Sweco Hackathon Awards -voittajatiimin sovellus jakaa reaaliaikaisen tiedon eri rakennusalan toimijoiden käyttöön

Uutinen   •   Loka 13, 2016 20:00 EEST

Hackathon tarkoittaa tapahtumaa, jossa joukko ihmisiä kokoontuu yhteen ideoimaan, tutustumaan uuteen teknologiaan, oppimaan toinen toisiltaan ja kehittämään uusia ratkaisuja eri alojen haasteisiin. Suosittu kansainvälinen rakennusalan AEC Hackathon -tapahtuma järjestettiin kesällä Sweco-talossa Ilmalassa. Sweco haastoi digiosaajat kehittämään kommunikaatiota ja uusia innovaatioita rakennusalan valtavan tiedonmäärän hallintaan yhdessä rakennusalan osaajien kanssa. Tapahtumassa valjastettiin muun muassa 3D-mallit, virtuaalimaailma ja lisätty todellisuus rakennusalan käyttöön.

Swecon nyt ensimmäisen kerran jakaman Sweco AEC Hackathon -palkinnon voittajaksi valittiin Team SWAT, joka kehitti ratkaisun nimenomaan kommunikaation parantamiseen. Tiimin innovatiivisella ja heti käyttövalmiilla ratkaisulla saadaan kaksi eri käyttötarkoituksiin tarkoitettua ohjelmistoa vaihtamaan ja päivittämään tietoa keskenään. Näin pystytään tehostamaan päivittäistä työskentelyä ja voidaan varmistaa reaaliaikaisen tiedon välittyminen projekteissa. Voittajatiimi palkittiin tänään FinnBuild -messujen yhteydessä.

Voittajaratkaisu tehtiin yhteistyössä rakennusalan eri toimijoiden kesken

SWATin (Sweco Agile Team) ratkaisussa hyödynnettiin erilaista osaamista sekä vahvaa ymmärrystä rakennusalan eri toimialoilta. Tiimissä Trimblellä ja Polar Shiftillä oli vahva osaaminen Teklan ja JIRAn ohjelmistoista. Yleistä ohjelmistoalan vankkaa osaamista tiimiin toi Outotec ja monipuolista ymmärrystä rakennusalasta Swecon eri asiantuntijat.

”Tämä voitto oli todellinen taidonnäyte siitä, miten Swecolla tehdään onnistuneita innovatiivisia yhteistyöprojekteja. Tiimimme hyödynsi paitsi Swecon sisäistä osaamista, myös muiden yritysten tietotaitoa. Pidän hackathon tapahtumista ja erityisesti niiden ilmapiiristä, jossa ihmiset haluavat jakaa tietoaan uusien innovaatioiden synnyttämiseksi. SWAT ei ole staattinen vakioryhmä vaan filosofia, jota edustaa dynaaminen joukko innovatiivisia ja rohkeita ihmisiä. Marraskuussa osallistumme SWAT-tiiminä seuraavaan AEC Hackathoniin, joka on osa suurempaa Ultrahack-tapahtumaa”, kertoo voittajajoukkueessa mukana ollut Niina Jaatinen Swecolta.

Tiimiin kuuluivat Jukka Jääskeläinen Outotec, Jaakko Linnosaari Polar Shift, Tero Kautto Trimble sekä Swecolta Minna Arola, Niina Jaatinen, Timo Pekkinen, Matti Juusela, Miika Juntunen, Juha Valjus ja Pauli Lindholm. Voittajajoukkue palkittiin Microsoft HoloLens -hologrammilaseilla.

Sweco onnittelee voittajajoukkuetta ja kiittää kaikkia joukkueen jäseniä ja yhteistyötahoja, jotka mahdollistivat ratkaisun toteuttamisen.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)