Vuosi kesäolympialaisiin: Brasilian 2016 -olympiarahat tukevat myös suomalaista huippu-urheilua

Lehdistötiedote   •   Elo 07, 2015 09:44 EEST

Brasilian Rio de Janeirossa järjestetään seuraavat kesäolympiakisat vuonna 2016.

Ensimmäiset Rion viralliset olympiarahat on jo julkaistu ja lisää julkaistaan lähempänä kisoja.

- Nykyään olympiarahat ovat jo merkittävä osa olympiakulttuuria ja -historiaa. Ensimmäiset modernit olympiarahat lyötiin Suomessa Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisten kunniaksi ja siitä lähtien useimpien isäntämaiden rahapajat ovat lyöneet omia olympiarahojaan, Suomen Monetan maajohtaja Janne Häkkinen kertoo.

Viralliset Rio de Janeiro -hopearahat on jaettu neljään teemaan: arkkitehtuuri, musiikki, eläimistö ja kasvisto. Rahojen tunnuspuolet esittelevät Rio de Janeiron liikuntapaikkoja, joissa asukkaat voivat muun muassa lenkkeillä, pyöräillä ja pelata jalkapalloa.

Kultarahojen yhteisellä arvopuolella on Rio de Janeiron Kristus -patsas ja tunnuspuolella Antiikin pikajuoksija (nopeammin), seiväshyppääjä (korkeammalle) ja painijat (voimakkaammin). Neljännen kultarahan kuva-aihe ei ole vielä tiedossa.

- Suomessa myytyjen virallisten olympiarahojen myyntituotosta ohjataan tietty summa Suomen olympiakomitealle ja sitä kautta myös suomalaiselle huippu-urheilulle, Suomen Monetan maajohtaja Janne Häkkinen toteaa.

Brasilian keskuspankki julkaisee yhteensä 4 kultarahaa ja 16 hopearahaa ennen kisojen alkua. Näiden rahojen lisäksi julkaistaan myös tavallisia Rio-aiheisia käyttörahoja. Samlerhuset konserniin kuuluva Suomen Moneta on Rio -olympiarahojen virallinen jälleenmyyjä Suomessa.

Tekniset tiedot, Rio 2016 -hopearahat:

• Pitoisuus:       92,5 % Ag
  • Halkaisija:      40 mm