Ilmalanrinteen Sweco-talolle Gold-tason LEED®-sertifikaatti

Uutinen   •   Marras 10, 2016 09:00 EET

Kiinteistösijoitusyhtiö Spondan rakentamalle Ilmalanrinteen Sweco-talolle on myönnetty LEED® Gold -ympäristösertifikaatti. Huoneistoalaltaan noin 20 000 neliöstä koostuva Sweco-talo on kolmen rakennuksen kokonaisuus ja sijaitsee Pasilassa, Helsingin vilkkaimpien sisääntulo- ja pääväylien varrella. Toimitilat valmistuivat vuoden 2015 lopulla ja toivat yhteen Swecon pääkaupunkiseudun kattavan palvelutarjonnan ja osaavan henkilökunnan.

Sweco-talo on matalaenergiakohde, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa korostuvat energiatehokkuus ja ympäristöä säästävät, kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut. Sweco on ollut asiakkaan oikeana kätenä hankkeen rakennuttamis- ja valvontatehtävissä. Swecon tehtäviin kuului myös tietomallikoordinointi ja koko hankkeen rakennesuunnittelu.

”Ilmalanrinteelle myönnetty Gold-tason sertifikaatti on hieno tunnustus energiatehokkuuden eteen tehdystä työstä. Toimistotalokokonaisuuden suunnittelussa ja rakentamisessa korostuivat käyttäjäystävällisyys sekä ympäristön hyvinvointia ja energiatehokkuutta parantavat ratkaisut. Saavutimmekin LEED-luokituksen yhteydessä parhaat mahdolliset pisteet energiatehokkuudessa,” iloitsee Spondan ympäristövastuupäällikkö Hannamari Koivula.

Sweco-talossa kiinnitetään huomiota erityisesti käytönaikaiseen energianhallintaan. Toimistokokonaisuuden lämmityksestä, jäähdytyksestä, ilmanvaihdosta ja valaistuksesta huolehtii Are Sensus -talotekniikkajärjestelmä.

Erinomaisen sijaintinsa ansiosta Sweco-talo on myös helposti saavutettavissa eri kulkuvälineillä. Kohteessa on noin 320 polkupyöräpaikkaa ja toimistotalon pysäköintihallissa on yksitoista kappaletta sähköautojen latauspisteitä, jotka lataavat Swecon yhteiskäytössä olevaa sähköautoa.

”Meillä Swecolla ympäristöasiat ovat tärkeässä roolissa. Arvostamme tilojen sijaintia, hyvää sisäilmanlaatua, energiatehokasta valaistuksenohjausta ja lajittelumahdollisuuksia. Meille tilat kuvastavat lupaustamme tukea yhteiskunnan kestävää kehitystä. Olemme iloisia tästä sertifikaatista ja jatkamme hyvää yhteistyötä Spondan kanssa", kertoo Swecon toimitilapäällikkö Elina Samila

LEED®-sertifiointi (Leadership in Energy and Environmental Design) on yksi tunnetuimmista kansainvälisistä rakennusten ympäristöluokituksista, joka tähtää rakentamisen ja rakennuksen käytön ympäristövaikutusten vähentämiseen sekä terveellisempien työympäristöjen kehittämiseen. LEED® ympäristöluokituksen myöntää U.S. Green Building Council (USGBC).

PDF-tiedosto

Kommentit (0)