Mikä on Digital Identity Scoring?

Mikä on Digital Identity Scoring?

Monille ainakin finanssialalla työtään tekeville asiakkaan luottoluokitus on välttämättömyys. Luottoluokitus kertoo yritykselle sen asiakkaan kyvystä selviytyä taloudellisista velvoitteistaan. Ennen luottoluokitusta on asiakas kuitenkin tunnettava, riittävällä varmuudella. Kun kaikki tämä tapahtuu verkossa, muodostuu asiakkaan digitaalisesti tapahtuvasta tunnistamisesta kaupankäynnin edellytys.

EU:n eIDAS (electronic identification and trust services) direktiivi yhteisistä digitaalisista markkinoista on pikkuhiljaa syntymässä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että EU-maat sopivat yhteisistä henkilön tunnistamissäännöistä ja niihin liittyvistä teknisistä velvoitteista ja rajapinnoista. Tämän avulla, jonain päivänä tulevaisuudessa, voimme Suomessa luottaa esim. Espanjan kansalaisen tekemään kansalliseen sähköiseen tunnisteeseen, sillä se perustuu yhdessä sovittuihin ja toteutettuihin varmuustason kategorisointiin. Direktiivin toimeenpano on kunkin jäsenvaltion sisäinen asia ja tapahtuu asteittain ja toimeenpanon jälkeenkin tämä koskettaa vain EU-jäsenvaltioita.

Palataan kuitenkin tämän hetkiseen tilanteeseen ja vahvan sähköisen tunnistamisen mahdollistamiseen Euroopassa.

Pohjoismaissa tilanne on erittäin hyvä. Kaikilla verkossa asioivilla on mahdollisuus saada vahva digitaalinen identiteetti jota voi käyttää tunnistautumiseen sekä osana asiakirjojen sähköisessä allekirjoittamisessa. Tilanne mutkistuu kun lähdemme Pohjolasta etelään päin. Saksa ja UK ovat monelle tavoitemarkkinoita jo pelkästään kokonsa takia. Näissä maissa ei ole yhtä tiettyä sapluunaa jolla sähköinen tunnistaminen tapahtuu, joten eri identiteettitietojen koostaminen on tällä hetkellä ainoa tapa vakuuttua asiakkaan henkilöllisyydestä tarvittavalla tasolla.

Signicat on avannut nyt konttorin myös Pohjoismaiden ulkopuolella, Amsterdamissa. Olemme tuoneet tuoteportfolioomme nyt paljon uusia identiteetin vahvistamistapoja, joilla voimme palvella asiakkaitamme yhden luukun periaatteella käytännössä globaalisti. Näihin tapoihin sisältyy henkilöpaperien validointia, eri välineiden hallussapidon vahvistamista, postiosoitteen tai pankkitilin omistuksen vahvistusta. Lisäämme vuoden varrella eri tapoja asiakkaiden tarpeiden ja markkinatilanteen mukaan.

Credit scoringin ohella haluammekin esitellä Digtal Identity Scoringin! Vain verkko on rajana.

Signicat on Norjalainen vuonna 2007 perustettu Pohjoismaiden markkinajohtaja alallaan. Signicat tarjoaa white-label SaaS-palveluna sekä keskitettyä sähköisen tunnistamisen ratkaisua että sähköistä allekirjoituspalvelua. Signicat auttaa asiakkaitaan digitalisoimaan tärkeitä liiketoimintaprosessejaan globaalisti.

Liittyvä sisältö