Swecon kohde Pudasjärven Hirsikampus on vuoden 2016 Puupalkinnon sekä yleisöäänestyksen voittaja

Uutinen   •   Marras 10, 2016 16:30 EET

Swecon innovatiivinen puukohde on jälleen voittanut vuoden 2016 Puupalkinnon. Nyt vuorossa on Pudasjärven Hirsikampus, joka sijoittui kilpailussa myös yleisöäänestyksen voittajaksi. Palkinto jaettiin 10.11.2016 Puupäivän yhteydessä Wanhassa Satamassa. Puuinfo jakaa Puupalkinnon vuosittain kannustuksena rakennukselle, sisustukselle tai rakenteelle, joka edustaa korkealaatuista, suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty rakennustekniikkaa edistävällä tavalla.

Suuren suosion saaneeseen Puupalkintokilpailuun osallistui tänä vuonna 13 ehdotusta, joista tuomaristo valitsi voittajaksi Pudasjärven innovatiivisen Hirsikampuksen, joka on toteutettu elinkaarimallilla ja täydellä tietomallikaavalla. Sweco toimi voitokkaan kohteen rakenne- ja sähkösuunnittelijana.

Maailman suurin Hirsikoulu otettiin ylpeänä käyttöön elokuussa 2016 ja sen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Lukkarinen. Rakennus tarjoaa modernin oppimisympäristön ja sen tilat on suunniteltu turvallisiksi, terveellisiksi, viihtyisiksi ja moneen käyttöön muuntuviksi.

Viimevuosilta tuttuun tapaan loppusuoran puupalkintoehdokkaiden kesken järjestettiin yleisöäänestys, jossa ääniä annettiin tänä vuonna lähes 5000 kappaletta. Pudasjärven hirsikampus voitti yleisöäänestyksen yli 40 prosentin ääniosuudella.

Pudasjärven Hirsikampus on osoitus päämäärätietoisesta puurakentamisen edistämisestä

Palkintoperusteena palkintolautakunta totesi, että Pudasjärven hirsikampus on hieno osoitus päämäärätietoisesta puurakentamisen edistämisestä ja perinteisen rakennejärjestelmän kehittämisestä uskottavaksi vaihtoehdoksi 2000-luvun rakentamisen haasteisiin. Kohteen arkkitehtuuri on varmaotteista ja se tarjoaa modernin oppimisympäristön, jossa on hyvät puitteet opiskeluun ja yhteistoimintaan.

”Ratkaisujen määrittäminen ja varmistaminen sekä riskienhallinta yhteistyössä Lemminkäisen ja Kontion kanssa jo luonnossuunnitteluvaiheessa muodostivat pohjan toteutukselle, jossa puun teollista tuotantoketjua ja puun luontaisia ominaisuuksia voitiin hyödyntää tehokkaasti uudessa, aikaisempaa suuremmassa mittakaavassa ilman, että tilankäytöllinen suunnittelua tai lopputulosta olisi rajoitettu. Ehkäpä hyvät perusratkaisut jopa mahdollistivat näyttävän puunkäytön arkkitehtuurissa,” pohtii kohteen vastaava puurakennesuunnittelija Harri Moilanen Swecolta.

Pudasjärven kampus on ensimmäinen täydellä tietomallikaavalla toteutettu puurakentamiskohde Suomessa. Erityisesti puurakentamisen suunnittelussa ja tiedon siirrossa puuosatuotantoon on hyödynnetty mallinnuksen mahdollisuuksia ennennäkemättömässä laajuudessa.

”On ollut tärkeää saada kaikkien suunnittelualojen tietomallit ja ratkaisut integroitumaan siten, että lopputuloksena toisiinsa linkittyneet suunnitelmat on voitu Kontiotuotteen tehtaalla toteuttaa robottien toimesta teollisessa valmistusprosessissa”, kertoo hankkeessa mukana ollut Elinkaaripalveluiden liiketoiminnanjohtaja Esa Kemppainen Lemminkäinen Talo Oy:stä.

Tänä vuonna tuomaristo koki erityisen arvokkaaksi seikaksi sen, että kohde esittää ratkaisuja ajankohtaisiin rakentamisen haasteisiin ja omalla esimerkillään voi kannustaa liikkeelle myös muita vastaavia hankkeita.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)