Peppi Pitkätossu pääsi kultarahaan

Lehdistötiedote   •   Elo 18, 2015 10:00 EEST

Peppi Pitkätossun 70-vuotissynttäreitä on tänä vuonna juhlittu näyttävästi Ruotsissa ja muualla maailmassa.

Juhlallisuuksien yhteydessä on julkaistu kultaisia Peppi -juhlarahoja, jotka Suomen Monetan sisaryhtiö Ruotsissa on kehittänyt yhteistyössä oikeudenomistaja Saltkråkan AB:n kanssa.

- Nämä ovat jännittäviä rahoja, koska kyseiset kuva-aiheet eivät ole koskaan aikaisemmin päätyneet rahoihin tai mitaleihin, Suomen Monetan markkinointijohtaja Outi Simström kertoo.

Kultarahojen kuva-aiheet, Peppi Etelämerellä ja Kurrekurredut -saari, perustuu Ingrid Vang Nymanin klassisiin Peppi-kuvituksiin. Kultarahojen yhteisellä arvopuolella on Peppi Pitkätossun laiva Hoppetossa, kuningatar Elizabeth II ja rahojen nimellisarvo. Rahojen julkaisija on Niuen saarivaltio.

- Meille oli tärkeää, että rahat olisivat sekä korkealaatuisia että kunnioittavia Astrid Lindgreniä ja Peppiä kohtaan ja olemme erittäin tyytyväisiä tulokseen. Pepillähän on itsellään laukku täynnä kultarahoja ja sen lisäksi hän purjehtii Etelämerelle. Siksi oli erityisen hauskaa kehittää raha, joka on lyöty Etelämeren Niuen saarella, Astrid Lindgrenin lapsenlapsi ja Saltkråkan AB:n toimitusjohtaja Olle Nyman sanoo.

Tekniset tiedot, Pippi in the South Seas, 3,455 g:

• Halkaisija:     21 mm
  • Lyöntimäärä: 4 000
  • Nimellisarvo: 5 Niuen dollaria

Tekniset tiedot, Pippi in the South Seas, 0,5 g:

• Pitoisuus:      99,9 % Au
  • Halkaisija:     11 mm
  • Lyöntimäärä: 7 000
  • Nimellisarvo: 2 Niuen dollaria

Tekniset tiedot, Kurrekurredoot island, 3,455 g:

• Halkaisija:     21 mm
  • Lyöntimäärä: 4 000