S.G. Niemiseltä kaksi uutta viljalajiketta vuoden 2017 kasvilajikeluetteloon

Kasvilajikelautakunta hyväksyi tänä vuonna kaksi uutta S.G. Niemisen edustamaa viljalajiketta Suomen viralliseen kasvilajikeluetteloon: erittäin satoisa ohralajike Vanille ja erittäin satoisa kauralajike Benny.

Kansalliseen kasvilajikeluetteloon päässyt lajike on käynyt läpi viralliset viljelyarvokokeet Suomessa. Kasvilajikeluetteloon pääsemiseksi edellytetään, että lajike on todettu viljelyominaisuuksiensa ansiosta parantavan vallitsevaa lajikevalikoimaa.

Vanille – Saksalaisen Breunin jalostama, erittäin satoisa kaksitahoinen ohralajike. Satoisuus on 18 % korkeampi verrattuna Tippleen vaikka on 2 pv aikaisempi kuin Tipple. Lajike on menestynyt hyvin savimailla ja multamailla. Karkeilla kivennäismailla 22 % sadonlisä ja savimailla 15 % sadonlisä Tippleen verrattuna. Erittäin hyvä laonkestävyys, lako vain 2 prosenttia! Menestynyt erittäin hyvin happamilla mailla. Menestynyt hyvin virallisissa lajikekokeissa vyöhykkeillä I-III.

Benny – Saksalaisen Nordsaatin jalostama, erittäin satoisa kauralajike. Mittarina olleeseen Akseliin verrattuna 16 prosentin sadonlisä. Lajike on menestynyt hyvin savi- ja multamailla. Savimailla 22 prosentin ja multamailla 26 prosentin sadonlisä verrattuna Akseliin. Kasvuaika 100 pv. Hyvä laonkestävyys, vain 20 %. Tjp 40,6 g ja hlp 55,6 kg. Menestynyt hyvin virallisissa lajikekokeissa vyöhykkeillä I-III.

Lajikkeet ovat tällä hetkellä lisäysviljelyssä ja Vanille jatkaa edelleen hyvällä menestyksellä mallasohrakokeissa.

Lisätiedot:
Mikko Koski, S.G. Nieminen Oy, puh. 050 328 7900, mikko.koski@sgn.fi

• Talous, rahoitus

• maatalous
  • vilja
  • s.g. nieminen oy

S.G. Nieminen Oy on yksi johtavista siemenalan toimijoista Suomessa. S.G. Nieminen Oy kuuluu SGN Groupiin, joka on vuonna 1933 perustettu vahva ja kehittyvä suomalainen kaupan alan perheyritys, jonka toimialoihin kuuluvat maatalous, urheilu-, kodin ja vapaa-ajan tuotteet, teollisuuslaitteet sekä lumentekoon ja -hoitoon liittyvät laitteet. Konsernilla on merkittävää liiketoimintaa myös Venäjällä ja Ruotsissa. SGN Groupiin kuuluvat Agritek Oy, All Right Oy, Anno Collection Oy, Hobby Hall Oy, Kessu Oy, S.G. Nieminen Oy, SGN Sportia Oy, SGN Tekniikka Oy, Sumeko Oy, Team Sportia AB ja Truebell Finland Oy. Vantaan Koivuhaassa sijaitsevan yhtiön liikevaihto on 200 milj. € ja sen palveluksessa on noin 300 työntekijää.

www.sgnieminen.fi
www.sgn.fi