PTDC-logistiikkakeskus Tekla Global BIM Awards 2015 voittajaksi

Uutinen   •   Joulu 01, 2015 15:34 EET

Maailman parhaat BIM-projektit on jälleen valittu. Swecon kohde PTDC-logistiikkakeskus valittiin sarjansa voittajaksi vuoden 2015 Tekla Global BIM Awards -kilpailussa.

Liikerakennusprojektien sarjassa voiton vei Sipoon PTDC-logistiikkakeskus, joka oli muiden finalistien tapaan alueellisen kilpailun voittaja. Työryhmä teki rakenne- ja elementtisuunnitelmat esivalmistusta varten sekä hyödynsi Tekla-mallia elementtitoimitusketjun valvonnassa ja yhteensovittamisessa. Talotekniikka- ja rakennemallit yhteensovitettiin rakennettavuuden varmistamiseksi ja malleja käytettiin myös tuotannonohjauksessa työmaalla. Sweco toimi hankkeen rakenne- ja detalijisuunnittelussa.

”Swecon BIM-osaaminen on maailman huippuluokkaa. PTDC-keskuksen laajuus ja hankkeen pitkä suunnittelu- sekä rakentamisaika lisäsivät haasteita tietomallintamiselle. Osapuolien hyvä sitoutuneisuus ja yhteistyö mahdollistivat tietomallista saatavan laaja-alaisen informaation hyödyntämisen. Swecolla tehdyn rakenne- ja elementtisuunnittelun lisäksi tietomallin käyttö sekä elementtisuunnittelun että asentamisen aikatauluseurantaan toi selkeää lisäarvoa rakentamisen eri osapuolille tilaaja mukaan lukien”, toteaa Swecolla kohteen suunnittelusta vastannut Aki Luntamo.

Kilpailun palkintoraati koostui kansainvälisistä BIM-asiantuntijoista: Dr. Arto Kiviniemi,digitaalisen arkkitehtisuunnittelun professori Liverpoolin yliopistosta; Dr. Anne Kemp, vastaava BIM Strategy and Development -johtaja Atkinsista Isosta-Britanniasta; Richard Petrie, BuildingSMART Internationalin toimitusjohtaja Isosta-Britanniasta; Dr. Vladimir Talapov, Arkkitehtuurin ja rakentamisen akatemian professori Novosibirskistä sekä Parvathy Subhadra, Roof & Façade -aikakauslehden julkaisujohtaja Singaporesta.Teklaa raadissa edusti varatoimitusjohtaja ja Trimble Buildings Structures -divisioonan johtaja Risto Räty.

Tekla Global BIM Awards -kilpailuun osallistui 51 projektia.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)