oleviin mökkeihin.

Jakotec valitsi Schneider Electricin kumppanikseen, sillä yritysten tuotteet täydensivät toisiaan hyvin.

– Loppuasiakas saa näin helposti koko paketin; sekä etävalvonnan että käyttökohteeseen parhaiten soveltuvan automaatiopaketin. Schneider Electricin M171 on erittäin toimiva ja helppokäyttöinen tuote, joka sopii modulaariseen ratkaisuumme, sanoo Salmela.

Schneider Electricin eValvomo-palvelu

• Moderni pilvipohjainen kiinteistöautomaatioratkaisu: kiinteistön hallinta tehostuu, kun tiloja valvotaan ja esimerkiksi lämpötiloja säädetään eValvomon kautta.
  • Helpottaa tietohallintoa, ei vaadi erillistä valvomokonetta.
  • Käyttö mahdollista mistä tahansa, pelkkä web-selain riittää.
  • Tietoturvallinen, täyttää ISO 27001 -standardin vaatimukset.

Mikko Hytönen, Schneider Electric

mikko.hytonen@se.com

Esa Korva, Schneider Electric

esa.korva@se.com

Me Schneider Electricillä uskomme, että energian saatavuus ja digitalisaation edut kuuluvat ihmisen perusoikeuksiin. Meidän tahtotilamme on, että jokainen saa vähemmällä aikaan enemmän, ja että "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Haluamme vapauttaa avoimen, globaalin ja innovatiivisen yhteiskunnan loputtomat mahdollisuudet, jotka vastaavat arvojamme: merkityksellisyyttä, monimuotoisuutta ja vaikutusmahdollisuuksien kasvamista.