Paikallinen osaaminen vahvistuu entisestään

Uutinen   •   Syys 08, 2014 12:30 EEST

Sweco Rakennetekniikaksi yhdistyminen tuo kaikki rakennetekniikan palvelut saman katon alle myös Tampereen, Jyväskylän ja Kuopion alueen asiakkaille. 80 henkilön sijasta käytettävissä on nyt yli 700 suunnittelijan osaaminen.

– Sweco Rakennetekniikka on nyt kooltaan ja palveluiden monialaisuudeltaan ainutlaatuinen toimija ja selkeä markkinajohtaja koko Suomessa, vahvistaa vuoden 2015 alusta tulosyksikön johtajana jatkava KPM-Engineering Oy:n toimitusjohtaja Juha Tanttu Tampereelta. – Volyymimme on kolminkertainen verrattuna kilpailijoihin.

Tampereella jatketaan KPM:n perinteitä. Kaikki avainhenkilöt löytyvät samoista paikoista ja heihin saa yhteyden yhtä luotettavasti kuin ennenkin, Tanttu lupaa. Tutut osaajat ja vetäjät eivät häviä mihinkään.

– Yhdistyminen selkeyttää palveluitamme, jotta asiakkaamme voivat kääntyä puoleemme, olipa hanke kuinka haastava tahansa. Meillä on pitkät perinteet myös viennissä, esimerkiksi Venäjälle, missä Sweco Finland on jo tunnettu toimija, sekä teollisuushankkeissa ympäri maailmaa. Vientiprojekteissa yhtenäisen brändin helppous asiakkaille on ollut havaittavissa jo parisen vuotta.

– Kuopiossa on swecolaisia noin 60 eli varsin suuri kokonaisuus, Tanttu jatkaa. – Sielläkin talotekniikka ja rakennesuunnittelu ovat jo samoissa tiloissa, ja yhteistyötä tiivistetään entisestään. Tarjoamme sekä Kuopiossa että Jyväskylän alueella yhtä laajaa palvelua kuin muuallakin ja haemme tarvittaessa osaamista muualta, mutta pystymme hoitamaan hankkeet yhtä paikallisesti kuin pienemmät kilpailijammekin. Kapasiteettimme ei lopu kesken.

Tärkein muutos näkyy projekteissa

– Kaikki 300 ihmistämme ovat nyt saman katon alla Tampereella, vain projektinjohto ja rakennuttamispalvelut toimivat eri tiloissa, Tanttu jatkaa. – Yhteiset toimitilat talotekniikan ja teollisuuden kanssa parantavat yhteistyötä, ja jatkuva kanssakäyminen tiivistää porukkaa sekä tehostaa tiedonkulkua. Saamme aikaan luovempia ratkaisuja ja parempia lopputuloksia asiakkaan hyödyksi.

Hiljan 30 vuotta täyttänyt KPM Engineering on ollut alan ylivoimaisesti suurin ja monipuolisin toimija Tampereella. Nyt asiakkaille näkyy ensimmäisenä yritysilmeen muuttuminen, mutta tärkein muutos koetaan Tantun mukaan projekteissa. Sweco tunnetaan Suomessa vahvimmin teollisuuspuolen suunnittelijana. Muiden toimialojen osaaminen vaatii vielä viestimistä.

– Kun kaikki tieto löytyy samasta talosta, lisätarpeiden ilmetessä ei tarvitse hakea tietoa muualta. Asiakkaamme ovat tätä jo kommentoineetkin. Kun lähdetään miettimään ratkaisua, tällaisessa porukassa kaikki on jossakin jo suunniteltu, osa asioista moneen kertaan eri versioina, joita asiakkaamme voivat hyödyntää omassa suunnittelussaan. Kaikkea ei tarvitse testata aina uudelleen. Tämä on hyöty, jota emme ole itsekään vielä ehtineet hyödyntää tarpeeksi, mutta joka tulee jatkossa olemaan merkittävä lisäarvo projekteille.

Kommentit (0)