As. Oy Helsingin Viuhka on valittu Vuoden 2016 Betonirakenteeksi

Uutinen   •   Tammi 19, 2017 16:00 EET

Helsingin Rastilaan metroaseman kylkeen rakennettu uudisasuinkerrostalo As.Oy Helsingin Viuhka on palkittu Vuoden 2016 Betonirakenteena vaativasta ja innovatiivisesta arkkitehti- ja rakennesuunnittelusta sekä laadukkaasta toteutuksesta. Sweco toimi kohteen rakennesuunnittelijana tiiviissä yhteistyössä kaikkien hankkeen osapuolten kanssa.

Vuoden Betonirakenne -kilpailulla on pitkät perinteet. Se on järjestetty vuodesta 1970 lähtien ja siihen osallistui tänä vuonna 6 ehdotusta. Palkinto annetaan vuosittaisen kilpailun perusteella rakennuskohteelle, joka parhaiten edustaa suomalaista betonirakentamista. Kilpailun tarkoituksena on tehdä tunnetuksi ja edistää suomalaista betoniarkkitehtuuria, -tekniikkaa ja -rakentamista. Kilpailun järjesti Betoniteollisuus ry.

Tiiviillä yhteistyöllä voittoon

Tornimainen asuinkerrostalo on näyttävä maamerkki Vuosaareen saavuttaessa ja hieno esimerkki tiivistyvän kaupunginosan täydennysrakentamisesta. Osaavalla betonin käytöllä ja kaikkien osapuolten toimivalla yhteistyöllä on aikaansaatu rakennusteknisesti onnistunut ja ilmeikäs arkkitehtoninen kokonaisuus.

Asunto Oy Helsingin Viuhkan suun­nittelu on tehty tietomallintamalla sekä pitkälle esivalmistettuja rakennusosia hyödyntämällä. Betonia on käytetty monipuolisesti. Materiaalin mahdollisuudet tulevat esiin niin rakenteissa kuin julkisivuissa.

”Nostaisin esille vahvan tietomalliosaamisemme sekä numeerisen laskennan laajamittaisen hyödyntämisen tukimuurien suunnittelussa ja rungon rasitusten laskennassa. Saimme jo hyvin aikaisessa vaiheessa laskennasta tarkat tulokset päätöksenteon tueksi”, kertoo hankkeessa toiminut projekti-insinööri Eemeli Tikkanen Swecolta.

Big Room -työskentelymetodi avain yhteistyön vahvistamiselle

Big Room -työskentely on avain yhteistyön vahvistamiseen ja uusien innovaatioiden kehittämiseen. ”As.Oy Viuhka toimi pilottihankkeena, jossa työskentelymetodin hyödyntäminen vietiin todella pitkälle”, summaa Tikkanen.

Suunnitteluyhteistyön tuloksena Big Room -työskentelymetodia käyttäen on syntynyt myös uusia betonirakenteisia tuote- ja toteutusinnovaatioita.

Rakennushankkeessa kehitettiin uusi parvekeratkaisu, noppaparveke, joka valetaan valkobe­tonista yhtenä kappaleena. Parvekkeen vesieristykset, vedenpoistoputket ja pellitykset asennetaan elementtitehtaalla valmiiksi. Rakenteellisesti parveke toimii ulokeparvekkeen tavoin. Parvekemalli kehitettiin tiiviissä yhteistyössä Big Room -työskentelyä hyödyntäen.

”Big Room -yhteistyö lisäsi ymmärrystä erilaisista tarpeista ja kirkasti yhteistä tavoitetta. Onnistuneen yhteistyön vuoksi hankkeelle myönnetty Vuoden Betonirakenne -palkinto on tunnustus, josta koko yhteistyöporukka voi olla ylpeä”, kertoo Firan projektipäällikkö Ville Sireni.

Voittanut kohde on esimerkki siitä kunnianhimosta, jossa säädellyn vuokra-asuntotuotantokohteen puitteissa on kokonaisvaltaisesti kehitetty uutta ja innovatiivista asuntoarkkitehtuuria ammattitaitoisen rakennuttajan tuella. Se on osoitus ammattitaitoisesta rakennuttamisesta, suunnittelusta ja toteutuksesta, jossa hankkeen kaikki osapuolet ovat tehneet rakentavaa yhteistyötä.

Vuoden Betonirakenne 2016 -kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi toimitusjohtaja Pertti Halonen, Betoniteollisuus ry:n edustajana ja jäseninä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n nimeämänä arkkitehti Markku Puumala, rakennusarkkitehti Asko Eerola Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA:n edustajana, professori Jari Puttonen Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL:n nimeämänä, tekn.tri., toim.joht. Tarja Merikallio Suomen Betoniyhdistys ry:n edustajana ja kutsuttuna median edustajana toimittaja Lari Malmberg Helsingin Sanomista.

Suunnittelusta ja toteutuksesta palkittiin:
Rakennuttaja: VVO-Yhtymä Oyj, Rakennuttamisyksikkö
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto Konkret Oy