Tapio Rautavaaran kunniaksi lyödään kultaraha

Lehdistötiedote   •   Joulu 10, 2015 10:09 EET

Tapio Rautavaaran syntymästä on tullut tänä vuonna kuluneeksi tasan 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Suomen Moneta on suunnitellut kolme erikokoista kultarahaa, jotka muistavat häntä niin näyttelijänä, muusikkona kuin urheilijanakin.

Rahat on suunniteltu yhteistyössä Tapio Rautavaaran perheen kanssa, ja niiden julkaisija on Salomonsaaret.

Isäni suosio jatkuu edelleen vakaana, ja 100-vuotisjuhlinta olisi varmasti miellyttänyt häntä. Syy suosioon on isän rehellisyys, aitous ja sankaruus. Hänen lauluissaan on aina tarina, johon kuulijan on helppo samaistua elämäntilanteensa mukaan, Tapio Rautavaaran tytär Leena Rautavaara sanoo.

Urheilumaailma muistaa Rautavaaran saavutukset keihäänheittäjänä ja jousiampujana.

Tapio Rautavaara oli yksi lapsuuteni sankari ja tärkeä esikuva omalle uralleni. Kun miehen keihäsura loppui, hän lähti vielä toiseen lajiin ja voitti maailmanmestaruuden jousiammunnassa. Siinä kaikille tämän päivän urheilijoille kunnon esikuva, keihäänheiton olympiavoittaja Tapio Korjus toteaa.

Keihäänheiton EM-kultamitalistilla Antti Ruuskasella oli nuorempana muita esikuvia, mutta Rautavaaran huikeat saavutukset ja heitot ovat aina pysyneet mielessä.

Olen kyllä monta kertaa pohtinut tuota Tapsa Rautavaaran uraa ja miettinyt, että miten hän on onnistunut niin hienosti noinkin monessa lajissa, urheilijana, laulajana ja näyttelijänä. Keihäänheittäjänä hän heitti huikean pitkiä heittoja jo 1940-luvulla. Ei voi muuta kuin nostaa miehelle hattua, Antti Ruuskanen sanoo.

Urheilun ja musiikin ohessa Rautavaara oli myös taitava näyttelijä, joka ehti näytellä yhteensä 22 elokuvassa vuosina 1945–1970.

Tapio Rautavaara oli monilahjakkuus, jonka kaltaisia nähdään ehkä kerran tai kaksi sadassa vuodessa. Hän menestyi kaikessa mihin ryhtyi, oli kyseessä sitten urheilu, musiikki tai näytteleminen. Olemme kiitollisia siitä, että olemme saaneet etuoikeuden kehittää näinkin merkittävän suomalaisen nimeä ja kuvaa kantavaa keräilyrahaa, Suomen Monetan maajohtaja Janne Häkkinen toteaa.

Tapio Rautavaara -kultarahaa lyödään kolmea eri kokoa, joista pienin painaa 0,5 grammaa ja suurin 10 grammaa. Rahojen nimellisarvot ovat 2, 10 ja 25 Salomonsaarten dollaria. Rahat on lyöty Norjan rahapajassa.

Tekniset tiedot, Tapio Rautavaara -juhlarahat

1. PN, 10 g: Kulta: 99,9 %. Halkaisija: 24 mm. Lyöntimäärä: 200 kpl. Nimellisarvo: 25 SB$
2. PN, 3,11 g: Kulta: 99,9 %. Halkaisija: 17,53 mm. Lyöntimäärä: 500 kpl. Nimellisarvo: 10 SB$
3. PN, 0,5 g: Kulta: 99,9 %. Halkaisija: 11 mm. Lyöntimäärä: 3 000 kpl. Nimellisarvo: 2 SB$

Kuvia: Ohessa ja Suomen Monetan kuvapankista: http://www.mynewsdesk.com/fi/suomenmoneta/latest_media

Kaikki kuvat ovat vapaasti käytettävissä.

www.tapiorautavaara.net