Vuoden Nuori Konsultti on vastuunkantaja, joka siirtelee valtakunnan rajoja

Uutinen   •   Huhti 16, 2018 14:01 EEST

Insinööriosaamisen lisäksi tarvitaan myös viestintätaitoja, positiivista asennetta sekä avoimuutta, kertoo Vuoden Nuori Konsultti Verneri Lehtovirta

Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry on valinnut Vuoden Nuoren Konsultin. Voiton vei Swecolla työskentelevä asiantuntija Verneri Lehtovirta, joka toimii projektinjohdon ja rakennuttamisen konsulttina ja tietää, miten hyödyntää uusinta teknologiaa ja virtuaalimalleja työssään.

Vuoden Nuori Konsultti on pääsääntöisesti ollut aina suunnittelija. Verneri Lehtovirtakin opiskeli rakennetekniikkaa ja aikoi suunnittelijaksi, mutta sitten suunta hieman muuttui. Nuori mies on edennyt urallaan nopeasti; projekti-insinööristä ensin projektipäälliköksi vuonna 2012 ja vuoden 2017 alussa esimiestehtäviin Swecolle. ”Olen sosiaalinen luonne ja pidän työstäni ihmisten parissa, joten vaihto suunnittelijasta konsultiksi oli minun tapauksessani nappivalinta.”

Verneristä on kehittynyt vastuunkantaja ja hän on onnistunut erinomaisesti yhdistämään haasteelliset rakennuttamistehtävät sekä vaativan esimiesroolin, kuvaavat ihmiset, joiden kanssa Verneri työskentelee.

Virtuaalisafarioppaamme

Uusi teknologia ja asioiden kehittäminen ovat aina olleet osa Vernerin elämää. Jo pienestä pitäen kotona haluttiin kasata omia tietokoneita ja seurattiin teknologian viimeisiä villityksiä.

”Tein diplomityötä tietomallintamisesta ja virtuaalirakentamisesta ja kun Swecolla avautui ainutlaatuinen tilaisuus työskennellä jatkuvasti kehittyvän teknologian ja virtuaalityökalujen parissa ajattelin, että tässä on minun mahdollisuuteni”, Lehtovirta kertoo.

Verneri on ollut sen jälkeen mukana useissa monialaisissa rakennuttamishankkeissa. Rakennuttamistehtävien ohella hän on vastannut Swecon tietomallipohjaisen rakennuttamisen kehittämisestä. Tällä hetkellä hän hyödyntää kehittämiään teknologioita yhdessä asiakkaan kanssa muun muassa Finavian investointiohjelmassa Helsinki-Vantaalla.

”Lentokentällä on useita kymmeniä sidosryhmiä, jotka halusimme ottaa mukaan suunnitteluun. Hyödynsimme apuna peliteknologiaa rakentajien ja eri alojen asiantuntijoiden välisiin keskusteluihin. Syntyi uudenlainen virtuaalityökalu ”virtuaalisafarit”, jonka käyttöönotosta ja hyödyntämisestä vastaan itse. Minut tunnetaankin nykyään nimellä safariopas.”

”Lentokenttä on myös nostalginen paikka tehdä safarioppaan hommia. Sitä mukaa kun työmaa-alue laajenee, muutamme valtakunnan rajaa. Se on aika hauska ajatus.”

Jatkuvan parantamisen puolestapuhuja

”On tärkeää tietää, että yritys tukee tekemistäsi, on kyse sitten virtuaalirakentamisesta tai rakennuttamistehtävistä. Swecolla ja projekteissa, joissa työskentelen, on todella kannustava työkulttuuri. Hyödynnämme toistemme osaamista ja kokemuksia, ja tuemme toisiamme. Myös asiakkaalta tullut tuki on ollut korvaamatonta.”

Sweco tukee uransa alkuvaiheessa olevia tulevaisuuden osaajia ja heidän kehitykseensä panostetaan paljon. ”Swecolla toimitaan lean-filosofian mukaisesti ja kannustetaan kehittämään itseään, omia toimintatapojaan ja pysymään jatkuvassa muutoksessa mukana. Nuorelle työntekijälle on todella tärkeää nähdä ja tuntea, että hänen osaamistaan arvostetaan, jotta uskallus, itsetunto ja sitä kautta myös ammattitaito vahvistuvat.”

Isoissa ja pitkäkestoisissa projekteissa on mukana paljon ihmisiä. ”Jotta projekti saadaan onnistumaan, on ihmisten toimittava hyvin yhteen. Insinööriosaamisen lisäksi tarvitaan myös viestintätaitoja, positiivista asennetta sekä avoimuutta. Tärkeää on oppia tuntemaan kaikki ihmiset ympärilläsi; kollegat, suunnittelijat, urakoitsijoiden edustajat ja tilaajat. Työnteko sujuu mukavammin, kun tutustuu työkavereihin myös työajan ulkopuolella ja uskaltaa kertoa heille jotain itsestään.”

Verneri on lisäksi aktiivinen pallopelien harrastaja sekä pienen tytön tuore isä. Ajatukset tuulettuvat metsälenkillä ja nelihenkinen perhe pitää nuoren kyvyn jalat maassa. ”Swecolla työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on onneksi helppoa. Etätyömahdollisuus sekä oman työn ja vapaa-ajan aikatauluttaminen onnistuvat erinomaisesti. Se heijastuu myös arkeen positiivisesti”, summaa vuoden nuori konsultti.

Vuoden Nuori Konsultti on enintään 33-vuotiaille suunnittelu- ja konsultointialan asiantuntijoille tarkoitettu kilpailu, ja sen tarkoituksena on nostaa esille nuorten osaajien panosta alalla sekä jakaa tunnustusta alan parhaille osaajille. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2014 lähtien. Voittajaa valitessaan SKOLlin hallitus painotti tänä vuonna menestymistä omalla työuralla sekä uusien innovaatioiden hyödyntämistä loppukäyttäjää silmällä pitäen.

PDF-tiedosto

Kommentit (0)