Urheilijayhdistys ja Suomen Moneta: Tervetuloa Tueurheilijaa.fi – varainhankintahankkeen julkistamistilaisuuteen.

Lehdistötiedote  •  2011-10-11 10:00 EEST

Urheilumuseossa torstaina 13.10.2011 klo 14.30 (Paavo Nurmen tie 1, Olympiastadion, 00250 Helsinki).

Suomalainen yksilölajien urheilija on usein yksin menestysprojektinsa kanssa. Huippu-urheilun muutostyöryhmä ja lajiliitot tekevät parhaillaan hyvää kehitystyötä.

Tämän hetken tilanne on kuitenkin vielä se, että urheilijat rahoittavat usein jopa pääosin omat kisamatkat, valmennuksen ja leirityksen. Tämä koskee jopa maajoukkueurheilijoita. 2005 perustettu urheilijayhdistys haluaa kantaa vastuuta tuhansista ammattimaisesti urheilevista suomalaisista.

Tämä julkistettava hanke on uudenlainen avaus, innovatiivisen varainhankintakulttuurin Suomeen juurruttamista. Urheilijayhdistys haluaa olla mukana muutoksen ytimessä, tekemässä parempaa huippu-urheilua Suomeen, yksilö keskiössä.

Tue urheilijaa on hanke, jonka tarkoituksena on luoda Suomeen urheilijoiden tukemisen uudenlaista vastuullista kulttuuria ja innostaa kaikkia ihmisiä, yhdistyksiä ja yrityksiä osallistumaan huippu-urheiluun vastuunkantajina. Projektin tavoitteena on hankkia resursseja urheilijoille ja urheilulle, tehdä hyvää. Esikuvat ja roolimallit nuorisolle eivät synny itsestään. Pienten lajien urheilijoilla on taloudellisesti jopa mahdottomia toimintayhtälöitä, jotka heikentävät menestystä.

Ensimmäinen tuote on Paavo Nurmen tähdittämä kullattu Olympiaharkko. Suomen olympiakomitea ja Wäinö Aaltosen perikunta ovat mahdollistaneet tuotteen käyttöoikeudet. Keräilyharvinaisuus juhlistaa Helsingin Olympialaisten 60-vuotisjuhlaa. Tueurheilijaa.fi -sivustolle tulee ajan myötä erilaisia tuotteita ja tuettavia projekteja, joita ostamalla voi tukea valitsemaansa urheilijaa eli ostaja aina valitsee ketä urheilijaa haluaa tukea. Tuki toimitetaan urheilijalle 100-prosenttisesti ilman lyhennyksiä. Lahjoituskohteissa on aina myös vaihtoehto nuorten tukemiseen, kuten nyt Olympiakomitean kautta. Nyt on aika käynnistää varainhankinta urheilijoille.

Tilaisuudessa hankkeen käynnistävät entiset ja nykyiset urheilijat Tapio Korjus, Olli-Pekka Karjalainen, Sari Multala, Jarkko Kinnunen, Pasi Koskela ja Samuli Vasala.

Tervetuloa,

Olli-Pekka Karjalainen (Urheilijayhdistys PJ)
Sari Multala (Olympiakomitean urheilijavaliokunta PJ)
Janne Häkkinen (Suomen Moneta)