Sähköinen allekirjoitus kivijalkakaupan pelastus?

Sähköinen allekirjoitus kivijalkakaupan pelastus?

Yhä useampi tekee ostoksensa verkossa. Harva astuu enää sisälle kivijalkakauppaan, pankkiin tai vakuutuskonttoriin. Kivijalkakaupan kuolemaa pelätään kuitenkin ehkä turhaan. Sähköisten allekirjoitusten asiantuntija Signicat tuo markkinoille uuden tuotteen, joka muuttaa asiakaskokemuksen uuteen, digitaaliseen suuntaan.

Verkkokaupan voittokulku vaatii kauppiailta uudistumista. Antti Harsunen, sähköiseen allekirjoitukseen erikoistuneesta Signicatista toteaa, että nyt aletaan panostaa uudenlaiseen digitaaliseen kaupankäyntiin.

-Kun kauppiaat luovat kauppaansa verkkoon, he ottavat usein huomioon vain verkossa tapahtuvan kaupankäynnin. Verkkokaupan prosessi on mietitty kuntoon. He eivät ole välttämättä tulleet ajatelleeksi, että ehkä kaupankäyntiä voisi digitalisoida myös kivijalkakaupassa, Harsunen pohtii.

Signicat on vastikään tuonut markkinoille tuotteen, jonka avulla kauppiaat ja palveluntarjoajat voivat siirtyä käyttämään yhtä myyntiprosessia sekä sopimusten allekirjoitusprosessia, oli kyse sitten verkossa tai kivijalkakaupassa tapahtuvasta asioinnista.

-Kyse on siitä, että tehdään prosessi mahdollisimman helpoksi niin kauppiaalle kuin asiakkaallekin, Harsunen toteaa.

Sähköinen allekirjoitus perustuu siihen, että sopimus, joka on yleensä vaatinut asiakkaan puumerkkiä moneen paperikopioon, voidaan nyt hoitaa yhdellä sähköisellä allekirjoituksella paikan päällä. Lisäksi asiakas saa heti allekirjoittamansa sopimuksen sähköisenä, kun suojattu pdf-dokumentti kolahtaa sähköpostiin.

- Auton tai elektroniikan ostaminen luotolla on tästä hyvä esimerkki, luottopaperit voi allekirjoittaa sähköisesti tablettiin ja näin saada asia nopeasti kerralla kuntoon, Harsunen kertoo.

”Digitalisoituminen muuttaa maailmaa hurjaa vauhtia. Asiointi siirtyy verkkoon, missä helpon ja sulavan käyttökokemuksen tarjoaminen on yrityksille elinehto. Tämä tapahtuu helpoiten siten, että sähköiset palvelut tuodaan jo olemassa oleviin kosketuspisteisiin siten että ne helpottavat ihmisten jokapäiväistä elämää”, kommentoi Nordkappin luova johtaja Sami Niemelä.

Ei enää verkkopankkitunnistautumista

Sähköisen allekirjoituksen hyötyihin ovat havahtuneet finanssi- ja vakuutusalan lisäksi myös esimerkiksi julkishallinto ja kiinteistönvälittäjät. Tavallinen kuluttaja voinee jatkossa myös unohtaa jopa tutuksi tulleen mutta hieman hankalan verkkopankkitunnistautumisen.

-Uusi tuotteemme mahdollistaa sen, että asiakas ei tarvitse tunnistautumiseensa erillisiä pankkitunnuksia. Sähköisen allekirjoitukseen voidaan liittää tunnistautumiseen tarvittavia tietoja asiakkaasta, kuten esimerkiksi ajokorttikuva ja puhelinnumero, jonka omistus voidaan tarkistaa, Harsunen sanoo.

Signicatin uutuustuote on suunniteltu tableteille, kuten iPad tai Samsung Galaxy, jossa voidaan hyödyntää stylus-kynää.

Signicat on Norjalainen 2007 perustettu yritys joka tarjoaa käyttäjien sähköisen tunnistuksen ja sähköisen allekirjoituksen palveluita. Käytännössä yritykset voivat tarjota heidän asiakkailleen helpon tavan tunnistautua verkkopalveluihin ja tarjota täysin integroidun tavan allekirjoittaa minkä tahansa hakemuksen, tarjouksen tai sopimuksen.

Suomessa tähän käytetään pääosin pankkitunnuksia, Virossa sähköistä henkilökorttia tai sitten allekirjoituksen voi tehdä käsin Signicatin omalla EasySign tuotteella esim. iPadiin. Tuen piiriin kansallisista tunnisteista kuuluu Pohjoismaat, Baltian maat sekä Espanja. Laajennamme tukeamme Saksaan 2014.

Liitetyt tapahtumat