Toimivat tilat ja rakennus eivät ole itsestäänselvyys

Uutinen   •   Tammi 30, 2017 09:00 EET

Yhdistämällä eri suunnittelualojen osaamista, hyödyntämällä erilaisia virtuaalitekniikoita ja käyttämällä yhdessä hiottuja menetelmiä varmistetaan tilojen toiminnallisuus ja pystytään vaikuttamaan hankkeen kokonaiskustannuksiin.

Käyttäjälähtöinen suunnittelu on Swecon suunnittelumenetelmä, jossa oman alansa asiantuntijat, esimerkiksi sairaanhoitajat ja lääkärit sairaalassa tai opettajat ja oppilaat koulussa, toimivat asiantuntijoina kehitettäessä toimintatapoja, prosesseja ja näitä palvelevia tiloja. Kun mukaan otetaan arkkitehti, tekniset suunnittelijat sekä logistiikkasuunnittelu, on hyvin aikaisessa suunnitteluvaiheessa mahdollista varmistaa rakennuksen ja tilojen toimivuus.

Eräässä Swecon sairaalahankkeessa oli tilan koko määritelty liian suureksi ja valvontaa vaativat potilaat olivat liian kaukana toisistaan. Tämän vuoksi myös hoitohenkilökuntaa olisi tarvittu enemmän. Swecon Cave-ympäristön (Computer Aided Virtual Environment) avulla tila arvioitiin yhdessä käyttäjien kanssa ja lopputulemana tilaa voitiin pienentää ja siten myös investointikustannukset vähenivät. Tässä esimerkkitapauksessa investointikustannussäästö oli 150 000 euroa. Elinkaaren aikaisten kustannusten säästö oli huomattavasti isompi, kun lisätyövoimaa ei tarvittu.

Oikeat välineet tuottavat tulosta

Erilaiset tarpeet vaativat oikeanlaista virtuaalitekniikkaa. Tällä hetkellä virtuaalilasit mahdollistavat helpon tavan visualisoida ympäristöä yksittäisille henkilöille, mutta vuorovaikutus ja ajatusten vaihto henkilöiden välillä on vaikeampaa. Ryhmätyöskentelyyn soveltuu paremmin iso virtuaalitila.

”Käyttäjälähtöisen suunnittelun tehtävänä on luoda asiantuntijatiimin yhteinen näkemys toimintaa parhaiten palvelevista tiloista. Swecon Cave palveleekin ryhmätyötä erinomaisesti, koska se mahdollistaa ryhmän tehokkaan viestinnän ja välittömän vuorovaikutuksen”, kertoo Swecon suunnittelukoordinaattori Kaisa Narvio. ”VR-lasit ovat erinomainen visualisointiväline yhdelle hengelle. Tulevaisuudessa VR-lasien käyttäjät pystyvät liikkumaan ja kommunikoimaan virtuaalisessa tilassa samanaikaisesti, mutta tällä hetkellä Cave tarjoaa parhaan ympäristön useamman henkilön virtuaalityöskentelylle”, Kaisa kuvailee.

Teknologia sinänsä ei ratkaise rakennushankkeen haasteita. Swecolla ymmärretään, kuinka teknologiaa hyödynnetään osana suunnittelua ja rakentamista asiakkaan tavoitteiden toteuttamiseksi. Kun yhdistetään eri suunnittelunalojen asiantuntijoiden osaaminen ja käytetään yhdessä hiottuja menetelmiä, päästään parhaaseen tulokseen niin käyttäjälähtöisessä kuin teknisessä suunnittelussa sekä projektinhallinnassa ja rakennuttamisessa.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)