”Mitä siellä luolassa esitellään?” – Yli sata opiskelijaa vieraili Students@Sweco-tapahtumassa

Uutinen   •   Tammi 20, 2017 11:45 EET

Opiskelijat ihmettelivät Cave-virtuaalitilassa 3D-mallinnuksen mahdollisuuksia.

Kesätyöpaikkojen etsintä on kiivaimmillaan teekkareiden ja insinööriopiskelijoiden keskuudessa. Sweco esitteli toimintaansa Helsingissä yli sadalle alan opiskelijalle. Swecon kesätyöpaikkoja voi hakea helmikuun 19. päivään asti.

Swecon tiloissa kuhisi opiskelijoita tammikuisena keskiviikkona, kun ovet avattiin päiväksi alan tuleville ammattilaisille. Opiskelijat kaipaavat oman alan töihin jo opintojen aikana, jotta ala tulisi tutuksi ja se oma mieluisin erikoistumissuunta löytyisi ajoissa. Niinpä Swecon eri toimialat kertoivat opiskelijoille työstään ja uramahdollisuuksista Swecolla sekä esittelivät uudenlaisia työskentelytapoja. Virtuaalilaseilla pääsi niin rakennuksen katolle kuin vuoristoradan kyytiin. Kolmiulotteista mallinnusta hyödyntävään Cave-ympäristöön tutustui päivän aikana kymmeniä tulevia suunnittelijoita. Enää ei ole epäselvää, ”mitä siellä luolassa esitellään”.

Päivän mittaan kävi ilmi, että tekniikan alan opiskelijat tuntevat Swecon hyvin ja pitävät Swecoa houkuttelevana työpaikkana. Monet opiskelijoista olivat yllättyneitä, miten iso Sweco on yrityksenä ja miten monella eri toimialalla yrityksessä työskennellään. Avoin ja helposti lähestyttävä Swecon väki sai myös paljon innostuneita kiitoksia. Haastattelimme opiskelijoita heidän työpaikkatoiveistaan ja kokemuksistaan Swecolla. Lue lisää opiskelijoiden kommenteista.

Suunnittelutehtävien monipuolisuus ja huhut hyvästä työporukasta houkuttelivat tutustumaan Swecoon

Jakob ja Joakim, energia- ja ympäristötekniikan opiskelijat Arcadasta olivat tulleet tutustumaan Swecoon kesätyömahdollisuuksien merkeissä.

”Sweco on hieno yritys, ja halusimme tulla katsomaan, mitä kaikkea kiinnostavaa täällä tehdään. Tämä on meidän alaa ja valmistumisen korvilla suunnittelutehtävät kiinnostavat. LVI-suunnittelu olisi mieluisa ensimmäinen työpaikka. Swecolla olisi varmasti tarjolla vaihtelevia työtehtäviä ja sopivasti haasteita.”

Metropoliassa automaatiota opiskeleva Emilia on pian valmistumassa, ja oli Swecolla kartoittamassa mahdollisia työpaikkoja. Tulevaisuuden työhaaveissa on suunnittelijan pesti.

”Haluan suunnittelutehtäviin ja sellaiseen työyhteisöön, jossa on hyvä ilmapiiri. On tärkeää, että työpaikalla arvostetaan myös vastavalmistuneen osaamista.”

Oman ammattitaidon kehittäminen ja vakaa työnantaja ovat tärkeitä opiskelijoille

Aalto-yliopistosta oli paikalla runsaasti ihmisiä. Kone- ja rakennustekniikan opiskelija Markus oli niin ikään perehtymässä tarkemmin, mitä kaikkea Swecolla tehdään.

”Sweco on kiinnostava työnantaja siksi, että tämä on iso yritys ja pystyy työllistämään paljon ihmisiä. Samoin uralla kehittymisen mahdollisuus on minulle tärkeää ja uskon, että Swecolla se on mahdollista. Ennen kuin valitsen syventäviä oppiaineita maisteriopintoihini, haluaisin päästä näkemään alan sisältä käsin, minkälaiset tehtävät minua eniten kiinnostaisivat. Olisi hyvä jo opiskelujen aikana päästä töihin, jotta tietäisi tarkemmin alasta ja sen eri osa-alueista.”

Teollisuuden asiantuntijat odottavat innokkaita uusia osaajia projekteihin

Sweco Industryn prosessisuunnittelija Mira Talonen ja bioprosessien prosessiasiantuntija Lidia Testova esittelivät omaa työtänsä opiskelijoille. He odottavat tapaavansa päivän aikana innokkaita opiskelijoita.

”Itse arvostan Swecolla hyvää työporukkaa, ja siitä haluan myös opiskelijoille olla kertomassa”, Talonen sanoo.

”Lisäksi meillä on paljon vapautta siinä, miten oman työnsä voi järjestää”, Testova lisää.

Hyviä uusia asiantuntijoita ei varmasti tarvitse kauaa odotella. Metropolian bio- ja kemiantekniikan opiskelijat Eeva ja Sanna kävivätkin tutustumassa Swecon kesätyömahdollisuuksiin teollisuussuunnittelun parissa.

”Toivomme, että löytäisimme hyviä kontakteja täältä. Olemme huomanneet avoinna olevan kesätyöhaun, ja tästä tilaisuudesta sai paremman kuvan siitä, mihin tehtäviin kannattaa oma hakemus lähettää. Yllätyimme siitä, kuinka iso Sweco on ja kuinka paljon täällä on erilaista hanketta ja toimintaa, sekä Suomessa että ympäri maailmaa. Olisi upeaa löytää työ, jossa pääsisi joskus myös ulkomaille työreissuille.”

Swecon kesätyönhaku on auki 19. helmikuuta asti. Lue lisää avoimista tehtävistä ja jätä hakemus Studentworkin kautta.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)