Huippuunsa hiottua nykyaikaista logistiikkaa

Suomalainen Stockmann Group, yksi Skandinavian ja Baltian alueen johtavista vähittäismyyntiyrityksistä, on keskittänyt monen jakelukanavan logistiikkajärjestelmänsä SSI Schäferin uuteen jakelukeskukseen. Yhdistetty riippuvan tavaran ja hyllytavaran käsittely ja patentoitu 3D-MATRIX Solution® -ratkaisun mukainen suunnittelukonsepti nopeuttavat sekä tavaratalomyymälöiden että verkkokaupan tilausten käsittelyä yhdestä logistiikkalaitoksesta.

Stockmannin kuuluisat ”Hullut Päivät” järjestettiin lokakuun puolivälissä jo 30. kerran. Hulluille Päiville saapuu vuosittain alennusten metsästäjiä ympäri maata: vain viidessä päivässä Stockmannin myymälöissä myytiin 1,4 miljoonaa tuotetta, joista huomattava osa Helsingin Mannerheimintien päätavaratalossa. Päätavaratalossa on 50 000 m² vähittäismyyntitilaa kahdeksassa kerroksessa, ja se onkin Suomen suurin tavaratalo ja samalla myös yksi Euroopan suurimmista. Hullujen Päivien aikana myös Stockmannin verkkokaupassa kävi yli miljoona asiakasta, joiden verkkotilaukset toimitettiin heti seuraavana päivänä.

Jotta Stockmann pystyy selviytymään tehokkaammin tämänkaltaisista kausittaisista tilaushuipuista sekä luomaan vakaan pohjan lisäkasvulle ja yhtiön toimintojen laajentumiselle, se on viime vuosina uudistanut koko yhtiön logistiikan ja muuntanut logistiikkajärjestelmänsä monikanavaiseksi. Tämän strategian keskiössä on Tuusulassa lähellä Helsinkiä sijaitseva jakelutavaratalo, joka valmistui vuoden 2016 toukokuussa. Lokakuussa jakelutavaratalo käsitteli ensimmäisen kerran Hullujen Päivien verkkotilaukset. Se perustuu järjestelmäkonseptiin, jossa käytetään viimeisimpiä, myös tulevaisuuden ratkaisujen kanssa toimivia automaatiokomponentteja, oikeat tavarat oikealle henkilölle -periaatteen mukaista poimintastrategiaa sekä erittäin tehokasta varastonhallintajärjestelmää, joka koordinoi tilausten täyttämisen eri jakelukanavien kautta. Tarjouskilpailun voittanut SSI Schäfer sai luvan aloittaa uuden jakelukeskuksen rakennusprojektin yhtiön sisäisen logistiikan yleisurakoitsijana.”Älykäs materiaalivirtakonsepti, innovatiivinen järjestelmätekniikka ja houkutteleva myynnin jälkeinen asiakaspalvelu, jotka mahdollistavat yhdessä jakelun kaikille jakelukanaville yhdestä ainoasta laitoksesta” – nämä ovat Stockmannin logistiikkapäällikkö Elina Laineen mukaan syitä SSI Schäferin valintaan logistiikkakumppaniksi.”SSI Schäfer tarjosi meille täysin kattavan kokonaispaketin, joka takaa pitkäaikaisen tehokkuuden ja suojaa investointiamme.”

Vuonna 1862 perustettu suomalainen Stockmann on yksi Skandinavian ja Baltian alueen johtavista vähittäismyyntiyrityksistä. Stockmann on maailmanlaajuinen yhtiö, jolla on tällä hetkellä 16 tytäryhtiötä ja 700 myymälää 16 maassa, niin Venäjällä, Bosnia-Hertsegovinassa kuin Dubaissakin. Yhtiö oli myös jo varhain mukana verkkokauppaliiketoiminnassa, sillä sen verkkokauppa on toiminut jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. Verkkokauppasivusto kehittyi nopeasti, ja siitä tuli nopeasti yksi Suomen johtavista verkkokaupoista. ”Sekä lokakuun myyntiluvut että verkkotilaukset osoittavat, miten merkittävä rooli tämäntyyppisellä vähittäismyynnillä nykyään on”, Laine kertoo. ”Se on samalla pakottanut meidät järjestelemään uudelleen logistiikkaorganisaatiotamme ja vaikuttanut uuden logistiikkakeskuksemme suunnitteluun.”

Kun uusi logistiikkakeskus aloitti toimintansa, neljän aiemman varastosijainnin kapasiteetit keskitettiin Tuusulaan. Vuoden 2016 toukokuusta lähtien tuotteiden toimitus Stockmannin tavarataloihin sekä verkkotilausten käsittely ja toimitus on tapahtunut uuden jakelukeskuksen kautta. Keskuksessa on noin 100 000 erilaista tuotetta, kaiken kaikkiaan yli 1,8 miljoonaa yksittäistä nimikettä. ”Tällä hetkellä kaikentyyppiset tuotteet – niin suuret tuotteet, kosmetiikka- ja koristetuotteet kuin ripustettavat tekstiilituotteetkin – niputetaan yhteen yhdessä ja samassa paikassa, joka palvelee kaikkia jakelukanavia”, Elina Laine kertoo. ”Jakelukeskus on keskeinen osa monikanavaista strategiaamme.”

Riippuvan tavaran ja hyllytavaran sekä suurten ja pienten asusteiden toimitus yhden ainoan logistiikkalaitoksen kautta kivijalkamyymälöihin ja verkkokauppaan ja niiden vähittäismyyntiasiakkaille aiheuttaa haasteita materiaalivirran tehokkuudelle ja tehokkaalle tietojen kulkemiselle. SSI Schäfer on kehittänyt ratkaisun, joka järjestää monimutkaiset tilaustenkäsittelyprosessit selkeärakenteisiksi. Jakelukeskuksen 29 000 m²:n pinta-alan mahdollisimman tehokas hyödyntäminen on mahdollista siihen asennettujen automaatiokomponenttien ja IT-järjestelmien ansiosta. Lisäksi jakelukeskuksessa on SSI Resident Maintenance® -konseptin mukaisesti aina paikalla viiden teknikon ryhmä, jotka varmistavat jatkuvan laitoksen ylläpidon ja keskeytyksettömän työn mahdollisuuden.

Konseptin keskiössä on sukkulajärjestelmä, jossa on 130 500 laatikon varastolokeroa, joihin jokaiseen mahtuu kaksi varastointiyksikköä. Varasto on suunniteltu SSI Schäferin 3D-MATRIX Solution® -ratkaisun mukaisesti. 45 sukkulanostinta ja 72 monitasoista Navette-sukkulaa takaavat prosessien mahdollisimman hyvän saatavuuden ja tehokkuuden. ”Haimme sukkulavarastointiratkaisua jo tarjouspyyntövaiheessa”, logistiikkapäällikkö Laine lisää. ”SSI Schäferin modulaarinen ja skaalattava ratkaisukonsepti teki meihin heti hyvän vaikutuksen, sillä se on joustava, mikä on ratkaisevan tärkeää liiketoiminnassamme.” Lisäksi laitoksen kokoonpanoon kuuluvat kuormalavahyllystövarasto, jossa on 7 800 varastosijaintia poimintasijaintien täydentämistä varten, sekä kolmetasoinen riippuvan tavaran varasto, johon mahtuu yli 350 000 vaatekappaletta.

Stockmannin pyynnöstä SSI Schäfer toteutti lisäksi optimaalisen tilankäyttökonseptin Tuusulan laitokseen. Koko varastokompleksi on siten jaettu kahteen halliin. Toisessa hallissa on sukkulajärjestelmä sekä hyllytavaran uudelleenpakkaus- ja poiminta-asemat. Kuormalavahyllystövarasto ja riippuvan tavaran varasto ovat toisessa hallissa. Kahden hallin välissä on järjestelypuskuri, joka on laiturirakenteen päällä ja jossa on kaksi täysin automatisoitua pakkausasemaa. Tilankäyttökonseptin mukaisesti työasemat aseteltiin siten, että niihin voitiin asentaa mahdollisimman pienikokoiset kuljetusjärjestelmäyksiköt. Tässä ratkaisussa 27 uudelleenpakkausasemaa ja 9 poiminta-asemaa sijaitsee suoraan sukkulajärjestelmän edessä. Toinen taso luotiin laiturille tavaroiden vastaanotto- ja lähetysalueen yläpuolelle, ja se kattaa noin neljänneksen poiminta-alueesta. Tälle laiturille asennettiin 22 työasemaa verkkokaupan tilausten lähetystä varten. Toisessa hallissa riippuvan tavaran varaston edessä ovat lähtevien tavaroiden yhdistelyalueet.

”Myymälä- ja verkkokauppatilausten materiaalivirrat oli erotettu toisistaan kokonaan, koska käytämme erilaisia toimituspakkauksia ja kuljetuspalvelujen tarjoajia”, kertoo Rami Syrjä, SSI Schäferin Suomen myyntijohtaja. ”Tämän koordinointi, sen jäsentäminen valmisteluaikojen ja erilaisten prioriteettien mukaisesti ja kaiken tämän pitäminen täydellisessä tasapainossa koko laitoksessa on hyvin haasteellista varastonhallintajärjestelmän suunnittelun kannalta.” Stockmann valitsi varastojensa hallintaan SSI Schäferin WAMAS®-logistiikkaohjelmiston. Ohjelmistolla hoidetaan varastonhallinta ja prosessinohjaus, jolla taataan koordinoitu tilausten täyttäminen, ja lisäksi se tarjoaa täyden näkyvyyden kaikkiin vaiheisiin sen visualisointikomponenttien kautta.

Saapuvien tavaroiden toimitukset toimitetaan sekä riippuvan tavaran että hyllytavaran varastointialueille. Riippuvan tavaran alueen uudelleenpakkausasemissa työntekijät purkavat laatikoissa toimitetut vaatetuotteet ja ripustavat ne yksitellen henkareille. Kun tavarat ovat läpäisseet laadunvalvonnan, ne syötetään tarvittaessa viimeistelytunneliin, jossa ne käsitellään höyryllä ryppyjen silottamiseksi, minkä jälkeen ne kuljetetaan riippuvan tavaran varastointialueelle. Saapuvan hyllytavaran alueelle toimitettavat tavarat kuljetetaan haarukkatrukeilla joko kuormalavahyllyihin tai suoraan uudelleenpakkausasemiin, joissa ne asetetaan kuormalavan nostimen pöydille. Tämä prosessi mahdollistaa tuotteiden ergonomisesti optimoidun uudelleenpakkauksen sukkulajärjestelmän varastolaatikoihin.

Kuljetusosio kuljettaa varastolaatikot uudelleenpakkausasemista sukkulajärjestelmän siirtosijainteihin. ”3D-MATRIX Solution® -ratkaisun mukainen varastomalli, jossa varastointi, puskurointi ja järjestely tapahtuvat yhdessä ja samassa järjestelmässä, tekee Stockmannin varastoinnista mahdollisimman joustavaa ja tehokasta”, Syrjä kertoo. ”Tämä on optimaalinen ratkaisu monen jakelukanavan toimittajille.” Järjestelmän keskeinen rakenneominaisuus on tuotteiden liikkumisen yhdenmukainen, rinnakkainen koordinointi X-, Y-, ja Z-akseleilla varastossa. Uudelleenpakkausasemista siirretyt laatikot kuljetetaan johonkin sukkulajärjestelmän sukkulanostimista. Ne siirtävät laatikot johonkin Navette-sukkulajärjestelmän kahdesta kulkutasosta ja vievät ne siirtoasemiin. Siirtoasemissa kuormankäsittelylaitteita sisältävään monitasoiseen sukkulaan asetetaan tarvittaessa enintään neljä laatikkoa, jotka kuljetetaan niille varattuihin varastointisijainteihin. Navette-sukkulat muodostavat kussakin kerroksessa enintään kuusi päällekkäistä varastointitasoa. Navette-järjestelmällä on myös muita etuja: se pystyy siirtämään yhteensä neljä kuormausyksikköä samanaikaisesti sekä palvelemaan varastosijainteja kahdella varastointitasolla yhdessä toimintajaksossa. Näin se mahdollistaa samanaikaisen varastoinnin ja noudon, mikä lyhentää kuljetusaikoja ja kaksinkertaistaa prosessin tehokkuuden.

Nouto tapahtuu käänteisessä järjestyksessä. Kuljetusjärjestelmä kuljettaa laatikot yhteen yhdeksästä asemasta, joissa tuotteet poimitaan tilauslaatikoihin; poiminta tehdään ”oikeat tavarat oikealle henkilölle” -periaatteen mukaisesti. Poiminnan jälkeen myymälöihin toimitettavat laatikot palaavat Navette-sukkulaan ja yhdistellään siellä, kunnes tilaus on käsitelty. Verkkokauppatilausten kuljetusta varten laatikot kuljetetaan suoraan verkkokauppa-alueen pakkaussijainteihin, joissa ne pakataan uudelleen kuljetuslaatikoihin. Samanaikaisesti riippuvan tavaran kuljetusosio kuljettaa kaikki tilausnimikkeet riippuvan tavaran varastosta suoraan asiaankuuluvaan pakkaussijaintiin laiturille. Lopuksi kuljetusjärjestelmä vie suljetut ja etiketein merkityt toimituspakkaukset maan tasalle, jossa ne lajitellaan rahdinkuljettajan mukaan ja reititetään asiaankuuluvalle toimituskaistalle.

Kun tilaus on käsitelty, järjestelypuskuri noutaa tavarataloihin toimitettavat kuljetuslaatikot sukkulajärjestelmästä. Lopuksi integroidut tulostusasemat tulostavat ja liittävät kuljetuslaatikoihin kuljetusasiakirjat, minkä jälkeen laatikot ohjataan puskurikaistoille. Kummallakin kahdesta tasosta toistensa päällä on yhdeksän kaistaa puskurina kymmenelle laatikolle (reunattoman siirtolavan tilavuus) tai kahdellekymmenelle laatikolle (kuormalavan tilavuus). Kun kaikki tilauslaatikot on yhdistetty, kuljetusosio siirtää kuorman kuljettimet laiturin alta ja lähettää ne automaattiselle siirtolavan pinoajalle tai kuormalavarobotille. Lopuksi haarukkatrukit vievät lastatut kuormalavat ja siirtolavat tavaroiden lähetysalueelle, jossa ne yhdistetään manuaalisesti poimittujen riippuvien tavaroiden tilausnimikkeiden kanssa ja valmistellaan lastausta varten.

Koko järjestelmä on tällä hetkellä suunniteltu sellaiseksi, että se pystyy käsittelemään 55 000 tilausnimikettä ja 180 000 tuotetta vuorokaudessa. Innovatiivinen varastokonsepti on jo osoittanut, että siihen tehty sijoitus kannattaa: ”Uuden jakelukeskuksen avulla pystymme täyttämään tavaratalojen ja verkkokaupan tilaukset paljon nopeammin ja läpinäkyvämmin kuin aiemmin”, kertoo Stockmannin logistiikkapäällikkö Laine. ”Täysin skaalattava järjestelmäkonsepti mahdollistaa myös erittäin suuren joustavuuden, jota tarvitaan tuotevalikoimamme vaihtelun vuoksi, sekä antaa liikkumavaraa kapasiteetin kasvattamista varten. SSI Schäferin ratkaisu on tehnyt meihin lähtemättömän vaikutuksen.”

• Sopimus, tehtävä