​Hjärtförbundet till vardag och fest – Kom med

​Hjärtförbundet till vardag och fest – Kom med

Hjärtgemenskapens medlemmar – över 70 tusen människor, som hör till lokala eller riksomfattande hjärtföreningar – har kommit med av många olika orsaker. Ofta bara av gott hjärta och för att stöda en betydelsefull sak.

Utan medlemmarna och våra understödare skulle vi knappast kunna berätta t.ex. om följande av våra framgångar: Hjärtförbundets program Smarta familjen har skördat framgångar i egenskap av barnfamiljernas motions- och näringsrådgivare. Det används redan av över hälften av Finlands rådgivningar och dess effekt har varit så betydande, att spridandet av modellen till hela Finland blev ett av regeringens spetsprojekt (neuvokasperhe.fi). Hundratusentals deltog senaste vår i drömmarnas motionsdag, som Hjärtförbundet var med och byggde upp i samarbetsgemenskapen Ett liv. Finlands 100-årsjubileum firar hjärtsamfundet bl.a. genom att delta i ett helt drömmarnas motionsår (unelmienliikuntapaiva.fi). I Hjärt-motionsgrupperna motionerar redan nu varje vecka tusentals människor och under år 2017 kommer vi att öka den gemensamma motioneringen ännu mera.

Motionskonceptet Hjärtat gör gott kommer att bli mångsidigare som en motionsgemenskap som både sänker tröskeln för att motionera för hela folket och också inspirerar insjuknade och högriskgrupper att motionera på ett tryggt sätt. Det självständiga Finland firar vi också med speciella Finlands naturdagar, då vi rör oss ute i nationalparker och i skogen nära oss (luonnonpaivat.fi).

Hjärtförbundet är en aktiv påverkare i Sote-reformen. Vi har exceptionellt många orsaker till att påverka, eftersom redan enbart rehabiliteringsmodellen Tulppa, som vi har utvecklat, är en central del av en fungerande vårdstig för hjärtpatienten. Men det finns ännu mycket att utveckla i Hjärtpatientens vårdstig i Finland. I europeisk jämförelse hör vi till toppländerna beträffande lyckat utförande av olika operationer, men rehabiliteringen och nätverket för stöd av andra i samma situation är ojämlika. Tulppa-grupper behövs överallt.

Hjärtsamfundet har ett brådskande år framför sig. Förhoppningsvis kan vi i slutet av Finlands jubileumsår se tillbaka och konstatera, att vi åt våra medlemmar och stödare lyckades skapa många fina stunder, ge stöd och förbättra de nuvarande vårdstigarna.

Vår kära Sydän-tidning har utkommit redan i sex årtionden och erbjuder fem gånger om året kvalitetsläsning för alla läsare som är intresserade av hälsa. Tidningen är för många den viktigaste orsaken till att höra till hjärtgemenskapen. Ny publik vinner vi på webbtjänsten sydän.fi, som varje månad följs av över 150 tusen människor.

Tack för ert goda hjärta, vi bjuder er också detta år på många goda skäl att komma med.

Tuija Brax

generalsekreterare