Sweco suunnittelee ja toteuttaa Vapon Ilomantsin aktiivihiililaitoksen

Lehdistötiedote   •   Tammi 28, 2019 08:45 EET

Sweco on tehnyt Vapo Oy:n kanssa EPCM-sopimuksen aktiivihiililaitoksen tehdassuunnittelusta ja projektin toteutuksesta.

”Olemme Swecolla erittäin iloisia päästessämme kehittämään suomalaisen luonnonvaran käyttöä korkean jalostusasteen tuotteeksi. Vapon investointipäätös aktiivihiililaitoksesta on tervetullut hanke suomalaisen cleantech-osaamisen parissa”, sanoo Sweco Industryn toimitusjohtaja Erik Skogström.

Vapo Carbons teki investointipäätöksen teknisiä hiilituotteita tuottavan laitoksen rakentamisesta Ilomantsiin joulukuussa 2018. Tuotantolaitoksella tavoitellaan merkittävää osuutta Euroopan kasvavilla aktiivihiilimarkkinoilla. Aktiivihiililaitos tuottaa teknisiä hiilituotteita kemianteollisuuden ja lääketeollisuuden tarpeisiin esimerkiksi veden, ilman ja kaasun puhdistukseen.

”Ilomantsin aktiivihiilitehtaan suunnittelu- ja toteutuskumppania valittaessa meille tärkeimmät kriteerit olivat teknisen osaamisen lisäksi näytöt ympäristöystävällisten tuotantolaitosten suunnittelusta ja aikataulujen noudattamisesta. Halusimme kumppaniksemme tahon, jolla on kokemusta vastaavien suurten kokonaisuuksien suunnittelusta ja toteutuksesta. Olen vakuuttunut, että yhdessä Swecon kanssa rakennamme Ilomantsiin tuotantolaitoksen, jota on alansa huippua niin teknisesti kuin vastuullisuuden mittareilla tarkasteltuna, Vapon Carbons-liiketoiminnasta vastaava Jaakko Myllymäki sanoo.

Sweco vastaa aktiivihiililaitoksen EPCM-toteutuksesta sisältäen projektin johdon, hankinnat, kokonaissuunnittelun sekä työmaan johdon. Tuotantoteknologia on Vapon oman tuotekehityksen tulosta. Hankkeen suunnittelu on aloitettu syksyllä 2018 ja tuotantolaitoksen on määrä olla kaupallisessa tuotannossa vuoden 2020 loppuun mennessä.

Lisätietoja:

Erik Skogström, toimitusjohtaja, Sweco Industry Oy, puh. 040 082 8912, erik.skogstrom@sweco.fi
Heini Jokinen, lehdistökontakti, Sweco Finland Oy, puh. 040 718 0063, heini.jokinen@sweco.fi

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Työmme tuloksena syntyy terveellisiä ja turvallisia rakennuksia, tehokasta infrastruktuuria sekä kestäviä vesihuollon ratkaisuja. Yhteensä 15 000 työntekijäämme tarjoaa asiakkaillemme juuri oikeanlaista osaamista kaikenkokoisiin hankkeisiin. Toteutamme vuosittain projekteja 70 maassa ympäri maailman. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on 1,8 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq).

PDF-tiedosto

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.