Sweco mukana Kouvolan suurimmassa kehittämishankkeessa

Uutinen   •   Elo 19, 2015 12:55 EEST

Kouvolaan rakennettavasta Ratamokeskuksesta tulee moderni sosiaali- ja terveyspalveluiden keskus, jossa yhdistetään erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto sekä sosiaalipalvelut toimivaksi palvelukokonaisuudeksi. Sweco PM toimii hankkeen rakennuttajakonsulttina.

Ratamokeskukseen rakennetaan täydellinen 150 potilaspaikkainen uusi sairaala, joka kattaa kaikki toimivan sairaalan tarvitsemat yksiköt, kuten leikkaussalit, tehohoidon, kuvantamisen ja ensiavun. Ratamoon sijoittuvat myös perusterveydenhuolto ja sosiaalipalvelut.

Sijoittamalla terveydenhuollon keskitetyt palvelut saman katon alle pystytään asiakasta palvelemaan yksilöllisesti ja hänen tarpeidensa mukaisesti. Asiakas välttyy turhalta asioinnilta monissa toimipisteissä. Palvelu ja toiminta ovat tehokasta ja kaikki toiminnalliset yksiköt sijaitsevat lähellä. Myös perinteiset raja-aidat erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon sekä sosiaalipalvelujen välillä saadaan häivytettyä.

Uusi sairaala tuottaa tulevaisuuden hyvinvointipalveluja

”Suomessa rakennetaan harvoin uusia tämän kokoluokan sairaaloita. Kouvolalaiset saavat jatkossa saman katon alta tehohoitoa, hammaslääkäripalveluita ja erilaisia sosiaalipalveluita. Ratamokeskus luo tehokkaasti tulevaisuuden hyvinvointipalveluita”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Antti Veijalainen Sweco PM:ltä.

Rakennushankkeena Ratamokeskus on mielenkiintoinen ja kooltaan merkittävä. Tämän hetken laajuustavoite on 40 000 brm2 ja rakentamisen kustannusarvio sairaalalaitteineen noin 114 miljoonaa euroa. Lisäksi keskuksen yhteyteen on tarkoitus rakentaa pysäköintitalo.

”Sairaalan rakentamisessa on aina omat erityispiirteensä, jotka rakennuttajakonsultin on tunnettava perusteellisesti”, kertoo hankkeessa sairaalarakentamisen asiantuntijana toimiva
Kalevi Pietilä Sweco PM:ltä. ”Vastaamme hankkeessa yleis- ja toteutussuunnittelun ohjauksesta ja valmistelemme rakentamisen aloittamista muun muassa kilpailuttamalla urakoitsijat ja laatimalla urakka-asiakirjat. Myös rakennuttaminen ja valvonta sisältyvät toimeksiantoomme. Vaativimpia töitä ovat sairaalajärjestelmien rakennuttaminen ja testaus, jotka kestävät noin 2-3 kuukautta. Sairaalan tekniikka ja laitteet testataan perusteellisesti ennen toiminnan aloittamista.”

Työt etenevät vauhdilla, urakoitsijat valitaan talven ja kevään aikana. Maanrakennustyöt alkavat 2016 alkupuolella ja varsinaiset rakennustyöt kesällä 2016. Ratamokeskus palveluineen on kouvolalaisten käytössä vuoden 2019 alussa

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Antti Veijalainen, Sweco PM Oy, puh. 040 5245 592,