Sisco Oyj ja Metsä Wood yhteistyöhön

Metsä Wood ja Sisco Oyj ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka tulee viemään suomalaista massiivipuumoduuli- ja puuelementtirakentamista uudelle tasolle. Massiivipuusta rakennettavien asuntojen sopimus kattaa noin 15 000 huoneistoneliön toteuttamisen pääkaupunkiseudulle.

“Puu ja varsinkin puumoduuli- ja elementtirakentaminen on noussut viime aikoina tärkeää asemaan rakentamisessa. Voidaan puhua jopa jonkinlaisesta puun renessanssista” kommentoi Sisco Oyj toimitusjohtaja Lauri Halminen.

Sisco Oyj:n yhteistyössä Metsä Woodin kanssa kehittämän massiivipuumoduulijärjestelmän ydin on Metsä Woodin valmistama Kerto-Q LVL -levy sekä Kerto® LVL -tuoteperheen ympärille kehitetyt elementit. Moduuli- ja elementtirakentamisen hyödyt ovat selkeät: rakentamisen nopeus, laadukkuus ja sitä kautta saavutettava kustannustehokkuus. Lisäksi puu on ekologinen vaihtoehto muille rakennusmateriaaleille.

“Metsä Woodin ja Sisco Oyj:n tekemä sopimus on strategiamme mukaista puurakentamisen ekosysteemin kehittämistä. Haemme kasvuhaluisia partnereita kehittämään kanssamme teollisen puurakentamisen ratkaisuja ja palveluita vastaamaan asiakkaiden kasvavaan tarpeeseen. Sisco on yksi tällainen partneri”, toteaa Metsä Woodin toimialajohtaja Esa Kaikkonen.

Kerto ja liimapuu pohjaisen massiivipuu järjestelmän ominaisuudet ratkaisevat monta modulaarisen puurakentamisen ongelmaa. Perinteisesti puisen moduulirakentamisen suurimmat ongelmat ovat olleet kuljetuksen aikainen jäykistäminen, kerrosten ja moduuleiden väliset liitokset, talotekniikan reititys sekä rakenteiden kantokyky. Myös puutalon tiukat palomääräykset on rajoittanut pitkään kustannustehokasta modulaarista puurakentamista. Koska menetelmä perustuu massiivipuuhun, erillisiä höyrynsulkumuoveja ei käytetä .

Järjestelmää on kaksi tyyppiä; Evo Wood sekä Evo Wood plus. Evo Wood järjestelmä mahdollistaa monen tyyppisen julkisivumateriaalin, puu, tiili, pelti jne. Evo Wood plus taas on kiinteä järjestelmä jossa julkisivumateriaali on 42mm paksu massiivipuu.

Lisätietoja:

Sisco Oyj

Lauri Halminen 050 352 3119

lauri@sisco.fi

tai

Kimi Vainio 050 400 0660

kimi.vainio@sisco.fi

• Talous, rahoitus

• puu
  • rakentaminen
  • asunto
  • massiivipuu
  • moduuli
  • elementti

Sisco Oyj

Sisco-konserni tuottaa kohtuuhintaisia omistus- ja vuokra-asuntoja pääkaupunkiseudulla ja sen kehyskunnissa.

Sisco Oyj on kehittänyt teollisen puutalorakentamisen ratkaisuja niin että pystymme tarjoamaan merkittäviä kustannushyötyjä ilman, että asumisen laadusta tarvitsee tinkiä. Puurakentamisen inhimillisyys tuo kohteisiimme omaleimaisen kodikkuuden ja tavoitteenamme on rakentaa omakotimaisia ympäristöjä, joissa on yhteisöllisyyttä, mutta kuitenkin keskitetyn kiinteistönpidon kustannushyödyt.

Sisco Oyj harjoittaa omistus- ja vuokra-asuntojen rakennuttamista, hankkii rakennuspaikat, perustaa asunto-osakeyhtiöt ja myy asunto-osakeyhtiöiden osakkeet asiakkaille. Sisco Oyj:n tytäryhtiö Sisco Asunnot Oy toimii projektinjohtourakoitsijana Sisco-konsernin hankkeissa. Lisätietoja www.sisco.fi .