Kahvitalon valaistus ilostuttaa keskellä kaupunkia

Uutinen   •   Marras 07, 2016 13:00 EET

Paulig Kulma on uusi virkistävä kohtaamispaikka Kluuvin kauppakeskuksessa Helsingissä ja se avattiin vain hetki sitten. Kahden kerroksen kahvitalossa on tilaa tavata, tehdä töitä tai vain rentoutua kaupungin vilinää seuraillen. Kahvitalon tilassa on paahtimo, kahvila ja instituutti, jossa koulutetaan baristoja. Kokonaisuuden tilasuunnittelusta vastannut suunnittelutoimisto Bond Creative Agency ja Swecon valaistusasiantuntijat loivat yhdessä kahvitaloon aivan uudenlaisen rohkean valaistuksen.

Kahvitalon ensimmäistä kerrosta hallitsee kaksi erilaista innovatiivista tilaa, joista voi itse valita sopivan kahvitteluhetkeä varten. Nopean ja rennon visiitin aikana voit istahtaa katosta roikkuvaan tuoliin katselemaan kaupungin vilinää, mutta intiimimpää keskustelua varten ”minikabinetit” ovat ehdottomasti paras valinta.

Bondissa työskentelevä suunnittelija Aleksi Hautamäki on tiiminsä kanssa luonut ilmeitä ravintoloihin ja kahviloihin aiemminkin. Hänelle materiaalit ja pelkistetty estetiikka ovat avainasemassa. Kulmassa vaalea puu, kupari ja graafiset elementit yhdistyvät taitavasti ja valaistus luo juuri oikeanlaista tunnelmaa eri tiloihin.

”Valaistus Kulmassa on jaettu selkeästi dekoratiiviseen ja funktionaliseen. Dekoratiiviset valaisimet tukevat muotoilultaan konseptin ilmettä ja luovat tilaan tunnelmaa. Funktionaalisilla valoilla taas pystytään säätämään yleisvaloa sopivaksi vuorokausirytmin mukaan. Minikabineteissa asiakas pystyy itse säätämään valon tason sopivaksi tarpeeseensa. Lisäksi Kulman julkisivuun, ikkunakarmien sisäpintaan, on asennettu ohjelmoitavat RGB Ledit, jotka mahdollistavat värien ja animoinnin käytöllä erilaisten teemojen lisäämisen tilaan. Nimenomaan ohjattavuuden ja ohjelmoitavuuden suunnittelussa Swecon asiantuntijuus oli korvaamatonta ja yhteistyö sujui aikataulupaineista huolimatta luontevasti.”

Swecon valaistussuunnittelijoille valaistus on oleellinen osa elinympäristöämme. ”Valaistuksella on tärkeä rooli niin toiminnallisuuden kuin esteettisyydenkin näkökulmasta. Oli innostavaa tehdä valaistussuunnittelua yhdessä ihmisten kanssa, joille valaistuksen merkitys on tärkeä osa tilan suunnittelua. Ideoimme ja toteutimme rohkeat ratkaisumme tiiviissä yhteistyössä Bondin suunnittelijoiden kanssa”, kertoo Swecon valaistussuunnittelija Mikko Pekonen.

Vaikka Paulig Kulmassa kaiken keskiössä on paikan päällä paahdettu kahvi, se haluaa tarjota nautintoa kaikille aisteille ja siksi valaistus on tärkeässä roolissa. ”Kahden kerroksen isoista ikkunoista tulvii valoa päiväsaikaan, mutta illalla valoilla on mukava luoda erilaisia tunnelmia. Asiakkaat haluavat uudenlaisia elämyksiä ja nautinnollisia kahvihetkiä. Paulig kulman ihana henkilökunta viimeistelee tunnelman”, hymyilee Paulig Kulman päällikkö Charlotta Nylund ja toivottaa kaikki tervetulleeksi Kulmaan.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)