PRESSINBJUDAN: Välkommen till förhandsvisning av världens dyraste mynt samt USA:s Självständighetsdeklaration

Lehdistötiedote   •   Helmi 18, 2016 10:22 EET

Under två dagar, den 25-26 februari, kommer allmänheten ges ett unikt tillfälle att se The Flowing Hair Silver Dollar från 1794, det första dollarmyntet som präglades i USA och numera världens dyraste mynt. Det exemplar som visas på Nationalmuseet i Helsingfors såldes år 2013 för hisnande 10 miljoner dollar på auktion i New York.

Samtidigt visas ett av de ursprungliga exemplaren av den amerikanska självständighetsförklaringen, utgivet i Boston i juli år 1776. Det här är första gången som de båda amerikanska nationalskatterna visas i Finland.

Datum: Onsdagen den 24 februari, 2016

Tid: 12.00

Plats: Finlands Nationalmuseum (Mannerheimvägen 34, Helsingfors)

Av säkerhetsskäl ber vi medias representanter anmäla sig till förhandsvisningen senast den 24 februari klockan 11.00 till adressen: sari.hakkinen@museovirasto.fi

Utställningen ordnas av Suomen Moneta i samarbete med Finlands Nationalmuseum.

Kaffebjudning. Välkommen!