Taloyhtiöpalveluiden kumppanuus- ja yhteistoimintamalleissa päätösvalta säilyy asiakkaalla

Uutinen   •   Elo 30, 2017 08:06 EEST

Taloyhtiöitä ja asukkaita askarruttavat eniten kustannukset, lisätyöt ja urakan kesto, kun kotitaloon on suunnitteilla korjausrakennushanke. Swecon ja Karves yhtiöiden yhdistyminen mahdollistaa monipuolisemmat palvelut laajenevalle asiakaskunnalle. Palveluiden kehitystyötä yrityksissä on ohjannut aito asiakaslähtöisyys ja loppuasiakkaalle mahdollisimman kustannustehokas ja tarkoituksenmukaisin korjausrakentamisen ratkaisu.

Swecon taloyhtiöpalvelut ovat vahvistuneet tänä vuonna alan konkarin Karves yhtiöiden myötä. Yhdistyminen on tuonut tullessaan monipuolisemmat ja joustavammat palvelut laajemman asiakaskunnan hyödyksi. Keskiössä on loppuasiakkaan tarpeet ja palveluissa huomioidaan eri tyyppiset korjausrakentamisen urakat yhä kattavammin.

”Swecon kumppanuusmalli ja Karves yhtiöiden yhteistoimintamalli on kehitetty korvaamaan perinteisiä korjausrakentamisen urakkamalleja. Asiakkaan toivoma hinnoittelu ja rakennustyyppi vaikuttavat siihen, kumpi malleista soveltuu omaan kohteeseen. Hinnansäästö on sekä kumppanuus- että yhteistoimintahankkeissa 5-10 %:n luokkaa. Malleissa on tavoitteena varmistaa loppuasiakkaalle mahdollisimman kustannustehokas ja tarkoituksenmukaisin korjausrakentamisen ratkaisu”, Swecon taloyhtiöpalveluita johtava Kim Karves kertoo.

Kiinteähintainen kumppanuusmalli poistaa yllätyskustannukset ja selkeyttää suunnitelmaa

Swecon kumppanuusmalli on täysin kiinteähintainen eikä lisätöistä laskuteta. Tavoitteena on saada asiakkaan päätösvalta paremmin esille ja päästä eroon lisätöiden tekemisen vaikeudesta ja kalleudesta. Lisätyöt aiheuttavat useimmiten eniten harmia ja riitoja korjaushankkeissa. Perusteellinen esisuunnittelu ja yhdessä urakoitsijan kanssa tehtävä lopullinen suunnittelu takaavat, että sopimus ja hinta ovat aidosti kiinteitä. Hankemuoto sopii hyvin suuriin ja rakennustyypiltään saman tyyppisiin kohteisiin; esimerkiksi käynnissä olevassa ryhmäkorjaushankkeessa kumppanuusmalli on toiminut hyvin.

”Kumppanuusmalli on helppo, kustannustehokas ja riskitön vaihtoehto taloyhtiölle. Myös isännöitsijän työmäärä helpottuu, kun kustannukset tiedetään jo allekirjoitusvaiheessa, eikä lisätöistä tarvitse riidellä”, Swecon osastopäällikkö Jukka Pesonen korostaa.

Joustava yhteistoimintamalli nivoo suunnittelun ja urakan

Karves yhtiöiden yhteistoimintamalli soveltuu erityisesti pieniin tai monimuotoisiin taloyhtiöihin. Yhteistoimintamallissa hinnoittelu tapahtuu aidosti kustannusperusteisesti. Tavoitehinta määritellään yhdessä ja luotettavat kumppanit takaavat oikean hinnoittelun. Hanke saadaan onnistumaan yhdessä, jolloin mahdolliset hinnan alitukset jaetaan tasan. Jako koskee myös mahdollisia lisäkustannuksia.

”Yhteistoimintamalli on joustava ratkaisu esimerkiksi rivitalokohteeseen, johon houkuttelevan kiinteän urakkahinnan saaminen voi olla haastavaa. Yhteistoimintamallissa suunnittelu ja urakka nivoutuvat ajallisesti yhteen ja se tuo etuja”, Kim Karves kertaa mallien hyötyjä.

Etuja virtuaalimalleista

Uudenlaisista malleista saadut hyödyt ovat kiistattomia ja hyviä esimerkkejä on jo saatu. Hankkeissa mukana olleet tahot ovat arvostaneet mallien etuja korkealle. Esimerkiksi suunnittelussa käytettävät havainnolliset virtuaalimallit ovat osakkaille yksi tyytyväisyyttä lisäävä tekijä. Virtuaalimallissa he näkevät ja kokevat oikeasti, miten eri vaihtoehdot vaikuttavat elämiseen ja tilan käyttöön. Tällä hetkellä Swecolla on vireillä useita kumppanuus- ja yhteistoimintamalleilla toteutettuja korjaushankkeita

”On hyvä, että urakoitsijat tulevat entistä enemmän mukaan suunnitteluun. Toivottavasti tätä kautta saadaan vähennettyä myös tietynlaista vastakkainasettelua. Omalta osaltamme haluamme olla parantamassa rakentamisen toimintakulttuuria, laatua ja rakentamisen mainetta. Sekä kumppanuus- että yhteistoimintamalleissa on olennaista, että päätöksentekovalta pysyy maksajalla”, Kim Karves painottaa.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)