​Monta syytä juhlaan

​Monta syytä juhlaan

Sydänliitto on tänä vuonna juhlinut 60-vuotistaivaltaan kokoontumalla yhteisiin juhlahetkiin, mutta ennen kaikkea toimimalla vireästi sekä omissa yhdistyksissä että yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa. Esimerkiksi vertaistoimintaa on nyt kehitetty ja koulutuksia järjestetty Yksi elämä -yhteistyönä.

Sydänvuoden aloittaneella Viihdettä ja terveyttä -juhlaristeilyllä viihdyimme niin mainiosti, että jo laivalla kyseltiin, koska tavataan uudelleen. Seuraavan risteilyn ilmoittautumisohjeet löytyvätkin tästä lehdestä.

Juhlavuoden kunniaksi tehdyn Sydäntemme tarina -dokumenttielokuvan on nähnyt elokuvateattereissa, televisiossa ja sydänyhteisön omissa tilaisuuksissa jo yli 60 000 ihmistä. Samalla olemme saaneet tilaisuuden moneen lämpimään kohtaamiseen niin vanhojen tuttujen kuin aivan uusien sydänystävien kesken. Sydäntemme tarina kuuluu syystäkin vuoden merkittävimpien dokumenttielokuvien joukkoon. Elokuva toimitetaan myös jokaiseen yhdistykseen, joten yhdistykset voivat jatkaa elokuvan näyttämistä omissa tilaisuuksissaan.

Sydänjärjestöjen perinteisen terveysmittaustoiminnan paketoiminen Terveyden 3-otteluksi oli onnistunut sekä mittaajien että mitattavien mielestä. Luotettava ja laadukas toiminta sai houkuttelevan ja motivoivan muodon. Vähän aikaa sitten Yksi elämä -terveystalkoiden tempauksella mitattiin verenpainetta mm. junamatkustajilta. Verenpaineen tunnistaminen ja merkitys mm. aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijänä on jäänyt viime vuosina taka-alalle. Siksi siihen kiinnitetäänkin ensi vuoden aikana erityistä huomiota myös Sydämessä.

Kevättalvella Sydänliiton pääsihteerinä aloittanut Tuija Brax on ehtinyt tutustua sydänväkeen useilla paikkakunnilla eri puolilla maata ja saanut hyvän käsityksen toimintamme laajuudesta ja monipuolisuudesta. Liiton hallitus on jo aloittanut strategiatyön valmistelun, mutta varsinaisesti tulevan toiminnan linjaaminen on uuden hallituksen tehtävä ja alkaa, kun Paula Risikko aloittaa Sydänliiton puheenjohtajana vuoden alusta. Syyskokouk­sessa sekä Tuija Brax että Paula Risikko lupasivat kuunnella jäsenistöä herkällä korvalla. Tuija lupasi, että saamme ensi vuoden aikana erilaisia kyselyitä ihan kyllästymiseen saakka, mutta toivoi että jaksamme kuitenkin vastata niihin, sillä vain niin saadaan selville jäsenistön toiveet.

Nyt on aika hengähtää, nauttia hyvästä ruuasta, kulttuuri- ja luontoelämyksistä ja läheisten seurasta. Leppoisaa joulun aikaa ja innostavaa vuotta 2016, sydänystävät!