Mikä on liukosellun asema tulevaisuuden biotaloudessa?

Uutinen   •   Syys 05, 2016 09:00 EEST

Suomessa olemme tottuneet yhdistämään sellun paperin ja kartongin valmistukseen, johon käytetäänkin 95 prosenttia maailmanlaajuisesti tuotetusta sellusta. Maailman väestönkasvu ja lisääntyvä vauraus sekä puuvillan saatavuuden heikkeneminen ovat kuitenkin kasvattaneet puupohjaisten liukosellujen markkinoita.

Liukosellun markkinaosuus maailman sellumarkkinoista on toistaiseksi pieni (noin 3-4 %), mutta kasvaa jatkuvasti. Liukosellun hintataso on hyvä, mikä houkuttelee investointeja lisätuotantoon.

Erikoistuote vai tulevaisuuden biotalouden perusta

Liukosellua käytetään kemiallisesti johdettujen selluloosapohjaisten tuotteiden valmistuksessa. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi viskoositekstiilit, selluloosa-asetaattipohjaiset savukkeiden suodattimet, silmälasien kehykset ja LCD-näyttöjen optiset kalvot sekä elintarvikkeiden ja lääkkeiden sakeutusaine karboksimetyyliselluloosa (CMC). Liukoselluilla on tärkeä rooli myös kohdennetussa ja asteittaisessa prosessissa, jossa öljypohjaiset tuotteet korvataan biomassapohjaisilla vastineilla.

”Erityisesti puuvillan viljelyyn liittyvät ongelmat ovat parantaneet liukosellun ja siitä valmistettavan viskoosikankaan kilpailuasemaa”, Lidia Testova Swecon Bioprocess -ryhmästä kertoo. Puuvillan viljely kilpailee muun muassa ruoan viljelyn kanssa alueilla, joilla ruoasta on pulaa esimerkiksi kovan väestönkasvun vuoksi. Lisäksi vakavana ongelmana on puute kasteluvedestä ja tältäkin osin kilpailuasetelma vähistä resursseista ruoan tuotannon kanssa on ilmeinen. Puuvillan viljely vaatii runsaasti tuholaismyrkkyjä, mikä voi toisinaan aiheuttaa maan myrkyttymistä kokonaan viljelykelvottomaksi. ”Pohjoisilla alueilla runsaissa metsissä kasvanut puu ei kilpaile ruoantuotannon kanssa, joten siitä tehty liukosellu tarjoaa ekologisesti kestävän raaka-ainevaihtoehdon kankaan valmistukselle”, Testova kuvailee.

Liukosellujen tarve tekstiilinvalmistuksessa on ennakoitu kasvavan edelleen. Uudenlaisten tekokuitulajien kehitys voi edistää huomattavasti sellupohjaisten tekstiilien markkinaosuuden kasvua. ”Merkittävinä liukosellujen tulevaisuuden käyttökohteina voidaan mainita esimerkiksi muovien, kalvojen, pinnoitteiden ja nanoselluloosapohjaisten kehittyneiden materiaalien tuotanto. Vaikka tällä hetkellä liukosellun vahva asema tulevaisuuden biotaloudessa on hyvin todennäköinen, on tekniikan vielä kehityttävä sen hyödyntämiseksi”, Testova arvioi.

Sweco toimii monipuolisena asiantuntijana liukosellun valmistuksessa sekä tutkimus- ja kehitystyössä

”Swecolla on laajaa kokemusta teollisten liukoselluhankkeiden toteuttamisesta selvityksistä käyttöönottoon ja pysyvään toimintaan asti niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Bioprocess -ryhmällämme on syvällistä teoreettista ja käytännön tietämystä sellun ja biotuotteiden valmistuksesta. Tietotaitoamme vahvistamme kiinteällä yhteistyöllä Swecon eri toimialojen kanssa, joten pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kattavia ratkaisuja sekä konsultoinnin että suunnittelun tehtävissä”, Testova kertoo.

Suunnitteluprojektien lisäksi Swecon asiantuntijoilla on kokemusta biotuotteiden tuotantoon ja käyttökelpoisuuteen liittyvästä tutkimus- ja kehitystyöstä sekä teknisistä konsultointipalveluista biotuotteiden valmistajille, tutkimus- ja kehitysyrityksille sekä suurille teollisille toimijoille. ”Yksi referensseistämme on Siberwood, Venäjän suurin sellutehdashanke, jonka suunnittelussa Sweco on ollut keskeisessä roolissa. Hanke on tällä hetkellä lupakäsittelyssä ja toteutuessaan kyseisestä tehtaasta tulee eräs maailman merkittävimmistä liukosellun tuottajista”, Testova sanoo.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.