Ohita
Uudistuneen Subaru Outbackin myynti valtuutetuilla jälleenmyyjillä on jo käynnissä.

Uudistunut Subaru Outback - ajomukavuus ja SUV-auton kyvyt yhdessä

• SUV-luokan nelivetoinen pioneeri Subaru Outback uudistui

• Yksi bensiinikäyttöinen moottorivaihtoehto Lineartronic-vaihteistolla

• Uudistunut ulkoasu ja laadukkaat sisätilat

• Laaja valikoima kuljettajaa avustavaa turvallisuustekniikkaa vakiona

• Ensimmäiset autot Suomeen maaliskuussa

Outback on edustanut jo viiden sukupolven ajan Subarun näkemystä kehittää ja valmistaa aktiivisen elämäntavan omaaville asiakkailleen nelivetoisia monitoimiautoja. Vuonna 2015 Suomessa esitelty viidennen sukupolven Outback uudistui nyt päältä ja sisältä. Suurimmat muutokset on kohdistettu neljälle eri osa-alueelle: ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

Uusi Outback eroaa ulkoisesti edeltäjästään keulan osalta. Kuusikulmainen jäähdyttimen säleikkö, ajovalot, etupuskuri ja sivupeilit edustavat uutta suunnittelua. Etusäleikön keskelle on asennettu Subaru-logon alapuolelle eteen kuvaava kamera, ja uuden etupuskurin alempi ritiläosa on aiempaa kapeampi.

Uudistettujen led-ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa kauko- ja lähivaloyksikön ja huomiovalokokonaisuuden. Kauko- ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan. Keulan valokokonaisuutta täydentävät kromireunojen sisälle upotetut sumuvalot.

Sivupeilien jalat ovat nyt 20 millimetriä aiempaa lyhyemmät. Peilinkotelon uusi muoto vähentää ilmanvastusta ja ajoviiman ääniä. Apukuljettajan puoleiseen sivupeiliin on upotettu kamera, jonka kuvaa hyödyntämällä kuljettajan on esimerkiksi peruutettaessa helppo seurata ympäristöä.

Viereisellä kaistalla ajavasta ajoneuvosta varoittava huomiovalo on siirretty peilin yläreunasta peilinkotelon sisäreunaan, josta kuljettaja huomaa varoitusvalon paremmin. Etupuskuriin ja sivupeileihin tehtyjen muutosten ansiosta uuden Outbackin ilmanvastuskerroin on 3,2 prosenttia edeltäjäänsä parempi.

Laatua ja uutta designia

Mitoiltaan uudistunut Subaru Outback on kasvanut maltillisesti. Outback on edeltäjäänsä viisi millimetriä pidempi, mutta auton leveys, korkeus ja akseliväli ovat pysyneet muuttumattomina. Outbackin maavara on yhä 200 mm, joka se on ollut koko automallin historian ajan.

Ohjaamon ergonomiaa ja materiaalien laatua on parannettu entisestään. Tärkeimmät käyttökytkimet on asennettu leveään kojelautaan niin, että kuljettajan ja etumatkustajan on helppo käyttää niitä: kaikki toiminnot ovat selkeästi nähtävillä ja kätevästi käsien ulottuvilla.

Keskikonsolin 8-tuumainen näyttöpaneeli on uusittu, ja sen liitettävyyttä eri älypuhelinsovellusten kanssa on kehitetty edelleen. Monitoiminäytön avulla kontrolloidaan soittimen, radion, puhelimen, navigointilaitteen, erilaisten applikaatioiden ja auton ajonaikaisia tietoja. Esimerkiksi oman musiikin kuuntelussa tarvittavat aux- ja usb-liittimet on asennettu keskikonsolin alaosaan.

Järjestelmään voidaan liittää usb-portista kaapeliyhteydellä Apple CarPlay- ja Android Auto -älypuhelintoiminnot sekä käyttää Subaru Starlink -järjestelmää ja hyödyntää näin omaan älypuhelimeen ladattuja tuttuja sovelluksia.

Ison näytön kautta voidaan seurata myös yhä kattavammin auton keskeisiä toimintoja ja ajonaikaisia tietoja, esimerkiksi EyeSight-järjestelmän ja maastoajossa X-Mode-maastoajo-ohjelman toimintaa, reaaliaikaista polttoaineenkulutusta tai vaikkapa sitä, kuinka kuljettaja kontrolloi ajon aikana kaasupolkimen käyttöä. Outbackin tieto- ja informaatiojärjestelmien käyttökieli on aina suomi.

Tilaa ohjaamossa ja tavaratilassa

Uutta suunnittelua edustaa myös halkaisijaltaan viisi milliä kapeampi ohjauspyörä käyttökytkimineen. Myös kojelaudan kiiltävän musta värimaailma on uusi. Verhoilun tyylikkäät tikkaukset viimeistelevät laadukkaan yleisilmeen.

Outbackin kardaanitunnelin päälle rakennetun keskikonsolin päältä kytketään sähkökäyttöinen käsijarru sekä vaihdetaan painikkeesta käsin eteen ja oikealle puolelle kuvaavien kameroiden kuvanäkymää.

Istuimien muotoilu tarjoaa kuljettajalle ja matkustajille urheilullisen ja tukevan istuma-asennon. Istuimissa on aiempaa korkeampi selkänoja ja pidempi istuinosa. Takana matkustavien mukavuuden parantamiseksi etuistuinten välissä olevan keskikonsolin takaosan raitisilmasuulakkeet on uusittu, ja samalla takamatkustajia varten on lisätty usb-liittimiä älypuhelimien ja tablettien latausta sekä niiden kautta tapahtuvaa katselua varten.

Outbackissa on myös uuden sukupolven turvatyynyjärjestelmä, johon kuuluu muun muassa kuljettajan polviturvatyyny, turvavyönkiristimet ja pääntuet kaikilla istuimille.

Outbackin 559 litran tavaratila vetää jopa neljä 80 litran kokoista matkalaukkua. Tila on laajennettavissa kaatamalla takaistuimen selkänojat kahdessa erikokoisessa osassa eteen, jolloin tila kasvaa 1 848 litraan. Tavaratilan lattiakannen alla on 47 litran edestä lisäsäilytystilaa.

EyeSight vakiovarusteena

Subaru Outbackin vakiovarusteena on stereokameratekniikkaan perustuva EyeSight-järjestelmä, joka ennakoi liikennetilanteita, ehkäisee törmäyksiä ja peräänajoja, sekä erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. Järjestelmä on kehitetty havaitsemaan myös kuolleissa kulmissa liikkuvat ajoneuvot sekä estämään ajokaistalta ulos ajautumiset.

Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille, ja järjestelmä pystyy erottamaan myös eri värit. Kameroiden näkökenttä on laaja, ja se on pidentynyt 40 prosentilla verrattuna ensimmäisen sukupolven EyeSightiin, joka seurasi maailmaa mustavalkoisena.

EyeSight-järjestelmä avustaa kuljettajaa ympäristön tarkkailemisessa ja lisää turvallisuuden tunnetta ajettaessa. Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton 50 km/h:n nopeudesta saakka. Järjestelmä toimii yhteistyössä vakionopeudensäätimen kanssa.

EyeSight ja Subarun vakionopeustoiminto huolehtivat moottoritiellä jopa nopeudessa 180 km/h siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena. Aktiivinen vakionopeudensäädin pitää välimatkan edellä ajavaan haluttuna ja hiljentää tarvittaessa auton nopeutta – ja kiihdyttää auton jälleen liikennetilanteen niin salliessa takaisin säädettyyn matkanopeuteen.

EyeSightin kaistanpitoavustin on käytettävissä kaikissa mallivuoden 2018 EyeSight-järjestelmällä varustetuissa Subaru-malleissa. Uusi ominaisuus on kehitetty auttamaan ja rentouttamaan kuljettajaa etenkin pitkillä ajomatkoilla.

EyeSightin kaistanpitoavustin tarkkailee moottoritiellä, maantiellä ja muilla kaistamerkinnät omaavilla teillä kaistamerkintöjä stereokameralla ja havaitsee, jos auto alkaa liikkua ulos merkityltä kaistalta. Se estää kaistalta ajautumista avustamalla ohjauspyörän käyttöä nopeuden ollessa 60–200 km. Alle 55:n ja yli 205 km/h:n nopeuksissa järjestelmä kytkee itse itsensä pois käytöstä.

Outbackin kuljettajaa avustava järjestelmä on myös ympäristöä valvova SRVD-tutkajärjestelmä (Subaru Rear Vehicle Detection), joka varoittaa kuljettajaa sivupeileihin asennettujen varoitusvalojen avulla takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista. Samoja sensoreita käyttää hyväksi myös Outbackin RCTA-järjestelmä (Rear Cross Traffic Alert), joka varoittaa kuljettajaa peruuttamasta takaa sivulta lähestyvän ajoneuvon eteen. Järjestelmä valvoo auton molempia sivuja.

Yksi moottori, yksi vaihteisto

Subarun bokserimoottori, jatkuvatoiminen symmetrinen AWD-neliveto, uudet välitykset saanut portaaton Lineartronic-vaihteisto ja hienostunut alustarakenne nostavat Outbackin ajo-ominaisuudet uudelle tasolle.

Outbackin Euroopan tuontiohjelmassa on monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen 2,5 litran vapaastihengittävä bokserimoottori, jonka huipputeho on 129 kW (175 hv)/5 800 r/min ja vääntö 235 Nm/4 000 r/min. Moottorin jatkeena on portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto, jonka välityksiä on muutettu paremman kiihtyvyyden ja pienemmän polttoaineenkulutuksen aikaansaamiseksi. Entisen kuusialueisen välityksen sijasta vaihteistossa on nyt seitsemän välitysaluetta.

Moottorin liikkuvien osien kiihdytyksissä tuottamaa ääntä ja värinöitä on pystytty vähentämään 18 prosentilla. Moottorin kitkaa on vähennetty, ja sen osia yhä kevennetty. Muun muassa moottorin uudet kiertokanget ovat keventyneet 108 grammaa ja uusi laturi 482 grammaa – lisäksi laturi on 20 ampeeria tehokkaampi (150 A).

Bensiinimoottorin yhteydessä on käytettävissä Subarun kaksivaiheinen SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive) järjestelmä. Intelligent-tilassa auto kiihtyy pehmeästi ja taloudellisesti. Sport-tilassa auto reagoi kaasuun välittömästi, ja auton kiihtyvyys paranee.

Edellä mainittujen muutosten ansiosta 2,5-litraisen bensiinikäyttöisen bokserimoottorin polttoainetalous on kohentunut 3,2 prosentilla.

Kuljettajaa avustavaa tekniikkaa

Outbackin merkittävimmät uudistukset on rakennettu katseilta piiloon. Paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi Outbackin koria, ohjausta, jousitusta, jarruja sekä niihin liittyviä muita komponentteja on suunniteltu uudelleen, hienosäädetty tai vahvistettu.

Uudenlaiset iskunvaimentimet ja jouset ovat parantaneet ajomukavuutta ja -vakautta. Iskuvaimentajien reagointinopeutta on kehitetty, jonka ansiosta Outback kulkee isompienkin pomppujen yli entistä joustavammin.

Sähköisesti tehostetun hammastanko-ohjauksen tuntoa ja luonnetta on muutettu täsmällisen ohjaustunnon aikaansaamiseksi. Korin vääntöjäykkyyttä on pystytty kasvattamaan peräti 67 prosentilla, joka parantaa auton passiivista turvallisuutta ja vähentää yhdessä matalan painopisteen kanssa korin kallistusliikkeitä kaarreajossa ja äkillisissä väistötilanteissa.

Ajonhallinnan menetystä ehkäisevä Vehicle Dynamics Control- eli VDC-ajonhallintajärjestelmä on Outbackissa vakiona, samoin ATV (Active Torque Vectoring). Kun sivuttaiset g-voimat astuvat kuvaan mutkassa, ATV-järjestelmä auttaa halutun ajolinjan säilyttämisessä ohjaamalla hieman enemmän voimaa tietyille pyörille. Tällöin Outback vastaa ohjausliikkeisiin nopeammin ja täsmällisemmin.

Subaru-mallit tunnetaan siitä, että ne lisäävät kuljettajan ajovarmuutta symmetrisen AWD-nelivedon vakauden ja ainutlaatuisen tasapainoisen bokserimoottorin ansiosta. Järjestelmä siirtää voimaa kaikille neljälle pyörälle ja parantaa auton hallintaa kaikilla teillä ja kaikenlaisissa ajo-olosuhteissa.

Haastavia ajo-olosuhteita ja maastoajoa varten Outbackin vakiovarusteisiin kuuluu Subaru Foresterista tuttu X-Mode-järjestelmä, joka helpottaa Outbackin ajamista hankalissa maastoajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä kontrolloi voimansiirtoa ja jyrkissä mäissä kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja tarvittaessa järjestelmä avustaa kuljettajaa. X-Mode-järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.

Uudistunut Subaru Outback esiteltiin valtuutetuilla jälleenmyyjillä 9. maaliskuuta.

Subaru Outback -mallien alkaen-hinnat:

Subaru Outback 2.5i Active 41 392,56 euroa

Ohjaus: Sähköinen ohjaustehostin

Vaihteisto: Lineartronic-automaatti

Voimansiirto: Symmetrinen AWD-neliveto, voimanjako eteen/taakse 60/40

Jousitus edessä: MacPherson-joustintuet, L-malliset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvakaaja

Jousitus takana: Monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvakaaja

Jarrut e/t: Jäähdytetyt levyjarrut

Renkaat: 225/60 R17 ja 225/60 R18 (Summit)

Omapainot (kg): Active 1 657, Ridge 1 661, Summit 1 696

SUKUPOLVET: Subaru Outback

1. sukupolvi 1996–1998

2. sukupolvi 1999–2003

3. sukupolvi 2004–2008

4. sukupolvi 2009–2014

5. sukupolvi 2015–

Aiheet

Subarun emoyhtiö on Subaru Corporation. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi vuonna 1958. Subaru Corporationin tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmisti vuonna 2016 henkilöautoja kaikkiaan 1 024 604 kappaletta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 9,2 prosenttia ja kysymyksessä oli jo viides perättäinen kasvun vuosi. Subaru-malleja ovat Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg ja Tribeca. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi
Lautamiehentie 3