​Joka vuosi on sydäntyön juhlavuosi

​Joka vuosi on sydäntyön juhlavuosi

Viime vuonna vietimme maamme itsenäisyyden juhlavuotta, Suomi100-juhlaa. Juhlavuosi oli kiitollisuuden osoitus ennen kaikkea sotiemme veteraaneille ja koko veteraanisukupolvelle heidän työstään Suomen itsenäisyyden saavuttamiseksi.

Vuoden aikana muisteltiin itsenäisyytemme vaikeita alkuaikoja ja maamme jälleenrakentamista. Samalla kiitettiin itsenäisyytemme säilyttäjiä – naisia ja miehiä, jotka ovat vuosien saatossa itseään säästämättä pitäneet maamme itsenäisenä hyvinvointiyhteiskuntana.

Vaikka juhlavuosi on ohi, on meillä monia juhlan aiheita edelleen.

Joulusiivouksen yhteydessä osui käteeni Ilkka Taipaleen toimittama kirja ”100 sosiaalista innovaatiota Suomesta” (2006). Kirjan vuoden 2013 painoksen esipuheessa tasavallan presidentti Sauli Niinistö toteaa: ”Innovaatiot eivät ole vain tavaroiden ja palvelujen tuotekehitykseen ja tuotantotapojen tehostamiseen liittyviä, vaan ne voivat olla myös sosiaalisia: käytäntöön vietyjä ratkaisuja, joilla edistetään yhteiskunnan jäsenten osallisuutta, toimeentuloa, terveyttä, sivistystä sekä muuta hyvinvointia.”

Kirjassa kuvataan suomalaisia sosiaalisia innovaatioita kuten: lasten päivähoito, kotihoidontuki, isyysloma, äitiyspakkaus, sotainvalidien huolto, velkasovittelu, sosiaalinen luototus, terveyskeskukset, äitiys- ja lastenneuvolat, ksylitoli, sauna, joulupukki, astiakuivauskaappi jne. jne.

Löytyypä kirjasta pääsihteerimme Braxin Tuijan artikkeli oikeusavusta ja rikosvahinkojen korvaamisesta. Samoin kirjasta löytyy Pekka Puskan artikkeli Pohjois-Karjala-projektista, jossa kerrotaan sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisystä sekä ko. tautien hoidon kehityksestä.

Voimme todella olla ylpeitä suomalaisista sosiaalisista innovaatioista, eikä vähiten sydän- ja verisuonisairauksiin liittyvistä onnistumisista: ennaltaehkäisy ja hoitotulokset ovat kehittyneet, sairastavuus ja kuolleisuus ovat vähentyneet.

Sydän- ja verisuonisairauksien vähentymisen taustalla ovat toki tiedon lisääntyminen sairauksien taustatekijöistä, tieteiden kehittyminen sekä yleinen hyvinvoinnin kehittyminen.

Onnistumisten taustalla ovat kuitenkin paljolti myös suomalainen luonteen laatu, kuten periksi antamattomuus ja sisu. Ja valtava määrä vapaaehtoistyötä – sydäntyötä.

Viettäkäämme siis tänäkin vuonna sydäntyön juhlaa. Hyvää juhlavuotta sydänystävät!