Kylpyhuoneen virtuaalimalli rikkoo jään suunnittelijoiden ja käyttäjien välillä

Uutinen   •   Elo 31, 2017 10:10 EEST

Miltä kylpyhuoneen laatat ja peilikaappi näyttävät? Mikä olisikaan oikea sijainti ja korkeus lavuaarille, jotta myös pyörätuolin käyttäjä pääsee liikkumaan tilassa sujuvasti? Nämä kysymykset nousevat esille Aspa-säätiön rakennuttamishankkeessa, jossa Swecon virtuaalikylpyhuonemalli on avain yksilöllisten kylpyhuoneiden suunnittelussa.

Asiantuntijamme ja peliosaajamme ovat yhdessä asiakkaittemme kanssa vieneet kohteidensa havainnollistamisen aivan uudelle tasolle hyödyntämällä uusinta virtuaaliteknologiaa ja 3d-malleja, joita voidaan tarkastella virtuaalilaseilla tai mobiililaitteilla. Myös Taloyhtiöpalveluiden suunnittelijamme hyödyntävät virtuaalimalleja luodakseen asiakkailleen parhaan mahdollisen kokemuksen suunniteltavasta tilasta ja sen toimivuudesta.

Kun suunnitelma on tietomallipohjainen 2-d malli, sen visualisointi asiakkaalle voi olla hyvin haastavaa. ”Viemme virtuaalisesti suunnitelmat aivan uudelle tasolle, jossa asiakas todella näkee ja kokee tilan kokonaisvaltaisesti ja pääsee mukaan vaikuttamaan sen käytettävyyteen”, Swecon taloyhtiöpalveluita johtava Kim Karves kertoo.

Virtuaalimallista hyötyä jo hankkeen alkuvaiheessa

Swecon kylpyhuonekokonaisuutta voidaan tarkastella virtuaalisesti 360-asteen panoraamakuvana. Asiakas pääsee seikkailemaan tilassa, joka on todellisuudessa vielä suunnittelupöydällä. ”Kun tunnemme asiakkaan ja mahdollisesti jo loppukäyttäjän tarpeet jo suunnittelun alkuvaiheessa, voimme tehdä mahdollisimman kattavan visualisoinnin tilasta. Se hyödyttää kaikkia hankkeen osapuolia”, kertoo Swecon virtuaaliasiantuntija Luis Rioyo.

Asiakas pääsee itse kokemaan tilan ja muokkaamaan sitä yhdessä tilan loppukäyttäjien kanssa. ”Kun tilan käyttäjä astuu virtuaalihuoneeseen, hän on sisällä pelissä, jota voi itse kontrolloida. On tärkeää, että asiakas viihtyy ja liikkuu tilassa. Hän pääsee vaihtamaan kalusteiden paikkaa, valitsemaan pintoja ja värejä sekä avaamaan ovia ja peilikaappeja”, jatkaa Rioyo.

Virtuaalimalli on avain suunnittelijoiden ja loppukäyttäjän välillä Aspa-säätiön asuntohankkeessa

Aspa-säätiö sr rakennuttaa 12 asunnon asuntoryhmän Valtimon kunnan keskustaan. Asunnot rakennetaan vuokra-asunnoiksi kehitysvammaisille ihmisille, jotka tarvitsevat tehostetun palveluasumisen palveluja. Sweco tekee yhteistyötä Aspa-säätiön kanssa ja hyödyntää virtuaalimallia hankkeessa, jossa kylpy- ja olohuoneet suunnitellaan tarkasti loppukäyttäjät huomioiden.

Aspa-säätiön rakennuttajainsinööri Mervi Valta on työskennellyt pitkään projekteissa, joissa suunnitellaan tiloja erityistarpeisiin. Hänen intohimonsa on kehittää toimintamalleja, joissa kaikkien osapuolten osaaminen pystyttään sisällyttämään lopputulokseen parhaalla mahdollisella tavalla tilojen joustavan ja monipuolisen käytön näkökulmasta.

Virtuaalimalleista saadut hyödyt ovat kiistattomia. Uudenlaisten mallien avulla sekä me että asukkaamme voimme kiinnittää entistä enemmän huomioita tilan toimivuuteen ja esteettömyyteen. Virtuaalimalli on kuin peli, joka rikkoo jään tilan käyttäjien ja suunnittelijoiden välillä. Malli luo yhteisen alustan avoimelle keskustelulle, jossa toimijoiden roolien väliset raja-aidat on mahdollista kaataa. Vuoropuhelu on välttämätöntä, jotta yksilölliset tarpeet ja toiveet saadaan huomioitua”, Valta kuvailee.

Valta on ollut testaamassa kahdesti Valtimon asuntojen virtuaalikylpyhuonetta. Mukana virtuaalitilassa on ollut myös tuleva kokemusasiantuntija Raila Riikonen. Riikonen käyttää pyörätuolia ja toimii yhdessä avustajansa kanssa. Hän tietää, miten hyvin suunniteltu tila vaikuttaa elämään. ”On valtavan hienoa, että loppukäyttäjät otetaan mukaan testaamaan tulevaa tilaa, jotta se toimisi parhaalla mahdollisella tavalla juuri minulle”, kiittelee virtuaalitilasta vaikuttunut Riikonen.

Virtuaalinen kokemus kehittyy huimaa vauhtia

Swecon suunnittelijat ja peliosaajat kehittävät virtuaalimalleja jatkuvasti yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Seuraava harppaus on niin kutsuttu monipelimalli, jossa useat henkilöt pääsevät kokemaan virtuaalitilan samanaikaisesti. ”Olisihan se todella hienoa, että pyörätuolilla liikkuvan ohella myös hänen avustajansa pääsisi liikkumaan tilassa. Näin tilan käytettävyydestä saadaan vieläkin realistisempi kuva. Tätä päästään toivottavasti testaamaan pian”, Valta kertoo.

”Olemme olleet edelläkävijöinä kehittämässä monipelimallia. Myös muita pelillisiä ja toiminnallisia ominaisuuksia on viety eteenpäin. ”Leap Motionin” avulla tavoitamme virtuaalitodellisuuden paljain käsin. Tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa emme enää tarvitse hankalia ohjaimia vaan toimimme virtuaalitilassa käsiä käyttäen. Kaikki nämä uudet toiminnallisuudet tulevat tekemään kokemuksesta vieläkin todellisemman”, summaa Rioyo.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)