Siemens-kodinkoneet menevät verkkoon

Lehdistötiedote   •   Syys 03, 2014 08:36 EEST

Siemens esittelee ensimmäiset verkkoyhteydessä olevat kodinkoneensa IFA-messuilla. Ohjaaminen onnistuu älypuhelimilla ja tableteilla.

Analoginen ja digitaalinen maailma yhdistyvät kiihtyvällä tahdilla. Älypuhelin on jo enemmän kuin joka toisella suomalaisella1 ja tablettitietokoneiden määrä kasvaa kohisten. Verkossa oleminen on muuttunut arkipäiväiseksi.

Siemens tuo nyt ensimmäiset verkkoyhteydessä olevat kodinkoneet osaksi arkipäivän digitaalista infrastruktuuria. IQ700-sarjan uunit, höyryuunit ja astianpesukoneet yhdistyvät verkkoon IFA 2014 -messuilla. Monet muut Siemens-kodinkoneet liittyvät verkottuneiden joukkoon ensi vuoden aikana.

Uusia kodinkoneita voi ohjata perinteisesti suoraan koneen käyttöpaneelista, mutta niiden ohjaaminen onnistuu myös älypuhelimilla ja tablettitietokoneilla WLAN-verkon kautta. Yhteys tarvitsee toimiakseen Home Connect -sovelluksen, joka on ladattavissa ilmaiseksi iTunesista tai App Storesta.

Loppuvuoden aikana sovelluksesta on tulossa iOS-versio ja Android-laitteisiin sovellus on saatavilla keväällä 2015. Home Connect -sovelluksen avulla voi ohjata myös muiden valmistajien kodinkoneita, joissa on internetyhteys.

Enemmän kuin pelkkä kaukosäädin

Home Connect -sovelluksessa on useita Siemens-kodinkoneille räätälöityjä ominaisuuksia. Kaukosäätimen lisäksi siinä on sähköinen keittokirja, jolla on helppo koota kauppalista. Koneiden käyttöohjeet löytyvät tekstien, kuvien ja videoiden kera. Sovellukselta saa myös vinkkejä koneiden käyttöön ja esimerkiksi tiedon astianpesukoneen eri ohjelmien sähkön- ja vedenkulutuksesta.

Sovellukseen on ohjelmoitu suorat yhteystiedot huolto- ja varaosapalveluihin. Suunnitelmissa on tuoda myös etäyhteydellä toimiva vianmääritystoiminto, joka vaatii tietenkin toimiakseen koneen omistajan suostumuksen.

Turvallisuus edellä

Verkkoyhteydessä olevissa Siemens-kodinkoneissa on korkeatasoinen suoja verkkohyökkäyksiä vastaan. Suojalla on TÜV Secure IT -sertifiointi ja sitä testataan jatkuvasti simuloiduilla hyökkäyksillä.  On erittäin tärkeää, että oma WLAN-yhteys on suojattu.  Mikäli älypuhelin tai tabletti katoaa tai varastetaan, pääkäyttäjä(t) voivat poistaa kadonneen laitteen ohjelman asetuksilla.

Jokaisessa Siemens-kodinkoneessa on lapsilukko ja lisäksi ohjaimena käytettävän laitteen asetuksista voi kytkeä tahattoman käyttämisen estot päälle.

Sovellukselle tulee säännöllisesti saataville ilmaisia päivityksiä, jotka tuovat lisää käyttömahdollisuuksia ja pitävät turvallisuuden ajan tasalla.

1 Aalto yliopiston tutkimus

Tuotekuvat

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö, BSH Kodinkoneet
kristiina.pakarinen (at) bshg.com

Siemens-kodinkoneet

Siemens-kodinkoneet on osa BSH Kodinkoneet Groupia, joka on Euroopan johtava kodinkonevalmistaja. Siemens, joka on kehittänyt muun muassa sydämentahdistimia, tuuliturbiineja ja Mars-robotteja NASA:lle, tarjoaa tulevaisuuden kodinkoneita. Siemens tunnetaan kehittyneistä ja älykkäistä tuotteistaan, joiden muotoilu on tyylikästä ja ajatonta. Siemens-valikoima sisältää muun muassa uuneja, liesiä, liesituulettimia, espressokeittimiä, jääkaappeja ja pakastimia. Yhtiön liikevaihto Pohjoismaissa oli vuona 2013 noin 500 miljoonaa euroa. Lisätietoja: http://www.siemens-home.fi/.