Matkalla Rioon -rahakokoelma tukee Suomen olympiajoukkuetta

Lehdistötiedote   •   Touko 04, 2016 11:00 EEST

Brasilian Rio de Janeirossa järjestetään elokuussa 2016 seuraavat kesäolympiakisat.

Olympiakisojen kynnyksellä Suomen Moneta on kehittänyt yhteistyössä Suomen Olympiakomitean kanssa Matkalla Rioon -rahakokoelman, joka tukee suomalaista huippu-urheilua.

Osa kokoelmaan kuuluvien rahojen tuotosta ohjataan Suomen olympiajoukkueen ja suomalaisen huippu-urheilun tukemiseen, Suomen Monetan maajohtaja Janne Häkkinen kertoo.

Olympiarahoista on tullut tärkeä osa olympiakulttuuria. Kaikkien virallisten olympiarahojen myyntituotosta kohdistetaan tietty summa kansallisille olympiakomiteoille, keskitetysti kansainvälisen olympiakomitean kautta. Suomen olympiakomitealle maksettu summa on kiinni siitä, montako olympiarahaa Suomessa myydään.

Ensimmäiset modernit olympiarahat lyötiin itse asiassa Suomessa Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisten kunniaksi, Janne Häkkinen toteaa.

Brasilian keskuspankki julkaisee ennen kisojen alkua yhteensä 4 kultarahaa ja 17 hopearahaa. Jalometallin lisäksi Rio-aiheisia olympiarahoja lyödään myös perusmetalliin. Niistä koostuvaan Matkalla Rioon -rahakokoelmaan kuuluu yhteensä 17 Brasilian virallista olympiarahaa.

Vakiintunut urheilun tukija

Toimintansa aikana Suomen Moneta on kerännyt suomalaiselle urheilulle jo 1,5 miljoonaa euroa. Tiivistä yhteistyötä Suomen olympiakomitean ja suomalaisten huippu-urheilijoiden kanssa Moneta on tehnyt vuodesta 2009. Monetan urheilutiimissä on vuosien varrella nähty muun muassa Sari MultalaSami Jauhojärvi, Jarkko Kinnunen, Pekka Koskela,Teemu Wirkkala ja Antti Ruuskanen.

14.4.2016 Suomen Moneta julkaisi yhteistyössä Urheilijayhdistyksen kanssa uudistetun Tue Urheilijaa -sivuston, joka tarjoaa jokaiselle suomalaiselle mahdollisuuden tukea ikiomaa suosikkiurheilijaansa.

Kuvia olympiarahoista: Ohessa ja www.suomenmoneta.fi (lehdistö)

Lisätietoja: tuotepäällikkö Olli Poijärvi, puh: 040 535 3733, olli.poijarvi(at)nordicmoneta.fi

Lue lisää kokoelmasta: http://www.suomenmoneta.fi/rion-olympiariemua-brasilian-suosittu-handover-raha/?cat_id=299

Tue Urheilijaa: www.tueurheilijaa.fi

Oy Nordic Moneta Ab (Suomen Moneta) myy ja markkinoi keräilyrahoja ja -mitaleita Suomessa ja Baltiassa. Nordic Moneta on osa kansainvälistä Samlerhuset-konsernia, joka on keräilyrahojen ja -mitalien alalla suurimpia yrityksiä Euroopassa. Vuonna 2015 konsernin palveluksessa oli 351 henkilöä ja kokonaisliikevaihto kohosi 118 miljoonaan euroon.