Eroon paperisopimuksista

Eroon paperisopimuksista

Ihmiset haluavat hoitaa asiansa sähköisesti. Helppokäyttöinen ja luotettava sähköinen tunnistus ja allekirjoitus korvaavat allekirjoitettujen paperien postittelun. Nixu Oy:n Build-liiketoimintayksikön vetäjä Kim Westerlund kertoo että sähköisen asioinnin järjestelmiä rakennetaan kaikkialla kiihkeästi. Hänen mielestään nyt on sähköisen asioinnin aika.

"Y-sukupolvi ei yksinkertaisesti voi käsittää, miksi heidän pitäisi enää postitella tai faksailla allekirjoitettuja papereita ympäriinsä. Asiat on pystyttävä hoitamaan sähköisesti tässä ja nyt, tarvitsematta vaivautua paikan päälle tai odottamaan postissa saapuvia allekirjoitettavia lomakkeita", Westerlund kuvaa nuorten aikuisten asennetta perinteiseen allekirjoittamiseen.

"Esimerkiksi ison perikunnan myydessä kiinteistöä tarvitaan yleensä kymmeniä nimikirjoituksia kymmeniin papereihin ja valtakirjoihin. Matkustelu ja paperien pyörittely on sellaisessa tapauksessa todella valtava ja aikaa vievä turha urakka, jonka jokainen perikunnan osakas olisi voinut hoitaa yhdellä sähköisellä allekirjoituksella kotonaan."

Loppukäyttäjän asialla

Pohjoismaiden suurin tietoturvan asiantuntijatalo Nixu on aloittanut yhteistyön sähköisen tunnistamisen ja allekirjoituksen palveluja tarjoavan Signicatin kanssa. Nixu edustaa Signicatin palveluja, jotka se integroi sähköisiä asiointipalveluja tarjoavien asiakkaidensa järjestelmiin tietoturvallisesti ja yksityisyyden suojasta huolehtien.

Signicatin Suomen maajohtaja Antti Harsunen kertoo, että norjalainen Signicat on kasvanut Pohjois-Euroopassa yli maarajojen ulottuvan sähköisen allekirjoittamisen markkinajohtajaksi, joka käsittelee kuukausittain miljoonia tapahtumia. "Tunnistus- ja allekirjoituspalvelumme ovat SaaS-pohjaisia, turvallisia, helppokäyttöisiä ja joustavasti skaalautuvia palvelutuotteita, jotka eivät edellytä isoja IT-projekteja eivätkä järjestelmäasennuksia asiakkaan päässä. Tarjoamme palvelumme kriittisiin Internet-palveluihin erikoistuneista konesaleista."

Loppukäyttäjälle integroitu palvelu on näkymätön: hän siirtyy asiakkaan sivustolta suoraan siihen tunnistuspalveluun, jota hän muutenkin käyttää sähköisessä asioinnissaan – esimerkiksi käyttämään suomalaisia pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Maarajat ylittävä järjestelmä mahdollistaa myös ulkomaisen asiakkaan tunnistautumisen omilla kansallisilla tunnisteillaan. Palveluun liitetään jatkuvasti uusia käyttöön otettavia tunnistustapoja.

Signicatin asiakaskunta on laajentumassa muille toimialoille perinteisen, korkeaa turvallisuutta edellyttävän pankki- ja rahoitusalan ulkopuolelle.

"Asiakkaidemme joukossa on Pohjoismaiden suurimpia pankkeja ja vakuutusyhtiöitä. Viime aikoina erityisesti sähköisen kaupan yritykset, mutta myös julkishallinto ja kiinteistönvälittäjät ovat havainneet, miten sähköisellä asioinnilla voidaan parantaa kustannustehokkuutta, riskienhallintaa ja liiketoimintaprosesseja. Sähköinen allekirjoitus on nopeampi, mutta myös luotettavampi ja turvallisempi kaikille osapuolille."

Nixu järjestää yhdessä Signicatin kanssa aamiaisseminaarin sähköisestä allekirjoittamisesta tiistaina 10.9.2013 8.30 alkaen Innopoli 2:ssa (Tekniikantie 14, Espoo). Myös lehdistöllä on mahdollisuus osallistua seminaariimme. Mikäli kiinnostuit aiheesta ja haluat osallistua, ota yhteyttä: nixu.communications@nixu.com

Lisätietoja:

Kim Westerlund, Nixu +358 9 478 1011 (vaihde)

Antti Harsunen, Signicat +358 40 687 9090

Signicat on Norjalainen 2007 perustettu yritys joka tarjoaa käyttäjien sähköisen tunnistuksen ja sähköisen allekirjoituksen palveluita. Pioneerina alalla Signicat tuottaa IdaaS (Identity as a Service) palveluja. Signicatin asiakkaina on mm. vakuutus- ja rahoitusyhtiöitä, kiinteistövälitysyrityksiä ja julkisia toimijoita kuten Norjan posti. Signicat avasi Suomen toimiston tammikuussa 2013.

Signicatin palveluilla tunnistat verkossa luotettavasti jo 25 miljoonaa Eurooppalaista. Yhdistämme kansalliset tunnisteet ja tarjoamme yhden rajapinnan kautta pääsyn sähköisiin identiteetteihin Pohjoismaihin, Viroon ja kasvavaan osaan Eurooppaa.