Women in Tech: Teknologiateollisuuden foorumissa pureudutaan käyttäjien osallistamiseen rakennetun ympäristön suunnittelussa

Uutinen   •   Elo 29, 2017 10:54 EEST

Swecon rakennuttamistoimialan toimitusjohtaja Maija Jokela ja projektipäällikkö Kaisa Narvio vetävät workshopin Women in Tech Forumissa Finlandia-talolla.

Miten kaupunkeja ja rakennettua ympäristöä suunnitellaan? Mitkä asiat vaikuttavat suunnittelun päätöksiin ja ratkaisuihin? Miten voi itse vaikuttaa siihen, minkälainen ympäristö meillä jatkossa on? Swecon rakennuttamistoimialan toimitusjohtaja Maija Jokela ja projektipäällikkö Kaisa Narvio vetävät workshopin Women in Tech Forumissa Finlandia-talolla 11. lokakuuta, aiheena Käyttäjien osallistaminen rakennetun ympäristön suunnittelussa – älykkäät teknologiat tulkkina.

”Jokainen meistä on itse käyttämässä tulevaisuuden rakennuksia, esimerkiksi toimistoja, sairaaloita, kouluja ja kauppakeskuksia. Myös asukaskohteet – ja mikä ettei esimerkiksi putkiremontit, ovat tyypillisiä käyttäjiä osallistavia hankkeita. Monilla meistä on vaikuttamisen halu omaan työ- ja elinympäristöön, tulevaisuuden tiloihin. Käyttäjiä osallistamalla me saamme niistä tiloista aidosti toimivat niille tuleville käyttäjille”, kiteyttää Swecon projektipäällikkö Kaisa Narvio.

”Kyllähän lähes jokaisessa hankkeessa suunnittelua tehdään ja hanketta viedään eteenpäin siten, että käyttäjät ovat jollain tavalla mukana. Heillehän sitä rakennusta tai kohdetta tehdään. Esimerkiksi sairaalasuunnittelu on sellainen, missä käyttäjien osallistamista hyödynnetään paljon. Sitten täytyy sen hankkeen mukaan miettiä, että mikä on oikea tapa ja oikea kohderyhmä”, Swecon rakennuttamistoimialan toimitusjohtaja Maija Jokela jatkaa.

Minkälaisia taitoja tarvitaan suunnittelijalta, kun hän on tekemisissä loppukäyttäjän kanssa?

”Sanoisin, että ihan perus ihmissuhdetaitoja, kuten missä tahansa työssä. Kuuntelemisen taitoa, havainnointitaitoa, kykyä asettua toisen rooliin”, kuvailee Kaisa Narvio.

”Sehän tässä työssä on mukavaa ja palkitsevaa, että kun arvostetaan toistemme työtä ristiin, niin siinä opitaan ymmärtämään myös sen toisen osapuolen vaateita. Suunnittelija oppii käyttäjältä ja päinvastoin. Ja on se vaikka kaupunkisuunnittelukohde, niin siellä voi käydä myös niin, että ymmärretään vähän paremmin, miksi suunnitelma ei juuri minua miellytä, koska se oli niin tärkeä asia toisella taholle ja se oli pakko ratkaista näin. Sitten kompromissejakin hyväksytään ehkä helpommin”, Maija Jokela lisää.

Miten rakennusalan konsultti ymmärtää sairaalan tai koulun työntekijöitä?

”Me ollaan uteliaita! Meidän täytyy selvittää asioita. Ei kukaan valmistu koulusta jonkun tietyn alan suunnittelijaksi, vaan jokainen hanke on omanlaisensa. Me Swecolla olemme uteliaita tutustumaan uusiin asioihin ja meillä on asiantuntijoita, joita käytetään tarvittaessa apuna”, Kaisa Narvio sanoo.

Mitä tarkoittaa älykkäät teknologiat, ja miten niitä hyödynnetään käyttäjälähtöisessä suunnittelussa?

”Sweco on panostanut monimuotoisesti käyttäjien osallistamiseen erilaisissa rakennetun ympäristön hakkeissa. Tietysti tällä hetkellä puhutaan paljon virtuaaliteknologiasta, virtuaalilaseista ja 3D-tekniikasta, mutta myös erilaiset sovellukset, missä voi jakaa tietoa, alustat, miksei myös viestintäkeinot. Ne ovat sellaisia, jotka kehittyvät kovaa vauhtia ja niitä pitää osata soveltaa. Ja me olemme todella innokkaita kokeilemaan ja kehittämään erilaisia työkaluja työmme tueksi!”, Maija Jokela kertoo erilaisista työkaluista.

”Erilaiset interaktiiviset työkalut ja työpajatyöskentelytavat. Keinoja on monia. Mutta on hyvä muistaa myös perinteisemmät osallistamisen keinot, nekin toimivat monissa tilanteissa. Yhdistetään älykästä teknologiaa, älykkäitä menetelmiä näihin perinteisiin osallistamisen tapoihin”, täydentää Kaisa Narvio.

Mikä on uratarinasi? Miten olet päätynyt Swecolle?

”Minä olen täällä kesätöissä! Olen tullut tänne opiskeluaikana. Opiskelin Otaniemessä rakentamistaloutta ja tulin tosiaan kesätöihin ja sillä tiellä olen. Olen tehnyt aika lailla rakennuttamisen puolella kaikkia tehtäviä, mitä meillä on: valvontatehtäviä, projektipäällikön tehtäviä ja projektijohdon tehtäviä. Ja nyt sitten viimeiset kolme vuotta olen ollut toimitusjohtajana meidän rakennuttamisen toimialalla” Maija Jokela kertoo.

”Minulla on hyvin erilainen uratarina. Olen tullut Swecolle noin viisi vuotta sitten ja rakennusalalle jo reilu 15 vuotta sitten. Minä olen alun perin koulutukseltani sairaanhoitaja ja siirtynyt puolivahingossa tekemään keikkatyötä rakennusalan koulutusyritykseen. Ja siellä kun aikani sitten olin, niin tuntui, että tämä on kiva ala, täällä on monipuolisia hankkeita. Ja kun sairaalarakentamisen buumi Suomessa alkoi, minut rekrytoitiin tänne nimenomaan sote-hankkeisiin käyttäjäasiantuntijaksi. Sillä tiellä olen. Työskentelen tällä hetkellä projektipäällikkönä erilaisissa käyttäjälähtöisissä hankkeissa ja vastaan useimmiten näistä käyttäjävaatimuksista”, kuvailee Kaisa Narvio omaa polkuaan.

”Minun mielestäni Kaisa on loistava esimerkki siitä, miten työelämässä pitää olla muuntautumiskykyinen. Koulutustausta antaa sinulle tietyn osaamisen tietylle alalle, mutta työelämässä tulee itseasiassa niitä suuntautumisia ja pystyt hakemaan sitä oppia tarvittaessa. Kaisa vetää meillä osastoa, jossa perinteisesti on insinööritaustaiset ihmiset olleet tekemässä asioita”, Jokela ylistää kollegaansa.

”Aina löytyy asiantuntija, joka osaa auttaa eteenpäin, kun on joku ongelma käsillä”, kuvailee puolestaan Narvio omaa kokemustaan Swecolla työskentelystä.

Women in Tech Forum 2017 Finlandia-talolla 11. lokakuuta

Uratarinoita, menestyviä naisia ja kovaa puhetta tekniikasta luvassa 11. lokakuuta Finlandia-talolla.

Women in Tech Forum 2017 liput tulevat jakoon 5.9. Tapahtuma on maksuton. Tervetuloa Swecon workshopiin!

Kommentit (0)