Sweco vahvistaa yhteistyötään Tampereen teknillisen yliopiston kanssa

Uutinen   •   Elo 15, 2017 09:14 EEST

Kuvassa vasemmalta professori Mikko Malaska, dekaani Heli Harrikari, professori Matti Pentti sekä Swecon toimialajohtaja Ismo Tawast ja aluejohtaja Juha Tanttu.

Sweco ja Tampereen teknillinen yliopisto solmivat yhteistyösopimuksen, joka tukee rakennetekniikan tutkimusta ja opetusta sekä parantaa alan ammattilaisten täydennyskoulutusta. Sopimus vahvistaa yliopiston ja suunnittelutyön välistä vuorovaikutusta ja tuo työelämän lähemmäs opiskelijoita.

Tampereen teknillinen yliopisto ja Sweco haluavat kehittää yhteistyössä rakennustekniikan diplomi-insinöörien koulutusta sekä alan tutkimusta. Swecon toimialajohtaja Ismo Tawast pitää tärkeänä, että rakennesuunnittelun huippuopetus säilyy monipuolisesti Suomen teknillisissä yliopistoissa.

”Yhteistyö Tampereen teknillisen yliopiston kanssa ylläpitää vuoropuhelua alan huippututkimuksen ja rakennesuunnittelun käytännön työn välillä. Yhteistyön hyödyt eivät jää ainoastaan TTY:lle tai Swecolle, vaan vaikutukset tulevat olemaan paljon laaja-alaisempia”, kertoo Ismo Tawast.

Tampereen teknillisessä yliopistossa yhteistyö toivotetaan myös lämpimästi tervetulleeksi:

”Uudella mallilla nykyistä yhteistoimintaamme syvennetään. Malli avaa uusia mahdollisuuksia perusopetukseen, jatko-opintoihin sekä niille, jotka ovat jo valmistuneet, mutta haluavat täydentää osaamistaan yliopiston kursseilla. Uutena avauksena on muun muassa tavoite käynnistää väitöstutkimuksia yritykselle tärkeistä aiheista”, kertoo TTY:n rakennustekniikan tutkinto-ohjelman vastuuprofessori Mikko Malaska.

Sweco tuo opiskelijoille käytännön tutuksi, TTY tarjoaa puitteet pitkäjänteiselle alan tutkimukselle

Tutkimusyhteistyö tukee kestävää rakennetun ympäristön suunnittelua. Alan kannalta on merkittävää tuoda suunnitteluyritys mahdollisimman lähelle alan opetusta ja opiskelijoita. Yhteistyön syventäminen onkin molemmille osapuolille tärkeää. Myös alan ammattilaisten täydennyskoulutusmahdollisuudet laajenevat.

”Suunnittelun arki on voimakkaassa muutoksessa, kun lait ja määräykset muuttuvat ja alan tavoitteena on kestävä yhteiskunta. Samalla työvälineet ja menetelmät kehittyvät jatkuvasti. Mallinnus, virtuaalitekniikat ja lisätty todellisuus muokkaavat työtapoja. Oppilaitokset vievät alan kehitystä eteenpäin monella osa-alueella ja yritykset puolestaan toisilla. Hyvällä yhteistyöllä kehitys saadaan jaettua koko alan hyväksi”, kuvailee Swecon aluejohtaja Juha Tanttu.

Yliopistoyhteistyö helpottaa alan opiskelijoiden työllistymistä

Tavoitteena on myös tukea alan opiskelijoiden työllistymistä suunnittelun pariin. Kun yritysten käytännön työ tulee tutuiksi jo opiskelujen aikana, on helpompi astua työelämään. Sweco tarjoaa vuosittain toista sataa kesätyöpaikkaa sekä opinnäytetyömahdollisuuksia – pelkästään rakennesuunnittelun parissa työskenteli kuluvana kesänä 96 rakennetekniikan opiskelijaa.

”Haluamme kannustaa opiskelijoita ”kovien insinööriaineiden” opintoihin, koska rakennesuunnittelijana ei voi menestyä ilman näiden perusasioiden hyvää hallintaa. Tampereen teknillinen yliopisto on laadukas oppilaitos, josta valmistuu lahjakkaita rakennusalan diplomi-insinöörejä ja tohtoreita. Haluamme tukea tätä kehitystä myös tulevaisuudessa”, kiteyttää Ismo Tawast.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)