Talvipäivänseisaus ja vuoden pimein aika on käsillä: tässä vinkit komeisiin kuviin Sonyn uudella SEL100F28GM-objektiivilla

Tämä tiedote sisältää vinkkejä tanskalaiselta valokuvaajalta, Lærke Posseltilta siitä, kuinka hyödyntää vuoden pimeimmän ajan maaginen valo Sonyn SEL100F28GM-objektiivilla kuvaten.

“Wherever there is light, one can photograph.” Alfred Stieglitz

Joulukuun 21. päivä on talvipäivänseisaus, jolloin päivä on lyhimmillään. Valokuvaajille tämä aika tarjoaa luovia mahdollisuuksia erityisten valaistusolosuhteidensa kautta.

Heikosti valaistuissa olosuhteissa kuviin tuleva valo voi helposti näyttäytyä turhan terävänä. Kuvaa voi pehmentää epätarkalla taustalla kuvassa. Sonyn SEL100F28GM-objektiivi on omiaan tässä tarkoituksessa, korkea resoluutio ja bokeh-kuvausominaisuudet ovat erinomaiset Smooth Trans Focus -optiikan ansiosta. Objektiivilla kuvaaja voi hyödyntää koko luovuutensa vaihtelevissa valaistusolosuhteissa. Koska objektiivissa on erittäin kapea syväterävyysalue sekä 11 lamellin suljin yhdistettynä ainutlaatuiseen optiseen apodisaatioelementtiin, eri valaistustekijät muotoutuvat kauniin pehmeiksi ympyränmuotoisiksi valopisteiksi ja samalla kuvan etuala säilyy terävänä. SEL100F28GM-objektiivi muuntaa jokaisen valonlähteen upeiksi valokuvamahdollisuuksiksi suoriutuen monipuolisista kuvauskohteista satumaisesta valonkimalluksesta kaupunkien horisontteihin ja katuvaloihin. Objektiivi tekee kuvan taustasta yhtä mielenkiintoisen kuin etualan aiheesta.

Seuraavassa on tanskalaisen valokuvaajan Lærke Posseltin, joka on myös Sonyn tuore brändilähettiläs, vinkit valokuvaukseen pimeänä vuoden aikana:

”Lyhyet talvipäivät voivat olla haastavia valokuvauksen kannalta luonnonvalon ollessa niin niukka. Talven valo on myös hyvin kaunis, kun aurinko paistaa matalalta ja sininen hämärä kestää pidempään. Lisäksi jouluvalot luovat tunnelmaa hämärässä. Talvella suunnittelun merkitys korostuu, jotta vallitsevat valaistusolosuhteet saa hyödynnettyä oikein. Sääennusteta sekä auringon nousu- ja laskuaikoja kannattaa seurata. Pilvisellä säällä tulee ottaa huomioon, että keskipäivällä valaistus voi olla neljä aukkoa hämärämpi kuin samaan aikaan auringonpaisteisena päivänä. Kun selvittää auringon laskuajan, voi olla valmiina hyödyntämään hämärän ajan upean valon.”

”Lyhyen päivän aika on myös upeaa aikaa, jos haluaa kuvata ulkona ja suurella aukolla – pienempi syväterävyysaste luo kuvaan hienon tunnelman. Lisäksi bokeh erottuu sitä selvemmin mitä vaimeampi valon loiste on. Kuvan terävyyden luonne ja omaleimaisuus riippuvat objektiivista. Objektiivissa, jota käytin näitä kuvia kuvatessa, on kaunis ja pehmeä bokeh-ominaisuus, jonka ansiosta taustan valosta tulee pyöreämpi ja pehmeämpi. Objektiivin bokeh-omimaisuutta hyödynnettäessä kannattaa valita taustalle valoja tai lamppuja ja muita yksityiskohtia, kuten puunoksia, joista tulee entistäkin kauniimpia sumennettuna.

Lisäksi komean bokehin metsästyksessä suurella aukolla on muitakin etuja: kameraa nappaa enemmän valoa kerralla, joten se soppi hyvin hämäriin valaistusolosuhteisiin.

Sony A7RIII -kamerani toimii erinomaisesti suuremmilla ISO-asteilla. Jos on hieman liian pimeää, lisään vain ISO-astetta, joka tuo vain rakennetta kuvaan.

Liitteenä myös joukko muiden kuvaajien upeita otoksia!

Sony on johtava sekä kuluttajille että ammattilaisille suunnattujen audio-, video-, valokuvaus-, peli- ja viestintä-, key device- ja tietotekniikkatuotteiden valmistaja. Sony on Music-, Pictures-, Computer Entertainment- ja Online-liiketoiminnoillaan maailman johtava elektroniikka- ja viihdeyritys. Sonyn yhteenlaskettu myynti edellisenä, 31.3.2017 päättyneenä tilivuonna oli noin 76 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Lisätietoja, Sony Global -verkkosivut: www.sony.net