Schneider Electricin tehdasvalmisteiset datakeskuskontit auttavat Green Mountainia kasvattamaan colocation-palveluiden kapasiteettia Norjassa

• Green Mountainin 31,5 miljoonan euron investointi kasvattaa datakeskusten kapasiteettia 35 megawatilla Stavangerissa ja Telemarkissa
  • Ratkaisu sisältää Schneider Electricin tehdasvalmisteiset datakeskus- ja jäähdytyskontit sekä pien- ja keskijännitteiset sähkökeskukset ja -kojeistot
  • Schneider Electricin valinnan takana on tavoite varmistaa 6 kuukauden käyttöönoton takarajan saavuttaminen

Green Mountain AS on valinnut Schneider Electricin toimittamaan datakeskusinfrastruktuuria Norjan Telemarkissa ja Stavangerissa sijaitseviin datakeskuksiinsa niiden kapasiteetin lisäämiseksi. Schneider Electricin konttiratkaisussa yhdistyvät uusimmat jäähdytyksen innovaatiot sekä energiatehokas UPS-järjestelmä li-ion -akustolla.

Green Mountainin palkitut, Uptime Instituten Tier III-sertifioidut datakeskukset tarjoavat huipputason datakeskuspalveluita yritys- ja tukkuasiakkaille ympäri maailman. Ne hyödyntävät 100-prosenttisesti uusiutuvaa vesivoimaa energialähteenä ja jäähdytykseen, minkä ansiosta niiden hiilidioksipäästöt ovat nollatasolla. Tämänhetkisiä asiakkaita ovat muun muassa pankit, energia-, pilvi- ja IT-palveluiden tarjoajat, julkishallinnon organisaatiot sekä suuryritykset.

”Green Mountain kasvaa nopeasti, joten teemme kaksi merkittävää investointia Rennesøyhin ja Rjukaniin”, totesi yhtiön turvallisuusjohtaja Svein Atle Hagaseth. ”Vastataksemme asiakkaidemme tarpeisiin meidän on tuotava uutta datakeskuskapasiteettia käyttöön nopeasti. Aiempi kokemuksemme Schneider Electricin kanssa työskentelystä tekee heistä luonnollisen kumppanin, jonka puoleen käännymme hankkeen vauhdittamiseksi.”

Porrastetun hankkeen ensimmäinen vaihe sekä laajemman tehdasvalmisteisen datakeskusinvestoinnin käyttöönotto on aikataulutettu tapahtuvaksi Rjukanissa 1.4.2019 mennessä. Schneider Electricin datakeskusten virranjakelu- ja jäähdytysmoduulien lisäksi Schneider Electric toimittaa myös teknistä – tai ’valkoista’ – tilaa sekä sähkönjakelulaitteita.

Schneider Electricin Pohjois-Euroopan IT-divisioonan johtaja Charlie Timmerman toteaa: “Olemme innoissamme kumppanuussuhteemme syvenemisestä Green Mountainin kanssa sekä heidän kahden tunnetun datakeskuksensa laajentamisesta. Tämä on loistavan yhteistyön tulos, ja se perustuu energia- ja IT-liiketoimintayksiköidemme datakeskuksiin perehtyneiden asiantuntijoiden tietämykseen.”

Kapasiteetin lisäämiseen tarvittava infrastruktuuri koostuu jopa 15 Schneider Electricin uusinta teknologiaa edustavasta datakeskusten virranjakelu- ja jäähdytyskontista. Tehdasvalmisteisten konttien hyödyntämisen edut ovat laajalti tiedossa. Niihin kuuluvat muun muassa tehtaalla tehtävä asennustyö ja testaus nopeamman paikalla tehtävän asennuksen sekä toiminnan luotettavuuden takaamiseksi. Konttiratkaisut rakennetaan Schneider Electricin Barcelonassa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa ja toimitetaan maanteitse.

Green Mountain on laajentanut asiakaskantaansa onnistuneesti tänä vuonna. Yhtiö on solminut liiketoimintasopimuksia uusien ja olemassa olevien asiakkaiden kanssa, joista suurin osa on kansainvälisiä yrityksiä. Uusia sopimuksia on tehty Green Mountainin kaikilla strategisilla liiketoimintasegmenteillä mukaan lukien pilvipalvelut, suurteholaskenta sekä yritysten ja julkisen sektorin loppukäyttäjät. Yhteistyö Schneider Electricin kanssa auttaa Green Mountainia vastaamaan asiakastarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.

Uudella datakeskusstrategiallaan Norjan hallitus on näyttänyt selvästi vihreää valoa kansainvälisten yritysten tukemiselle sekä kustannustehokkaan uusiutuvan energian että aktiivisen ja tulevaisuuteen katsovan sääntelyn avulla. Alhaisten toimintakustannusten, korkean laadun ja modulaarisen toteutustavan mahdollistaman nopean markkinoille pääsyn ansiosta uusi strategia on kannustanut yrityksiä tarjoamaan datakeskusten colocation-palveluita Norjassa Green Mountainin kanssa.

Schneider Electricillä on vankka kokemus innovaatioiden edistämisestä kriittisen infrastruktuurin rakennuksissa niin sairaaloissa ja lentokentillä kuin tuotantolaitoksissa ja datakeskuksissa. Sen lisäksi että Green Mountain voi hyödyntää ilmaista jäähdytyskapasiteettia ja uusiutuvaa vesivoimaa, yhtiö on myös onnistunut parantamaan datakeskustensa infrastruktuurin tehokkuutta ja vähentämään riskejä hyödyntämällä Schneider Electricin ratkaisuja.

“Tällaisen mittakaavan hanke todistaa, mitä kahden edelläkävijäorganisaation yhteistyöllä voidaan saada aikaani käytettävyyden maksimoimiseksi, kuitenkin laatu- ja ympäristövaatimuksia noudattaen”, Charlie Timmermann sanoo.

Lisätietoja Schneider Electricin datakeskusratkaisuista ja Green Mountainista.

Taustamateriaalia:

• Tietokone, Televiestintä, IT