Kyselytutkimus: Lähes 70 prosenttia suomalaisista jää kotiin valvomaan käynnissä olevia kodinkoneita – laitteiden etäohjaus kiinnostaa

Lehdistötiedote   •   Loka 31, 2016 12:26 EET

Home connect -appilkaatiolla voit etäohjata Siemens-kodinkoneita

Suomalaisista jopa 70 % on myös huolissaan joskus tai usein siitä, muistiko kotoa lähtiessään kytkeä pois päältä jonkin kodinkoneen. Ruotsissa vastaava luku on 62 %, Norjassa ja Tanskassa puolet vastaajista oli huolissaan päälle jääneistä kodinkoneista.

Suomalaisten mielestä mahdollisuus valvoa ja käyttää kodinkoneita myös silloin, kun on poissa kotoa (34,6 %) sekä ajansäästö kotitöissä (19,3 %) ovat tärkeimmät syyt käyttää kodinkoneita älypuhelimessa tai tabletissa olevan sovelluksen kautta. Eniten suomalaisia kiinnostaisi mahdollisuus ohjata älylaitteella pyykinpesukonetta (34,7 %) uunia (28,7 %) kahvinkeitintä (25,5 %) ja astianpesukonetta (24,5 %).

Tällä hetkellä puhelimella tai tabletilla kodin laitteita ohjaa harva suomalainen – vain 13 prosenttia vastaajista. Muissa Pohjoismaissa laitteiden etäohjaaminen älylaitteella on yleisempää. Ruotsi ja Tanska ovat tässä suhteessa edelläkävijämaita: ruotsalaisista kodin laitteita etäohjaa jo joka neljäs (26,8 %), samoin Tanskassa (25,75 %) ja Norjassakin joka viides (21,8 %).

Futuristi Elina Hiltunen toteaa, että menemme yhä enemmän kohti älykästä kotia, jossa erilaiset laitteet ja jopa ihmiset ovat osana nettiä.

–Tämä tapahtuu kahdestakin syystä: teknologia kehittyy ja halpenee, ja toisaalta verkossa olevat laitteet helpottavat elämäämme, Hiltunen arvioi.

Eniten verkkoon liitettyjen kodinkoneiden etäohjauksessa suomalaisia huolettaa kodin turvallisuus eli tulipalon tai muun vahingon vaara (87,3 %). Myös vakuutusturvaan (34,2 %) ja yksityisyydensuojaan (30,9 %) liittyvät asiat huolettavat. Siemens-kodinkoneiden markkinointipäällikkö Kristiina Pakarinen toteaa, että tietoturvallisuuteen ja tuoteturvallisuuteen suhtaudutaan vakavasti.

–Etäohjausapplikaatioihin, kuten Siemens-kodinkoneiden käyttämään Home connect -sovellukseen, tehdään muun muassa säännölliset järjestelmätarkistukset ammattimaisten hakkereiden varalta, Pakarinen kertoo.

Poimintoja tutkimuksesta

Kyselyn mukaan suomalaiset käyttävät älypuhelimen sovelluksia eniten ajan tasalla pysymiseen ja uuden tiedon saamiseen (57%) viihtymiseen (56,9%) ja sosiaalisen median seuraamiseen (53,4%). Lähes joka viides (19,3%) seuraa sovellusten avulla liikkumistaan ja terveydentilaansa, ostoksia puhelimella tai tabletilla tekee 18,8%.

Top 5 kodinkoneet, joita suomalaiset toivoisivat voivansa etäohjata

1. Pyykinpesukone (34,7 %)

2. Uuni (28,7 %)

3. Kahvinkeitin tai espressokone (25,5 %)

4. Astianpesukone (24,5 %)

5. Jääkaappi (4,3 %)

Top 5 laitteet, joihin suomalaiset nyt käyttävät etäohjausta

1. Musiikkilaitteet (39,7 %)

2. Turvallisuusjärjestelmä (19,9 %)

3. Lämmitys (13,2 %)

4. Valaistus (10,6 %)

5. Pyykinpesu/kuivauslaitteet (8,5 %)

Tutkimuksen toteutti Pohjoismaissa Siemens-kodinkoneiden puolesta M3 Research toukokuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1000 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Siemens-kodinkoneilta laaja valikoima Home Connect
-sovelluksella ohjattavia kodinkoneita

Siemens-kodinkoneet on tuonut markkinoille laajan valikoiman etäohjattavia kodinkoneita. Mobiililaitteeseen asennettavan Home Connect -sovelluksen avulla kodinkoneen ohjaus ja valvonta on mahdollista hoitaa etänä.

Tällä hetkellä voi esimerkiksi pesukoneen käynnistää ja kytkeä etänä pois toiminnasta. Pyykin- ja astianpesukoneen ohjelmanvalintaa taas helpottaa opastava käynnistys ja puhelimeen voi saada ilmoituksen, kun pesuohjelma on valmis. Jääkaapissa olevat kamerat puolestaan välittävät sovellukseen kuvan jääkaapin sisällöstä. Applikaation avulla voi myös valita lukuisista ruokaohjeista mieleisesi ja välittää paistoasetukset tiedoksi uunille.

–Mallistossa on jo runsaasti Home Connect -sovelluksella ohjattavia tuotteita, kuten jääkaappipakastimia, uuneja, astianpesukoneita, pyykinpesukoneita ja kuivausrumpuja. Verkkoon liitettävien koneiden valikoimamme tulee laajenemaan lähivuosina”, kertoo Kristiina Pakarinen Siemens-kodinkoneilta.

Siemens-kodinkoneet luottaa viimeisimpään salaustekniikkaan, ja järjestelmää testaavat ulkopuoliset ammattilaiset. Home Connect -sovellukseen kirjautuminen on mahdollista vain salatun verkkoyhteyden kautta, itse sovellus on varmistettu omalla salauksella, palomuurilla ja sovelluksen käyttäminen on suojattu salasanalla.

Esimerkkejä saatavilla olevista Siemens-kodinkoneista,
joita voi ohjata Home connect -sovelluksella

Jääkaappipakastin

KG36NHI32, suositushinta 1 879,00 EUR

• Kahden jääkaappiin asennetun kameran ansiosta voit varmistaa kaupassa ollessasi, mitä jääkapista löytyy.
  • Jos ovi on jäänyt auki, saat push-viestin mobililaitteeseen

Uuni

HN878G4S6S, suositushinta 3 369,00 EUR

• Home Connect -sovelluksen avulla voit käynnistää ja päättää ruoanvalmistusohjelmat ja muuttaa asetuksia intuitiivisesti.
  • recipeWorld-toiminto: Home Connect -sovelluksesta löytyy lukuisia reseptejä. Kun olet valinnut suosikkisi, voit lähettää optimiasetukset suoraan uuniisi.

Kahvi- ja espressoautomaatti

CT636LES6, suositushinta 3 189, 00 EUR

• coffeeWorld-toiminto auttaa valitsemaan mieleisesi kansainvälisten kahvierikoisuuksien joukosta
  • coffeePlaylist-toiminnon avulla voit ottaa vastaan vieraidesi kahvitilaukset ja lähettää ne kahviautomaattiin.
  • Voit myös tallentaa sovellukseen oman lempikahvisi tiedot.

Pesukone

WMH4Y8S9DN, suositushinta 1 969,00 EUR

• Etäohjaus: käynnistä pesukone missä ikinä oletkin
  • Easy Start: toiminto, joka auttaa valitsemaan juuri oikean pesuohjelman. Riittää, että vastaat muutamaan helppoon esimerkiksi kangaslaatua ja väriä koskevaan kysymykseen.
  • Sovellus lähettää push-ilmoituksia, kun pyykki on valmista tai pesukoneen pesuainesäiliöön on lisättävä pyykinpesuainetta.

Astianpesukone
SN678X26TE, suositushinta 1 829,00EUR

• Easy Start: auttaa valitsemaan oikean pesuohjelman
  • Etäohjaus: käynnistä laite, missä ikinä oletkin
  • Tab counter: toiminto, joka kertoo, milloin pesuainetabletit ovat vähissä
  • Korkearesoluutioiset tuotekuvat löydät täältä.

Katso tästä video-ohjeita, miten kodinkoneita ohjataan Home Connect
    -sovelluksella.
    Usein kysytyt kysymykset etäohjaukseen liittyen löydät täältä.

kristiina.pakarinen(at)bshg.com

Testilaitteet ja kuvapyynnöt

Cocomms Oy
Sini Sarvanne
sini.sarvanne(at)cocomms.com

Siemens

Siemens on johtavia kodinkonevalmistajia, ja se määrittelee maailmanlaajuisesti niin teknologian, innovaatioiden kuin muotoilun standardeja. Valikoimaan kuuluvat sekä vapaasti että kalusteisiin sijoitettavat kodinkoneet ja se kattaa ruuanvalmistamisen, pyykinpesun, kylmäsäilytyksen ja astioiden pesun. Valikoimaa täydentävät kahviautomaatit ja pölynimurit. Siemens yhdistetään kodinkoneissa innovaatioihin, muotoiluun, teknologiaan ja laatuun, jotka avaavat kuluttajille uusia inspiroivia mahdollisuuksia. BSH Group on Siemens AG:n tavaramerkin haltija. BSH HAUSGERÄTE GMBH liikevaihto Pohjoismaissa oli vuonna 2015 noin 12,6 bn euroa.

Lisätietoja: http://www.siemens-home.bsh-group.com/fi/