Uutinen   •   Joulu 15, 2015 09:29 EET

Sweco ja Grontmij yhdistyivät 1.10.2015 muodostaen Euroopan johtavan asiantuntijayrityksen. Yhdistymisen myötä Swecolla on 14 500 työntekijää 15 eri maassa ja vuosittainen liikevaihto on noin 1.7 Mrd €.

Sweco on jo pitkään ollut Pohjoismaiden johtava rakentamisen asiantuntijayritys. Suomessa Sweco kasvoi alallaan maan suurimmaksi viime vuoden aikana, ja nyt Swecon ja Grontmijn yhdistyminen vie yhtiön Euroopan johtavaksi konsultointi- ja insinööritoimistoksi. Yhdistymisen myötä Sweco tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen palvelutarjonnan, osaamisen ja resurssit.

”Swecon ja Grontmijn yhdistyminen luo merkittävää lisäarvoa kaikille sidosryhmillemme. Meillä on tarjota asiakkaillemme ennennäkemättömät resurssit ja asiantuntijaosaaminen, ja työntekijöillemme entistä paremmat mahdollisuudet osaamisensa kehittämiseen. Sweco ja Grontmij on täydellinen yhdistelmä, sillä jaamme osaamisemme lisäksi yhtä suuren halun palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Meille ei ole tärkeää olla johtava toimija pelkästään liikevaihdolla mitattuna, vaan ennen kaikkea haluamme olla Euroopan arvostetuin asiantuntijayritys ja ensimmäinen valinta niin asiakkaiden, työntekijöiden kuin muidenkin sidosryhmien keskuudessa”, Swecon konsernijohtaja Tomas Carlsson kertoo.

Swecon ja Grontmijn yhdistyminen on jatkumoa Swecon aiemmille, onnistuneille yrityskaupoille. Suomessa Swecon ja FMC Groupin yhdistyminen nosti Swecon yhdeksi alan johtavista toimijoista ja nyt Sweco laajentaa toimintaansa myös Euroopassa.

”Tarjoamme asiakkaillemme vahvaa ja laaja-alaista paikallista osaamista kaiken kokoisissa hankkeissa - asiakkaitamme huolellisesti kuunnellen ja yhteisin tavoitteisiin vahvasti sitoutuen. Nyt meillä on lisäksi mahdollisuus tarjota entistä laajemmat resurssit ja osaaminen silloin, kun asiakkaamme sitä tarvitsevat", Suomen maajohtaja Markku Varis toteaa. ”Yhdistämme vahvan paikallisen osaamisen laajaan kansainväliseen kokemukseemme - asiakkaidemme tarpeiden mukaisesti.”

Konkreettisia esimerkkejä yhteistyömahdollisuuksista löytyi heti yhdistymisen jälkeen

Myös Swecon toimialajohtajat näkevät yhdistymisen tuovan merkittävää lisäarvoa niin asiakkaillemme kuin työntekijöillemmekin.

”Yhdistyminen mahdollistaa osallistumisemme entistä laajempiin ja mielenkiintoisempiin projekteihin. Pystymme palvelemaan niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin asiakkaitamme merkittävästi kattavammin”, sanoo Jyrki Rautamäki, joka vastaa Swecolla kansainvälisistä toiminnoista ja Suomen maayhtiön cross-border hankkeiden koordinoinnista. ”Voimme koota asiakkaan tarpeisiin erittäin monipuolista poikkitieteellistä osaamista sekä monikansallisia, erikoistuneita asiantuntijaryhmiä, joilla on käytössään oman maansa viimeisin tietotaito.” Lisäksi Rautamäki näkee hienona mahdollisuutena kulttuurivaihdon ja uudenlaisten työtapojen oppimisen: ”Uusien näkökulmien ja lähestymistapojen löytäminen johtaa parhaimmillaan uusiin innovaatioihin!”

Sweco Rakennetekniikan toimialajohtaja Ismo Tawast mainitsee yhteistyöesimerkkeinä muun muassa korkean rakentamisen, infra- ja siltapuolen osaamisen sekä tietomallintamisen.”Ulkomaan yksikkömme ovat olleet mukana lukuisissa merkittävissä korkean rakentamisen kohteissa, siltakohteissa sekä vesihuollon hankkeissa, ja tätä osaamista voimme hyödyntää tarvittaessa myös omissa suunnittelukohteissamme sekä kotimaassa että ulkomailla”, Tawast kertoo. ”Suomessa meillä swecolaisilla puolestaan on ensiluokkaista osaamista esimerkiksi tietomallinnuksesta, vaativasta teknisestä laskennasta ja maanjäristysmitoituksesta. Myös betoni-, teräs- ja puurakenteiden suunnittelussa osaamisemme on huippuluokkaa, eikä meille ole väliä missä päin maailmaa kohteet sijaitsevat. Viemme siis myös suomalaista osaamista maailmalle,” Tawast jatkaa. Esimerkkinä hän mainitsee Tukholman metron, jossa Sweco Rakennetekniikka toimii parhaillaan vastaavana rakennesuunnittelijana sekä rakennesuunnittelun koordinaattorina, ja merkittävä osa suunnittelusta näin ollen tehdään myös Suomessa.

Swecon arkkitehdit ovat keskustelleet yhteistyöstä uusien kollegoiden kanssa muun muassa sairaalaosaamiseen liittyen. ”Grontmijn osaaminen heidän sairaalasuunnittelun erikoisosaamisalueillaan on merkittävä lisä Swecon jo ennestään vahvaan kompetenssiin ja sitä tullaan varmasti hyödyntämään eritoten kansainvälisissä hankkeissa, mutta myös kotimaisissa hankkeissa silloin, kun kansainvälistä osaamista kysytään”, Heikki S. Laherma Sweco Arkkitehdeiltä kertoo.

Sweco Industry on jo ehtinyt laatimaan mittavan Owner’s Engineering -yhteistarjouksen suomalais-saksalaisella yhteistyöllä ja palaute oli erittäin positiivista. “Teollisuusreferenssiemme määrä ja laatu kasvoivat huimasti ja meillä on nyt tarjota asiakkaillemme muun muassa waste-to-energy –laitosten referenssejä ja osaamista ihan eri tavalla kuin aiemmin”, Sweco Industryn toimialajohtaja Erik Skogström kertoo. ”Yhdistyminen nosti meidät täysin uuteen asemaan. Tällaista set-uppia saatikka samanlaista tahtoa yhteistyön hyödyntämiseen kun ei muilla ole”, Skogström iloitsee.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)