Hyviä tyyppejä

Hyviä tyyppejä

Mikä on Suomen parhaiten informoitu eläin?

Tietenkin kissa. Se pääsee aina aitiopaikalle, kun tässä maassa käytetään suoria sanoja. Kissan korvat saavat kuulla, miten asiat oikeasti ovat.

Taas on aika nostaa kissa pöydälle. On sanottava suoraan, että suomalaiset poliitikot ovat hyviä jätkiä ja hyviä muijia.

Joskus tosin lurahtaa huonojakin päätöksiä. Kun paljon päätetään, mahtuu paljon suttakin sekaan.

x x x

Tämä lähes sataprosenttisen vilpitön poliitikkojen ylistys johtuu lähestyvistä kuntavaaleista.

Kevään vaalit ovat perinteisten kuntavaalien kevytversio. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuuhan siirtyy sote-uudistuksen myötä kunnilta maakunnille.

x x x

Kunnilla säilyy silti myös terveyden ja hyvinvoinnin velvoitteita.

Se tarkoittaa kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen veivaaman rautalankaesimerkin mukaan ”konkreettisimmillaan sitä, että kunta hiekoittaa kadut ja väylät. Infran kunnossapito estää ihmisiä lentelemästä nurin ja murtamasta lonkkiaan”. (Jyty-lehti, 5/2016)

Vehviläisen mielestä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ymmärretään usein liian suppeasti. Hänestä se on kokonaisvaltaista, ihmisen henkisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää virkistys- ja vapaa-ajantoimintaa.

x x x

Kunnille jää myös muita, erittäin merkittäviä tehtäviä: koulutus ja päivähoito, nuorisotoimi, paikallinen elinkeinopolitiikka, maankäyttö ja rakentaminen, liikunta, kulttuuri.

x x x

Hienoa, että on ihmisiä, jotka ovat valmiita päivätyönsä ohessa uhraamaan aikaa kunnallisvaltuustoissa ja -hallituksissa, lautakunnissa sekä muissa kunnallisissa elimissä.

Ellei heitä olisi, tässähän joutuisi itse pyrkimään luottamustehtäviin. Olisi pakko perehtyä monimutkaisiin asioihin.

Nyt saan edelleen seurata sivusta. Voin keskittyä nauttimaan demokratian herkullisimmasta olemuksesta, naljailemisesta niille ihmisille, jotka osaavat ja uskaltavat ottaa vastuuta.

x x x

Yhteiskuntatieteiden tohtori Karina Jutila toteaakin tuoreessa kirjassaan, että arvostelu on tällä hetkellä politiikan parhaiten osattu alue Suomessa. (Pilaako eliitti Suomen? Kunnallisalan kehittämissäätiö/Polemia, 2016)

Päättäjät, ovatpa ammattipoliitikkoja tai luottamushenkilöitä, eivät juuri saa arvostusta. Tuskin on valtakunnantasoista työnantajajärjestön, ammattiliiton tai urheiluorganisaation johtajaa, joka ei tienaisi enemmän kuin pääministeri.

Ministerit ja kansanedustajat sijoittuvat ammattien arvostusta kartoittavissa mielipidemittauksissa häntäpäähän, kuitenkin aina toimittajan edelle.

x x x

Poliitikot saavat syyttää arvostusvajeesta osin itseäänkin.

On ilmiselvää, että esimerkiksi yhdenkin kansanedustajan tai kuntapäättäjän saama oikeustuomio rämettää kaikkien hänen kollegoidensa arvovaltaa.

x x x

Oppositiopuolue vihreiden kansanedustaja Antero Vartia on mennyt ammattikuntansa itsekritiikissä syvemmälle. Hän on moittinut suomalaista päätöksentekokulttuuria, jossa on se vika, ettei se tuota päätöksiä.

”Jokainen oppositio on vuorollaan puhunut aivan liikaa pehmeitä miellyttääkseen äänestäjiä. Tämä pätee myös nykyiseen oppositioon. Me demonisoimme hallitusta. Maalaamme mielikuvaa, että he tekevät asioita pahuuttaan. Ja se tekee välttämättömien päätösten läpiviemisestä entistä vaikeampaa.”

x x x

Demokratialla ei mene nyt hyvin. Ei Yhdysvalloissa, ei Venäjällä.

Demokratian syvimmät elementit: tasa-arvo, oikeusvaltio, sananvapaus joutunevat tänä vuonna kovaan testiin myös Saksassa, Ranskassa ja Hollannissa. Demokratiaa kyseenalaistavat voimat yrittävät vahvistaa asemaansa demokraattisten vaalien kautta.

Demokraattisesti valittujen päättäjien rakentava kritiikki on kuitenkin täysin eri asia kuin itse demokratian kyseenalaistaminen. Päättäjien kriittinen arviointi on olennainen osa demokratiaa.

x x x

Kuntavaalien äänestyspäivä on 9. huhtikuuta, ennakkoäänestys alkaa 29. maaliskuuta. Varsinaiset sote-vaalit käydään ensi vuonna, kun maakuntavaltuustot valitaan ensimmäisen kerran.

Matti Simula

matti.simula@uutistehdas.fi